Ki lopta el Titóné ruháit Budapesten?

Lokál

1970-ben Budapesten járt Nada Budisavljević, a jugoszláv elnök sógornője. Az Astoria előtt simán feltörték a kocsiját, és elvitték belőle a Rotschild Klárának hozott méregdrága holmikat. Egy szomorú történet a múltból.

Budisavljević november 13-án, este fél tíz körül, autóval érkezett Budapestre, az Astoriában vett ki szobát, majd beült a szálló éttermébe. Csak vacsora után ment ki a csomagjaiért, de addigra mindet ellopták. Azt már megszokhatták a rendőrök egy-egy ilyen eset során, hogy a feldúlt lelkiállapotban kiáltozó külföldieknek egy szavát sem értik, ám egyszer csak felbukkant a helyszínen egy alacsony, idős asszony, aki a károsultaknál is nagyobb patáliát rendezett, és felsőbb kapcsolataira hivatkozva próbálta a hatóságot határozottabb fellépésre buzdítani. Szinte bizonyos, hogy a helyszínelőknek nem mondott sokat a korszak divatdiktátorának, Rotschild Klárának a neve (életpályájáról lásd: A pokol is neki lángolt, Magyar Narancs, 2015. december 17.), és azt se nagyon érthették, miért emleget több százezer forintos kárértéket, amikor az ellopott csomagokban csupán ruhaneműk voltak. Talán az is megfordult a fejükben, hogy a mentőt hívják, mivel az éjszaka kellős közepén is feltűnően öltözött, rózsaszínre festett hajú hölgy Tito elvtársat emlegette, az áldozatot egyenesen a jugoszláv elnök sógornőjének mondta.

Rotschild Klára

Rotschild Klára

 

Másnap reggelre kiderült, hogy minden úgy van, ahogy Rotschild Klára állította. A feltört kocsi tulajdonosa, Nada Budisavljević valóban Tito sógornője, akit másnap délelőtt Rotschild Klára Váci utcai szalonjában hallgattak ki. Természetesen azonnal elrendelték a lopott holmik országos körözését, ami nem okozott nehézséget, mert Budisavljevićnek az összes ruhadarabról részletes leírása volt.

A kocsiban hagyott értékek egy átlagos magyar dolgozó mintegy 100 havi jövedelmének feleltek meg. A rendőrségnek már csak ezért is – nem beszélve az esetleges diplomáciai bonyodalmakról – presztízskérdéssé vált a tettes mielőbbi elfogása.

Csakhogy 1970 áprilisától elég gyakran fordultak elő hasonló autófeltörések a budapesti szállodák közelében, és a rendőrségnek nem sikerült eredményt produkálnia. (A nyomozásról, a tettesek elfogásáról e heti nyomtatott számunkban olvashatnak.)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.