Hely

Királyi váró

  • - legát -
  • 2012. június 30.

Lokál

A gödöllői vasútállomás különleges példány, 1867-ben futott be ide az első vonat, ám mivel Ferenc József és Erzsébet királyné is gyakori vendég volt a településen, s ők is az akkori legkorszerűbb közlekedési eszközzel érkeztek, a vasutasoknak kezdettől fogva fejtörést okozott, hová tegyék a királyi családot vonatuk indulása előtt.

1868-ban fából készült, tiroli stílusú pavilont emeltek, de csak ideiglenes jelleggel. Több mint tíz évvel később Ybl Miklóst kérték fel, hogy tervezzen kifejezetten erre a célra valami ékszerdobozt. Az 1882-ben átadott állomás melletti, de a "két lépés távolságot" tartó épület nem a MÁV, hanem a Grassalkovich-kastély kezelésében állt, berendezése, komfortfokozata ennek megfelelő volt. A két világháború között kormányzói váróvá alakult át, 1945 után pedig itt rendezett be várótermet, büfét, pénztárat a MÁV. (A régi vasútállomást porig bombázták.) Noha az épületet 1958-ban műemlékké nyilvánították, ez nem sokat jelentett. Amikor 2005-ben arra jártunk (Alom luxuskivitelbenMagyar Narancs, 2005. január 20.), ezt írtuk róla: "Az ötvenes évek hangulata keveredik a k. u. k. atmoszférával, és hogy még nagyobb legyen a zavar, mindez a látványpékség jellegzetes szagával és néhány, a nyolcvanas évekből származó szarbarna szeméttárolóval egészül ki."

Nos, örömmel jelentjük, hogy mindez a múlté! Tavaly a Norvég Alap támogatásával a város nemcsak példás módon felújíttatta az épületet, de funkciót is talált neki: közlekedési múzeum, képzőművészeti kiállítóhely, hangversenyterem, cukrászda kapott helyet a pár éve még reménytelennek tűnő épületben. Jó lenne, ha a gödöllői példát más városok is követnék, hiszen az elmúlt húsz évben egyértelműen bebizonyosodott: a MÁV legfeljebb arra képes, hogy elfordítsa a fejét különleges (és közönséges) építményei agóniájának láttán.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."