helyrajzi szám

Kálvária tér 6.

Micsey F. György (1861–1919) a századforduló magyar színházi életének tipikus alakja volt. „Eredetileg a kőműves mesterség volt a hivatása, amikor azonban beleszeretett a pécsiek egykori ünnepelt primadonnájába, Bácskai Julcsába, felesége biztatásaira fölcsapott színigazgatónak” – írták róla.

Hírnevet a népszínművekre specializálódott Népliget Színkörrel szerzett magának, de Újpesten és Kispesten is volt direktor. A pesti belvároshoz a legközelebb akkor került, amikor 1913. augusztus 30-án megnyitotta a Józsefvárosi Színpadot a Baross utca 127. szám alatti házban, amelyet később számoztak át Kálvária tér 6.-ra.

Az elegáns házat egy évvel korábban adták át, legfontosabb épületrésze, a Népotthon elnevezésű mozihelyiség a földszinten kapott helyet. A terveket Schweiger Gyula és Makrai Teofil jegyezte. A 66 éves Schweiger megbízható mesternek számított, 1881 óta tervezett budapesti bérházakat. Makrai, a mérnök-újító a moziért volt felelős. Ez utóbbi nem holmi bérmunka volt: a ház tulajdonosa Moskovics Benő, Makrai édestestvére volt.

Az 1912-ben felépült ház terveinek munkacíme is „Népotthon filmszínház” volt, így okkal feltételezhető, hogy valamiféle technikai ok miatt bérelhette ki a mozitermet nem sokkal a nyitás után Micsey F. György. Az 1913. augusztus 30-i premiert követő, mínuszos hír terjedelmű „beszámolóból” csak az derül ki, hogy az előadásnak nem volt címe, és Cserey Irma szubrett aratta a legnagyobb sikert. A Józsefvárosi Színpad egyéb előadásairól nem találtunk forrásokat, elképzelhető, hogy a legfeljebb két hónapig tartó működés alatt nem is volt premier. 1913. december 6-án már a Népotthon Mozgó hirdette a lapokban, hogy „csinos czukorkaárus kis lány felvétetik”.

A mozi neve 1926-ban Józsefvárosi Filmszínházra változott, de 1933-ban Erdélyi Mihály ismét színházat nyitott, a Józsefvárosi Színházat. Az új direktor pályája annyiban hasonlít Micseyéhez, hogy pályán kívüli autodidakta volt, és ő is a külvárosokban mozgott. De Erdélyi tehetséges színésznek, rendezőnek, zeneszerzőnek és közönségszervezőnek bizonyult. Amikor lecövekelt a Kálvária téren, a szegény ember Kálmán Imréjeként volt közismert, ontotta magából az operetteket. S 1935-ben felújíttatta és bővíttette a nézőteret, páholyok épültek, a nézőtéri ülőhelyek száma 500 fölé emelkedett. Hétköznap kettő, hétvégén napi három előadást tartottak nagyon alacsony jegyárak mellett – főleg a szegényeknek. Erdélyi ezzel a szakma tiszteletét is kivívta, a Kálvária téren olyan sztárvendégek is megfordultak, mint Fedák Sári, Honthy Hanna, Gózon Gyula, Gombaszögi Ella, Jávor Pál. A Józsefvárosi Színház az 1949-es államosításig működhetett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.