helyrajzi szám

Csokonai utca 3.

1965 tavaszán felrobbantották a Nemzeti Színházat, a hivatalos álláspont szerint ez volt az egyetlen járható út.

„Ma a Nemzeti Színház nézőtere, színpada, színpad mögötti része, teljes technikai felszerelése elavult, és ezen sem tatarozás, sem részleges átépítés nem segíthetne, így sok pénzért olyan színházépületet újíthatnánk fel, amely egyetlen részletében sem volna igazán megfelelő, sem méltó az ország első, legrangosabb színházához” – érveltek a szakemberek nem törődve azzal, hogy 1962-ben még az volt a hír, hogy kicserélték a színház tetőszerkezetét.

A budapestiek e mérnöki álláspontot soha nem fogadták el, és a többség hatvan év múltán is szándékos pusztításnak tartja a Blaha Lujza téri bontást. Általában Kádár János bosszújának a színészek ’56-os szerepvállalása miatt, bár a jól értesültek Aczél György mesterkedését sejtik a háttérben, aki ugyancsak színészek lázadása miatt volt kénytelen harcostársát, Major Tamást felállítani az igazgatói székből, s tehetetlen dühében fordult a tűzszerészekhez…

Bárhogy történt, 1965 tavaszára a Nemzeti Színháznak nyoma sem maradt, de a színház mégsem tűnt el teljesen a környékről. A körút túloldalán, a Csokonai utca 3. szám alatt ma is megvan az az épület az udvarán álló toronnyal, amelyet a tűzvédelem ihletett a 19. század végén, és legfőképp a felelősségteljes építészet megnyilvánulásának tekinthetünk.

„Mikor megépíteni kezdik színházainkat, senki sem foglalkozik a tűzbiztonsági szükségletek megállapításával: fölépíttetésük után a színházi szakemberek megbotránkozva tapasztalják, hogy mily bűnös mulasztások, mily építészeti nyegleségek, avult beosztás és naiv fölszerelés teszi tűzveszélyessé az újonnan épült színházat” – írta 1893-ban az Építészeti Szemlében dr. Váli Béla minisztériumi segédtitkár. S elrettentésül az 1875-ben épült Blaha Lujza téri Népszínházat is megemlíti (a Nemzeti Színház 1908-ban költözött oda), ahol érdemleges intézkedés helyett „szekérszámra” gyűlik „a tűzbiztosság céljából beírt szakvélemények, kisajátítási tervek és jegyzőkönyvek halmaza”. A szerző ezek közé sorolta az egy évvel korábban született tervezetet is, amelyet két építész, Kauser Ferenc és Máltás Hugó bocsátott a színház rendelkezésére – ingyenesen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.