Hely

Királyi váró

  • - legát -
  • 2012. június 30.

Lokál

A gödöllői vasútállomás különleges példány, 1867-ben futott be ide az első vonat, ám mivel Ferenc József és Erzsébet királyné is gyakori vendég volt a településen, s ők is az akkori legkorszerűbb közlekedési eszközzel érkeztek, a vasutasoknak kezdettől fogva fejtörést okozott, hová tegyék a királyi családot vonatuk indulása előtt.

1868-ban fából készült, tiroli stílusú pavilont emeltek, de csak ideiglenes jelleggel. Több mint tíz évvel később Ybl Miklóst kérték fel, hogy tervezzen kifejezetten erre a célra valami ékszerdobozt. Az 1882-ben átadott állomás melletti, de a "két lépés távolságot" tartó épület nem a MÁV, hanem a Grassalkovich-kastély kezelésében állt, berendezése, komfortfokozata ennek megfelelő volt. A két világháború között kormányzói váróvá alakult át, 1945 után pedig itt rendezett be várótermet, büfét, pénztárat a MÁV. (A régi vasútállomást porig bombázták.) Noha az épületet 1958-ban műemlékké nyilvánították, ez nem sokat jelentett. Amikor 2005-ben arra jártunk (Alom luxuskivitelbenMagyar Narancs, 2005. január 20.), ezt írtuk róla: "Az ötvenes évek hangulata keveredik a k. u. k. atmoszférával, és hogy még nagyobb legyen a zavar, mindez a látványpékség jellegzetes szagával és néhány, a nyolcvanas évekből származó szarbarna szeméttárolóval egészül ki."

Nos, örömmel jelentjük, hogy mindez a múlté! Tavaly a Norvég Alap támogatásával a város nemcsak példás módon felújíttatta az épületet, de funkciót is talált neki: közlekedési múzeum, képzőművészeti kiállítóhely, hangversenyterem, cukrászda kapott helyet a pár éve még reménytelennek tűnő épületben. Jó lenne, ha a gödöllői példát más városok is követnék, hiszen az elmúlt húsz évben egyértelműen bebizonyosodott: a MÁV legfeljebb arra képes, hogy elfordítsa a fejét különleges (és közönséges) építményei agóniájának láttán.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.