Pólóbalhé a Kockában – „Jancsó kurvára viccesnek találná”

Lokál

Megtekintettük a szélsőjobbot is lázban tartó pólókiállítást a Kockában. A Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalom felháborodott, az alkotó, Koby interjút adott a Narancsnak.

Péntek este nyílt meg a 33 éves designer, Koby kiállítása a Kazinczy utcai Kockában. Az eseményről több szélsőjobboldali portál is beszámolt, az alfahír.hu azt írta: „egyáltalán nem fogunk csodálkozni azon, ha több jóérzésű magyar ember meg fogja látogatni Koby kiállítását, és kifejezi nemtetszését.”

false

 

Fotó: Cuhorka Ádám

A nemzeti radikális felháborodást az váltotta ki, hogy Koby kiállításon is látható pólói közül többet – például a szent koronás baseballsapkában feszítő Kossuthot ábrázolót – korábban a Playersroom üzleteiben is kapni lehetett. A Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalom (HVIM) ezért a Playersroom bojkottjára szólította fel híveit, és miután a jobbikos Szilágyi György feljelentést is tett, a pólókat kivonták a forgalomból. A rendőrség és az ügyészség azonban arra jutott, hogy Koby designjai nem valósítják meg a nemzeti jelkép meggyalázása tényállását.


false

Fotó: Cuhorka Ádám

A Kocka falain látható munkákon is a magyarság művészi kontextusokba helyezése dominál, számos történelmi személyiségünk megkapja a Szent Korona-hipsterszemüveg összeállítást, de erős a Rubik-kockás vonal is. Emellett diktátorok arcképeinek és multinacionális vállalatok logóinak átértelmezésével is előszeretettel foglalkozik a művész, kedvencünk talán a Rolling Stones-nyelvet öltő Hitler volt, a fiatal Putyint ábrázoló, „Born to be wild” feliratú T-shirt viszont aktualitása miatt foghatta meg a hét fáradalmait sörözéssel levezető közönséget.

Az ellendrukkereket természetesen csak a magyarság szent jelképe érdekelte, a HVIM nagyjából 10 művészetértő aktivistája fél 8 tájban tanítani valóan jelentőségteljes megtekintéssel és szórólapesővel borzolta a liberális kedélyeket. A flyer hazugsággal vádolja a Koby pólóit is forgalmazó Dorko márkát, amiért mégsem állt el végleg a kollekció darabjainak árusításától.

false

 

Fotó: Cuhorka Ádám


Azt azonban még a készítők sem tudják, milyen módon lehet majd hozzájutni a limitált szériás felsőkhöz, vélhetően a webáruház indul majd újra. Ezt már az inkognitóját féltve őrző, símaszkot viselő Koby mondta a Narancsnak, akivel a Kocka férfivécéjében készítettünk interjút. Mint mondta, a bojkott és a fenyegetések ellenére a designokban rejlő üzenet miatt tartotta fontosnak a kiállítás megszervezését. „A magyarság kérdését próbálom körüljárni, hogy mi az az egészséges nemzeti identitástudat, amit 2014-ben meg lehet fogni. Nagyon nagy kontraszt nekem, hogy itt mindenki szomorú, mindenki kesereg, a mentsvárakat politikai mozgalmakban találjuk meg, és az a legnagyobb magyar, aki a legjobban tud utálkozni. Számomra viszont az, aki a legjobban meg tudja oldani a problémákat, mert probléma az van bőven” – magyarázta az elmúlt 4 évét Londonban töltő Koby. A humort és a nagyságok előtti tisztelgést egyaránt szem előtt tartó művészt meglepte a munkái által kiváltott felháborodás. „Tök jó lett volna, ha körülnéznek, mert ugyanúgy Adyn is korona van, Petőfin is korona van, Jancsón is korona van. Ezzel mi a gond? Szerintem Jancsó, ha élne, kurvára viccesnek találná. Kikre lehetünk büszkék? Például rájuk, akkor ezzel mi a probléma? Nézzék meg az összes Jancsó-filmet, aztán üljünk le beszélgetni!” – üzent a kiállításába gyalázkodást vizionálóknak.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.