helyrajzi szám

Kálvária tér 6.

Micsey F. György (1861–1919) a századforduló magyar színházi életének tipikus alakja volt. „Eredetileg a kőműves mesterség volt a hivatása, amikor azonban beleszeretett a pécsiek egykori ünnepelt primadonnájába, Bácskai Julcsába, felesége biztatásaira fölcsapott színigazgatónak” – írták róla.

Hírnevet a népszínművekre specializálódott Népliget Színkörrel szerzett magának, de Újpesten és Kispesten is volt direktor. A pesti belvároshoz a legközelebb akkor került, amikor 1913. augusztus 30-án megnyitotta a Józsefvárosi Színpadot a Baross utca 127. szám alatti házban, amelyet később számoztak át Kálvária tér 6.-ra.

Az elegáns házat egy évvel korábban adták át, legfontosabb épületrésze, a Népotthon elnevezésű mozihelyiség a földszinten kapott helyet. A terveket Schweiger Gyula és Makrai Teofil jegyezte. A 66 éves Schweiger megbízható mesternek számított, 1881 óta tervezett budapesti bérházakat. Makrai, a mérnök-újító a moziért volt felelős. Ez utóbbi nem holmi bérmunka volt: a ház tulajdonosa Moskovics Benő, Makrai édestestvére volt.

Az 1912-ben felépült ház terveinek munkacíme is „Népotthon filmszínház” volt, így okkal feltételezhető, hogy valamiféle technikai ok miatt bérelhette ki a mozitermet nem sokkal a nyitás után Micsey F. György. Az 1913. augusztus 30-i premiert követő, mínuszos hír terjedelmű „beszámolóból” csak az derül ki, hogy az előadásnak nem volt címe, és Cserey Irma szubrett aratta a legnagyobb sikert. A Józsefvárosi Színpad egyéb előadásairól nem találtunk forrásokat, elképzelhető, hogy a legfeljebb két hónapig tartó működés alatt nem is volt premier. 1913. december 6-án már a Népotthon Mozgó hirdette a lapokban, hogy „csinos czukorkaárus kis lány felvétetik”.

A mozi neve 1926-ban Józsefvárosi Filmszínházra változott, de 1933-ban Erdélyi Mihály ismét színházat nyitott, a Józsefvárosi Színházat. Az új direktor pályája annyiban hasonlít Micseyéhez, hogy pályán kívüli autodidakta volt, és ő is a külvárosokban mozgott. De Erdélyi tehetséges színésznek, rendezőnek, zeneszerzőnek és közönségszervezőnek bizonyult. Amikor lecövekelt a Kálvária téren, a szegény ember Kálmán Imréjeként volt közismert, ontotta magából az operetteket. S 1935-ben felújíttatta és bővíttette a nézőteret, páholyok épültek, a nézőtéri ülőhelyek száma 500 fölé emelkedett. Hétköznap kettő, hétvégén napi három előadást tartottak nagyon alacsony jegyárak mellett – főleg a szegényeknek. Erdélyi ezzel a szakma tiszteletét is kivívta, a Kálvária téren olyan sztárvendégek is megfordultak, mint Fedák Sári, Honthy Hanna, Gózon Gyula, Gombaszögi Ella, Jávor Pál. A Józsefvárosi Színház az 1949-es államosításig működhetett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.