Városfal Pesten

Kulcsos erőd

  • Hamvay Péter
  • 2014. október 18.

Lokál

Pest egy részét ma is városfal veszi körbe, csak épp nem látjuk. Hol a pincékben, hol a kiskörúti házak kertjében fut, néhány helyen az utcára is kitüremkedik. És most van újra kiállítóhelye is.

„Ha a dunai vonalat is hozzászámítjuk, a Mátyás idejében épült pesti városfal mintegy 3 kilométer hosszan fogta körbe az akkor 55 hektáros várost a mai Kiskörút ívén, a Váci utcától a Fővám térig. Az egyenes szakaszokat 6 külső torony, 3 rondella és 3 erődített kapu tagolta – mondja Zádor Judit régész, műemlékes szakmérnök, aki maga is részt vett a fal egyes elemeinek feltárásában. Mindezt nemcsak leírásokból és régészeti leletekből tudjuk, hanem N. Hallart és M. Wening 1684-ben készült, nagyon megbízható ostromábrázolásából is. Egyébként nem ez volt az első fal a város körül, de a jóval kisebb területet bezáró 13. századi falak – a várossal együtt – a tatárjárás idején elpusztultak, nyomai csak régészeti eszközökkel lennének fellelhetők.

A Rákóczi-szabadságharc leverése (1711) után, negyed évezredes szolgálat múltán a megváltozott hadviselés hivatalosan is nyugdíjba küldte a falat. Holló Szilvia Andrea történész, a Kultúrtörténeti séták a régi pesti városfal mentén című kötet egyik szerzője szerint azonban az igazgatás, vám­szedés és a járványok kordában tartása adott némi feladatot egy ideig a kívül és belül is árokkal védett monstrumnak. Igaz, a tovább épülő városnak („Új világnak” nevezték ezeket a részeket) egyre inkább béklyót jelentett az 1780-ig teljes egészében fennmaradt fal. A 18. század első felében az Invalidusok palotáját (a mai Városházát) épp a fal miatt nem engedték nagyobbra építeni, a szá­zad második felében azonban már kapukat vágtak rajta. Egyiket épp itt, az Invalidusoknál, nem másért, mint hogy az ezernyi rokkant katonát istápoló intézményből könnyebben ki tudják hordani a szemetet a funkcióját vesztett árokba, amiben egykor víz, talán a Duna vize riasztotta az ellent. A városi szeméttel lassan feltöltődő árkok így nem akadályozták, hogy házakat építsenek a fal tövébe. Olykor telekhatárként funkcionált az egykori védelmi rendszer, hol pedig egyszerűen hozzáragasztották az épületeket, míg végül teljesen körbeépítették. Nem volt ilyen spontán folyamat a bástyák és a középkori forgalomra méretezett szűkös kapuk eltüntetése. Ezeket a 18. század végén kezdték el módszeresen bontani. Először a Váci kaputól és a Duna felőli védelmet biztosító északi Nagyrondellától szabadultak meg, amiről az 1789. augusztus 13-i tanácsülésen határoztak a város­atyák. Kőanyagát Kemnitzer János tímármester vásárolta meg, a rondella helyén nyílt Márványos kávéház már csak az ott mért feketelevessel emlékeztetett az egykori ostromokra. 1794-ben a Kecskeméti kaput (mai Kálvin tér), majd 1808-ban a Hatvani kaput (Astoria) is lebontották. A város északi részén – ez volt az elegánsabb, itt építkeztek a legtöbbet – szinte teljesen eltűnt a városfal, csak itt-ott, egy-egy ház pincéjében tűnik elő, mint például a Deák Ferenc utca 15. alatt, az ún. Deák-palota kazánházában – derül ki az említett kötetből.

 

Kopogni kell

„Jankovich Miklós polihisztor 1817-ben, a Tudományos Gyűjteményben publikálta a pesti városfal maradványaival kapcsolatos részletes megfigyeléseit – mondja Holló Szilvia Andrea. – Ő volt a kivétel, amúgy az 1810-es évek tudósai csak sajnálkoztak, hogy miért nem dokumentálták a szemük előtt lebontott, körbeépített falszakaszokat. Igaz, később sem tulajdonítottak nekik nagy értéket. Jellemző, hogy amikor az 1990-es években a Városháza udvarán előkerült a fal egy szakasza, nem tudtak vele mit kezdeni, a feltárás után visszatemették. Ahogy korábban a metró építésekor a Hatvani kapu Astoriánál előkerült szakaszát is elfalazták, pedig az aluljáróban megmutatható lett volna, éppúgy, mint a római emlékek a Flórián térnél, de csak egy emléktáblára futotta az idővel versenyző építőknek.”

