Ige-idők kiállítás a Nemzeti Múzeumban

Isten csak latinul tud?

Lokál

1517, Wittenberg, templomkapu. 500 éve történt, hogy Luther Márton felszögezte 95 tételt tartalmazó vitairatát a vártemplom kapujára. A reformáció fél évezredes történetére emlékezik és emlékeztet a Nemzeti Múzeum tárlata.

Aki nem tartaná számon, azt a Kálvin térre kihelyezett 95, idézetekkel tarkított utcakő emlékezteti a reformáció 500. jubileumára. Szalad az idő: nemcsak Arany-év van, de a reformáció emlékéve is, jó egy éve a legkülönbözőbb nemzetközi és hazai programok, eseménysorozatok és tudományos konferenciák járják körül a lutheri 95 pont okozta vallás- és kultúrtörténeti földrengést és annak hatásait. Erről szól a Reformáció Emlékbizottság – mert ilyen is van – egyik kiemelt programja, az Ige-idők kiállítás.

A nagyszabású tárlatra három éven át készültek az öt különböző intézményt képviselő kurátorok, de nem csak az intézményi összefogás jelentős, a felvonultatott, gazdag anyag topográfiailag is széles együttműködésről tanúskodik: Bártfától Nagyszebenig több mint 100 intézmény adott kölcsön könyveket, kegytárgyakat vagy éppen egy-egy szárnyasoltár-részletet. A széles körű anyagban való eligazodást nagyban segítik a kiállítást tematizáló kulcsszavak. Korántsem száraz magolnivalót kapunk, és nem is egyházművészeti alkotásokkal, oltárképekkel telezsúfolt szakralitást: a kiállítás ennél lényeglátóbb, és – láss csodát – nem is Luthertől indít. Persze jobb, ha felkészülünk: vért, verejtéket és könnyet nem, de jó adag olvasást követel tőlünk az anyag. Olvasós kiállítás ez, de a jobbik fajtából.

„Isten vajon csak latinul tud?” – innen, e költői kérdésnek is beillő felütéstől indulunk, vagy­is onnan, hogy miért is nem elégítette ki a hívőket a katolicizmus. Tényleg, miért nem? Nem árt egy kis rávezetés, hogy mégis, mi kényszerítette ki a változásokat. A kiállítás által hangsúlyozott egyik válasz: latinnyelv-tudás híján a hívők nagy része nem tudott azonosulni a katolikus liturgiával, rá voltak utalva az egyház magyarázó és interpretáló intézményeire és személyeire. Akik az átlagos hívőnél jobban beleláttak az egyházi élet folyamataiba, azoknak pedig épp ez, a túlzott rálátás feküdte meg a gyomrát: „A vallásos cselekedetek elvégzése helyett idővel elegendő volt pénzt fizetni, ami végeredményben sok visszásságra adott lehetőséget.” Ezzel máris eljutottunk a hírhedt búcsúcédula-problematikához, láthatunk is egy-egy példányt a pénzért kínált üdvösségből.

A kiállítás nem hagy elveszni az ezernyi apró részletben, a haladás irányát a nagyobb folyamatok, a szélesebb összefüggések nyomon követése jelöli ki, ám mindeközben árnyalt, színes képet kapunk, mindenekelőtt a protestantizmus első két évszázadáról. Kitekinthetünk azért a 20. és 21. századra is, megszemlélhetjük a ma működő protestáns egyházközösségek saját bemutatkozásait is. Az elmúlt 500 év öt termet kapott, mindegyik egy-egy nagyobb problematikát ölel fel, míg az egy-egy termen belüli tárlók egymásba épülő mozaikok gyanánt olyan résztémákat villantanak fel, mint például a török idők alatti protestantizmus vagy az egyes kisebb felekezetek (unitáriusok vagy épp más radikális újítók) története.

A kísérőszövegek jól megmunkált kapaszkodók: közérthető magyarázatokat kapunk mindvégig, nagy megkönnyebbülés, hogy a szövegek nem esnek sem a kisiskolás megfogalmazás, sem a tudományoskodás hibájába. Az egyetlen zavaró körülmény a tipográfiai hibák gyakorisága, ez is csak azért fájó, mert egyébként minden igényességről és pontosságról tanúskodik. Nem is lehet csak úgy végigrohanni a tárlaton, rá kell szánni az időt és az energiát, de megéri a befektetés: másfél-két óra a reformáció 500 évének megismeréséért igazán nem rossz üzlet. És még egy lényeges körülmény: a jegyár vallási térítést nem tartalmaz, a kiállításnak nem áll szándékában semmi ilyesmi, sem a nem hívőkre, sem a hívőkre nem leselkednek veszélyek.

