Ige-idők kiállítás a Nemzeti Múzeumban

Isten csak latinul tud?

Lokál

1517, Wittenberg, templomkapu. 500 éve történt, hogy Luther Márton felszögezte 95 tételt tartalmazó vitairatát a vártemplom kapujára. A reformáció fél évezredes történetére emlékezik és emlékeztet a Nemzeti Múzeum tárlata.

Aki nem tartaná számon, azt a Kálvin térre kihelyezett 95, idézetekkel tarkított utcakő emlékezteti a reformáció 500. jubileumára. Szalad az idő: nemcsak Arany-év van, de a reformáció emlékéve is, jó egy éve a legkülönbözőbb nemzetközi és hazai programok, eseménysorozatok és tudományos konferenciák járják körül a lutheri 95 pont okozta vallás- és kultúrtörténeti földrengést és annak hatásait. Erről szól a Reformáció Emlékbizottság – mert ilyen is van – egyik kiemelt programja, az Ige-idők kiállítás.

A nagyszabású tárlatra három éven át készültek az öt különböző intézményt képviselő kurátorok, de nem csak az intézményi összefogás jelentős, a felvonultatott, gazdag anyag topográfiailag is széles együttműködésről tanúskodik: Bártfától Nagyszebenig több mint 100 intézmény adott kölcsön könyveket, kegytárgyakat vagy éppen egy-egy szárnyasoltár-részletet. A széles körű anyagban való eligazodást nagyban segítik a kiállítást tematizáló kulcsszavak. Korántsem száraz magolnivalót kapunk, és nem is egyházművészeti alkotásokkal, oltárképekkel telezsúfolt szakralitást: a kiállítás ennél lényeglátóbb, és – láss csodát – nem is Luthertől indít. Persze jobb, ha felkészülünk: vért, verejtéket és könnyet nem, de jó adag olvasást követel tőlünk az anyag. Olvasós kiállítás ez, de a jobbik fajtából.

„Isten vajon csak latinul tud?” – innen, e költői kérdésnek is beillő felütéstől indulunk, vagy­is onnan, hogy miért is nem elégítette ki a hívőket a katolicizmus. Tényleg, miért nem? Nem árt egy kis rávezetés, hogy mégis, mi kényszerítette ki a változásokat. A kiállítás által hangsúlyozott egyik válasz: latinnyelv-tudás híján a hívők nagy része nem tudott azonosulni a katolikus liturgiával, rá voltak utalva az egyház magyarázó és interpretáló intézményeire és személyeire. Akik az átlagos hívőnél jobban beleláttak az egyházi élet folyamataiba, azoknak pedig épp ez, a túlzott rálátás feküdte meg a gyomrát: „A vallásos cselekedetek elvégzése helyett idővel elegendő volt pénzt fizetni, ami végeredményben sok visszásságra adott lehetőséget.” Ezzel máris eljutottunk a hírhedt búcsúcédula-problematikához, láthatunk is egy-egy példányt a pénzért kínált üdvösségből.

A kiállítás nem hagy elveszni az ezernyi apró részletben, a haladás irányát a nagyobb folyamatok, a szélesebb összefüggések nyomon követése jelöli ki, ám mindeközben árnyalt, színes képet kapunk, mindenekelőtt a protestantizmus első két évszázadáról. Kitekinthetünk azért a 20. és 21. századra is, megszemlélhetjük a ma működő protestáns egyházközösségek saját bemutatkozásait is. Az elmúlt 500 év öt termet kapott, mindegyik egy-egy nagyobb problematikát ölel fel, míg az egy-egy termen belüli tárlók egymásba épülő mozaikok gyanánt olyan résztémákat villantanak fel, mint például a török idők alatti protestantizmus vagy az egyes kisebb felekezetek (unitáriusok vagy épp más radikális újítók) története.

A kísérőszövegek jól megmunkált kapaszkodók: közérthető magyarázatokat kapunk mindvégig, nagy megkönnyebbülés, hogy a szövegek nem esnek sem a kisiskolás megfogalmazás, sem a tudományoskodás hibájába. Az egyetlen zavaró körülmény a tipográfiai hibák gyakorisága, ez is csak azért fájó, mert egyébként minden igényességről és pontosságról tanúskodik. Nem is lehet csak úgy végigrohanni a tárlaton, rá kell szánni az időt és az energiát, de megéri a befektetés: másfél-két óra a reformáció 500 évének megismeréséért igazán nem rossz üzlet. És még egy lényeges körülmény: a jegyár vallási térítést nem tartalmaz, a kiállításnak nem áll szándékában semmi ilyesmi, sem a nem hívőkre, sem a hívőkre nem leselkednek veszélyek.

