Lemondta a szexuális zaklatással vádolt Plácido Domingo koncertjét a San Franciscó-i opera

  • narancs.hu
  • 2019. augusztus 14.

Lokál

A dalszínház elkötelezett a szexuális zaklatások elleni szigorú politikája iránt és elvárja a társulat minden tagjától.

A San Franciscó-i opera kedden lemondta a szexuális zaklatással vádolt Plácido Domingo október elejére tervezett koncertjét. Az operaház közleményben jelentette be, hogy noha az operaénekes-igazgató elleni vádak szerint a szexuális zaklatás nem San Franciscóban történt, a dalszínház elkötelezett a szexuális zaklatások elleni szigorú politikája iránt és elvárja a társulat minden tagjától, hogy szakmai viselkedésével eleget tegyen a legmagasabb szintű elvárásoknak.

Kedden a Los Angeles-i opera bejelentette, hogy külső tanácsadókat kér fel a sztár elleni vádak kivizsgálására. Aznap a Philadelphiai Zenekar is visszavonta Domingo meghívását az évadnyitó koncertre.

Az AP amerikai hírügynökség kedden adott hírt arról, hogy nyolc énekesnő és egy balerina szexuális zaklatással vádolta meg Domingót, aki 2003 óta a Los Angeles-i operaház főigazgatója, korábban pedig művészeti tanácsadója is volt. A riport szerint Domingo évtizedeken keresztül visszaélt beosztásával és a művésznőket szexuális viszonyra kényszerítette. Aki erre nem mutatkozott hajlandónak, annak állítólag csupán jelentéktelenebb szerepeket osztott, vagy el is vette tőlük a szerepeket.

Az amerikai újságíróknak az ügyről beszámoló és névtelenséget kérő művészek elmondták: az esetek jó része még az 1980-as években történt. Az egyik - szintén névtelenséget kérő - operaénekesnő pedig részletekkel is szolgált Domingo viselkedéséről. Az AP mindehhez hozzáfűzte: művészberkekben ismert volt, hogy Domingo szerette a női társaságot.

A botrány kirobbanásakor a Los Angeles-i opera közleményt tett közzé, amelyben hangsúlyozta: "Plácido Domingo három évtizede dinamikus alkotója a Los Angeles-i Operának és Los Angeles művészeti életének. Mindazonáltal mindent megteszünk annak érdekében, hogy megvédjük alkalmazottainknak és művészeinknek azt a szakmai környezetet, amelyben nyugodtan alkothatnak".

Az NPR amerikai közszolgálati rádiónak megküldött nyilatkozatában a kaliforniai operaház azt is leszögezte: "hitünk szerint minden alkalmazottnak és művésznek joga van a tiszteletre és arra, hogy biztonságban érezhesse magát a munkahelyén".

false

Plácido Domingo rendkívül zavarba ejtőnek és pontatlannak nevezte a vádakat. Hozzáfűzte: "mindig azt hittem, hogy valamennyi kapcsolatom és viszonyom egyetértésen alapult".

A washingtoni Kennedy Központ, ahol más színházak mellett a washingtoni operaház is működik, kedden nyilatkozatban határolódott el a szexuális zaklatásoktól, de leszögezte, hogy Plácido Domingo 2011 óta nem igazgatója az amerikai főváros operaházának.

A New York-i Metropolitan - ahol Domingo novemberben Puccini Pillangókisasszony című operájában lép fel - nyilatkozatában azt közölte: tudomásul veszik a szexuális zaklatásokról szóló híreket, de mindaddig nem döntenek a művész és az operaház együttműködéséről, amíg a vádakkal kapcsolatos vizsgálat be nem fejeződik.

(MTI)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.