Délebbre viszont sok helyen előbukkan a felszínen is. Ha bekéredzkedünk a Múzeum körút 31–33-as házak egyikébe, vagy a 9–11. számú házba, láthatjuk a középkori falak maradványait. Az utóbbi udvarán a 19. században még szabadon állt az erődítés, később beépítették, de az 1940-es évek elején ismét kiszabadították, kiegészítették és helyreállították. „Itt kaptak először a régészek képet a fal méreteiről: két méter vastag, mintegy 8,5 méter magas volt. Tetején pártázat, befelé szűkülő lőrések tagolták, belső részén pedig gyilokjáró futott végig, hogy a védők biztonságosan közlekedni tudjanak a tüzelőállások között” – mondja Zádor Judit.

Néha az utcára is kitüremkedik a körúti házak között bujkáló városfal, ilyen az Astoriához közel, a Magyar utca és a Ferenczy István utca kereszteződése (Ferenczy István utca 26.). Itt emléktábla is van. A Múzeum krt. 27–29.-ben folytatódó szakasz különlegessége, hogy az egyik torony részletei is előkerültek itt. A leghosszabb szabadon futó szakasz a Bástya utcában található, melynek páratlan oldalát több ház hosszúságban szegélyezi a városfal (Bástya utca 1–11.). Az 1970-es években ugyanis az itt állt bérházakat lebontották, a tűzfalként szolgáló városfalat szabaddá tették, helyreállították a „gyilokjáró folyosót”, illetve a pártasort. Jelenleg parkoló, játszótér van itt, így bárki fogalmat alkothat az egykori városfalról. Igaz, a feltöltések miatt a magassága nem közelíti meg az eredetit.

Nem így a Királyi Pál utca 13/B kapubejáratában látható szakaszon. „A negyvenes években felhúzott bérház építése közben impozáns darab került elő a városfalból, ezért a Fővárosi Közmunkák Tanácsa tervmódosítást rendelt el, és a földszintnek és az első emeletnek a városfal melletti helyiségeit leválasztották a bérháztól” – írja Zádor Judit egy tanulmányában. A főváros a párkánymagasság megemelésével kárpótolta az építtetőt, és bemutatóhelyet nyitott a néhány négyzetméteres, de a kimélyítésekkel csaknem 10 méter magas helyiségben, ahol a 13 és fél méter hosszan álló városfal a ráccsal elválasztott kertben tovább folytatódik, összesen 30 méter hosszan.

Az aprócska kiállítóhely hamarosan bezárt, csak a hatvanas években nyitották meg újra, a Budapesti Történeti Múzeum (BTM) kiállításával, de mivel egyre rosszabb állapotba került, újra bezárt. 2010-ben az V. kerület megkapta a ICOMOS citromdíját, épp a fal-kiállítóhely miatt (megközelíthetetlen, közterületről láthatatlan, állapota rohamosan romlik stb.), ám egy évvel később a Budapesti Városvédők Egyesülete kiállítást rendezett a műemlék történetéről, s ugyanebben az évben jelent meg a már többször idézett könyv is, Saly Noémi szerkesztésében, Csontó Sándor, Götz Eszter, Holló Szilvia Andrea és Zádor Judit írásaival. A szerzők sétákat is vezettek az érdeklődőknek.

A civil kezdeményezésnek köszönhetően az önkormányzat rászánta magát, hogy uniós forrásból, 11 millió forintért felújítsa a helyiséget. Üzemeltetőt is sikerült találni, a városi túrákat vezető Imagine Budapestet (IB), így nem kell külön személyzetet fenntartani a tömegeket azért nem vonzó látványosság számára. Aki kíváncsi rá, az bekopog az IB Királyi Pál utca 18. alatt található irodájába, és elkéri a kulcsot. Az IB munkatársai szívesen átkísérik, és mondanak pár szót a turistáknak a helyről. „A látogatás ingyenes, az Imagine és az önkormányzat között sincs pénzmozgás” – tudtuk meg Káldi Mártontól, az IB ügyvezetőjétől. (Nekik ebben az a „biznisz”, hogy a túráikon ezt a látványosságot is bemutathatják, esetleg aki csak a kulcsért jön be, egy-egy sétához is kedvet kap.)

Az önkormányzat nem vette a fáradságot, hogy egy új kiállítást építsen, a több évtizedes tárlatot újították fel, igaz, egy – ottjártunkkor még nem működő – információs terminállal kiegészítették azt. Jellemző az is, hogy sem az önkormányzat, sem az Imagine Budapest nem vette fel a kapcsolatot azokkal, akik könyvükkel, kiállítással, ingyenes sétáikkal felhívták a figyelmet a városfalra, s akik vélhetően a legtöbbet tudják róla.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”