 

Vizsolyi a sztár

Végigbaktatunk tehát a reformációhoz vezető utakon, majd nem is jöhetne más, mint Luther és Kálvin fellépése. Hűen az Ige-idők címhez, kiemelt szerepet kapnak a bibliafordítások, hiszen a reformáció nem csak vallási megújulást hozott: az anyanyelvű igehirdetés igénye és a Biblia szövegének középpontba állítása hatalmas lökést adott a népnyelvű írásbeliség fellendülésének. Impozáns könyvanyag gyűlt össze, csak az Országos Széchényi Könyvtár 150 könyvet kölcsönzött a kiállítás számára. Minden bizonnyal az 1590-es Vizsolyi Biblia az egyik legközönségcsalogatóbb darab, a kiállítás 2412 oldalas, 6 kilót nyomó sztárja maga a megtestesült jelentőségteljesség. Extraként az első magyar nyelvű Biblia nyomdai kéziratának Károlyi Gáspár saját kezű megjegyzéseivel ellátott lapjaiba is betekint­hetünk. A bibliafordítás stációi után sorra vesszük azokat a világi könyveket és emlékeket (Erasmus nyomdokain haladva), amelyek világiságuk ellenére erősen kapcsolódnak a protestantizmus indította kulturális változásokhoz. Jó alkalom, hogy megismerkedjünk a wittenbergi egyetem diákközösségei (Coetus Ungaricus) történetének izgalmas részleteivel. Láthatjuk a közösség zászlaját, emlékkönyveit, irodalmi tevékenységének különböző nyomait. A tárlók lépten-nyomon kilépnek a régi magyar irodalom kronológiájából, az új párhuzamok jegyében Ady, József Attila, Nemes Nagy Ágnes vagy épp Kovács András Ferenc egy-egy műve egymás mellé került Pázmánnyal vagy Pesti Gábor 1536-os Aesopus-fordításával (egy ínyencnek külön öröm látni e kötetecskét is).

Egymás sarkára taposva vonulnak fel előttünk a protestáns fejedelmek, jön Bethlen Gábor, Bocskai István, I. Rákóczi György, melegít Thurzó György. Az interaktivitás jegyében csetelhetünk is velük, egy szórakoztatónak szánt applikáció segítségével beszélgetést szimulálhatunk egy-egy ak­tuá­lis közéleti témában a korabeli fejesekkel. Ennél talán lényegesebb, hogy a török hódoltság alatt működő erdélyi fejedelmi udvarok vallásosságának mibenlétéről, a protestantizmus és a mecenatúra összekapcsolódásáról is képet kaphatunk, és ehhez csetelést sem kell szimulálni.

 

Üdvösség mindenkinek

Ezen a ponton könnyű lenne beleveszni a történelem zűrzavaros eseményeibe, de szerencsére ez is megúszható. Viszont megtudhatjuk, hogy a református és evangélikus lelkiség mit is jelentett a hívők mindennapi életé­ben – miért és hogyan változott a templombelső (természetesen erre is látunk példát), a liturgia, az evilági és a túlvilági élethez való hozzáállás. Új felekezeti és közösségi identitás, új időszemlélet, új életszemlélet jelent meg az idők során. A kiállítás arra igyekszik rámutatni, hogy akármilyen vallásúak is legyünk – vagy akármilyen vallás nélküliek –, a mai gondolkodásunk milyen sok mindenben gyökerezik a reformáció gondolatvilágában. Az evilági élet előtérbe helyezése a túlvilágival szemben, a reflektálás és a rákérdezés lehetősége ma már nem tűnik revelációnak, ám mindez hatalmas változás volt a kora újkori ember számára. Sokfelé ágazó témák, okok, hatások, értelmezések és újraértelmezések találkoznak a Nemzeti Múzeumban, a magyarországi reformáció történetét bemutató kiállítás sokféle látogatónak hivatott megfelelni. És ezt a küldetést, úgy tűnik, sikerrel teljesíti.

Megtekinthető 2017. november 5-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.