 

Vizsolyi a sztár

Végigbaktatunk tehát a reformációhoz vezető utakon, majd nem is jöhetne más, mint Luther és Kálvin fellépése. Hűen az Ige-idők címhez, kiemelt szerepet kapnak a bibliafordítások, hiszen a reformáció nem csak vallási megújulást hozott: az anyanyelvű igehirdetés igénye és a Biblia szövegének középpontba állítása hatalmas lökést adott a népnyelvű írásbeliség fellendülésének. Impozáns könyvanyag gyűlt össze, csak az Országos Széchényi Könyvtár 150 könyvet kölcsönzött a kiállítás számára. Minden bizonnyal az 1590-es Vizsolyi Biblia az egyik legközönségcsalogatóbb darab, a kiállítás 2412 oldalas, 6 kilót nyomó sztárja maga a megtestesült jelentőségteljesség. Extraként az első magyar nyelvű Biblia nyomdai kéziratának Károlyi Gáspár saját kezű megjegyzéseivel ellátott lapjaiba is betekint­hetünk. A bibliafordítás stációi után sorra vesszük azokat a világi könyveket és emlékeket (Erasmus nyomdokain haladva), amelyek világiságuk ellenére erősen kapcsolódnak a protestantizmus indította kulturális változásokhoz. Jó alkalom, hogy megismerkedjünk a wittenbergi egyetem diákközösségei (Coetus Ungaricus) történetének izgalmas részleteivel. Láthatjuk a közösség zászlaját, emlékkönyveit, irodalmi tevékenységének különböző nyomait. A tárlók lépten-nyomon kilépnek a régi magyar irodalom kronológiájából, az új párhuzamok jegyében Ady, József Attila, Nemes Nagy Ágnes vagy épp Kovács András Ferenc egy-egy műve egymás mellé került Pázmánnyal vagy Pesti Gábor 1536-os Aesopus-fordításával (egy ínyencnek külön öröm látni e kötetecskét is).

Egymás sarkára taposva vonulnak fel előttünk a protestáns fejedelmek, jön Bethlen Gábor, Bocskai István, I. Rákóczi György, melegít Thurzó György. Az interaktivitás jegyében csetelhetünk is velük, egy szórakoztatónak szánt applikáció segítségével beszélgetést szimulálhatunk egy-egy ak­tuá­lis közéleti témában a korabeli fejesekkel. Ennél talán lényegesebb, hogy a török hódoltság alatt működő erdélyi fejedelmi udvarok vallásosságának mibenlétéről, a protestantizmus és a mecenatúra összekapcsolódásáról is képet kaphatunk, és ehhez csetelést sem kell szimulálni.

 

Üdvösség mindenkinek

Ezen a ponton könnyű lenne beleveszni a történelem zűrzavaros eseményeibe, de szerencsére ez is megúszható. Viszont megtudhatjuk, hogy a református és evangélikus lelkiség mit is jelentett a hívők mindennapi életé­ben – miért és hogyan változott a templombelső (természetesen erre is látunk példát), a liturgia, az evilági és a túlvilági élethez való hozzáállás. Új felekezeti és közösségi identitás, új időszemlélet, új életszemlélet jelent meg az idők során. A kiállítás arra igyekszik rámutatni, hogy akármilyen vallásúak is legyünk – vagy akármilyen vallás nélküliek –, a mai gondolkodásunk milyen sok mindenben gyökerezik a reformáció gondolatvilágában. Az evilági élet előtérbe helyezése a túlvilágival szemben, a reflektálás és a rákérdezés lehetősége ma már nem tűnik revelációnak, ám mindez hatalmas változás volt a kora újkori ember számára. Sokfelé ágazó témák, okok, hatások, értelmezések és újraértelmezések találkoznak a Nemzeti Múzeumban, a magyarországi reformáció történetét bemutató kiállítás sokféle látogatónak hivatott megfelelni. És ezt a küldetést, úgy tűnik, sikerrel teljesíti.

Megtekinthető 2017. november 5-ig.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."