Magyar streetrace: Odavágni a másikat

  • Czifrik Balázs
  • 2003. szeptember 18.

Lokál

A gyorsulási versenyekről többnyire amerikai látványvilág jut az eszünkbe: a hatalmas, tuningolt autókban bömbölő zenét egyedül a motorbőgés képes überelni, vállas, kockafejű, hatvannégy fogú macsók gyömbérsört iszogatva, primitív poénokkal szórakoztatják nagy mellű, jellemzően szőke macáikat és magukat, míg a háttérben el-elhúz egy lángoló hátú gépcsoda. Azon törtem a fejem, míg várakoztam Dzsíre, illegális gyorsulási idegenvezetőmre, hogy vajon mit sikerült átültetni az amerikai álomból a magyar "élet-alomba".

A gyorsulási versenyekről többnyire amerikai látványvilág jut az eszünkbe: a hatalmas, tuningolt autókban bömbölő zenét egyedül a motorbőgés képes überelni, vállas, kockafejű, hatvannégy fogú macsók gyömbérsört iszogatva, primitív poénokkal szórakoztatják nagy mellű, jellemzően szőke macáikat és magukat, míg a háttérben el-elhúz egy lángoló hátú gépcsoda. Azon törtem a fejem, míg várakoztam Dzsíre, illegális gyorsulási idegenvezetőmre, hogy vajon mit sikerült átültetni az amerikai álomból a magyar "élet-alomba".Szemerkélő, hideg, nyákos időben szállunk be egy felújított, 14 éves 1.2-es Seat Ibizába, ami szépnek szép volt, de belülről, a bepárásodó ablakot látva és a házilag barkácsolt elektromos ablakemelő sebességét figyelve nem tűnt valami megnyugtató konstrukciónak. De ahogy beindul az autó, és a két lényegi elem, a motor és a sofőr átveszi a főszerepet, minden kétségünk eloszlik. Ez a kis kocsi Dzsí állítása szerint

százhetvenet is ment már,

igaz, lejtőnek. Mostani utunk az M3-as egyik leágazójához vezet, ahol este tízkor kezdődik a verseny. Fél óra van még a rajtig, esik az eső, de vadászni kell a parkolóhelyre. Dzsí keresztbe, két autó helyét foglalva parkol, s látván, hogy a manőver "mértékadó", úgy tűnik, ez a vagányság része. De nem: a később érkező haveroknak foglalják így a helyet. Dzsí meglát egy seatos arcot, és - első a munka - gyári felnikkel kínálja meg a márkatársat.

Egyre csak jönnek az autók, a parkolót betölti a hip-hop és a rap, amihez komoly basszus aláfestést adnak az egyre gyakrabban felbőgő motorok. De hamarosan, még a futamok indulása előtt, megjelennek a nem várt látogatók is, a rendőrök, akik komótosan, az ablakon kikönyökölve köröznek a jóval több mint száz autó között. A tájkép hirtelen megváltozik: a kocsik, amennyire a lehetőség engedi, szabályosan beparkolnak, a versenyzők pedig kisebb-nagyobb csoportokba verődve a társasági életnek adják át magukat. Kérdem a rendőrt, mi ilyenkor a hivatalos eljárási rend, de csak egy furfangos válaszra futja: "Nem vagyok felhatalmazva, hogy nyilatkozzak!" Aztán az egyik Miki egér autó a "versenypályára" áll, a másik a parkoló kijáratához. Egy rutintalan streetracer felkapcsolt lámpa nélkül gurul ki a parkolóból, persze lekapcsolják a szakadt Golfot. A jelenet nagy tetszést vált ki a tömegből: emberünk úgy bukott meg, ahogy kell, a rendőrök az izzókészlettől kezdve az egészségügyi ládán át a levegőillatosítóig mindent átvizsgálnak, és persze találnak is ilyen-olyan hiányosságokat. De most még mi mást tehetne a rendőr? Azért nem büntethet, mert autók álldigálnak a parkolóban.

Ez az álldigálás jó másfél óráig tart. Addig marad a sörözgetés, bámészkodás és a seft. A kocsikon

Streetracing Club-matrica,

a tagok ugyanilyen feliratú pólókban, sőt a mobiltartó nyakpántokon is ez a szöveg. Dzsí jelez, induljunk, mert itt van a Nagy Ember, a főnök. A Nagy Ember, aki civilben diák, törött járgánnyal, Streetracing-matricákkal és egyéb kiegészítőkkel érkezett. Két éve, októberben határozta el egy barátjával, hogy gyorsulási versenyt rendeznek maguknak és a hasonszőrűeknek, megalapították a Streetracing Clubot. Most már ott tart a dolog, hogy minden pénteken 400-500 ember jön össze, de a verseny a rendőrök hozzáállásán múlik, illetve hogy milyen helyet találnak. Persze megpróbálták legálissá tenni a futamokat. Először a kiskunlacházi repteret szemelték ki, de nem kaptak rá engedélyt, mert az ÁPV Rt. tulajdona, aztán próbálkoztak máshol is, de mindenhol elutasították őket. Szívesen vesznek minden olyan elképzelést, amivel legalizálhatnák a versenyeket, de a két év alatt még nem született ilyen ötlet. Az intézményesítést viszont nem akarják, mert úgy vélik, akkor pont a lényeg veszne el. Vagyis hogy mindenki azzal indul, amivel akar, nincs se nevezési, se futamgyőztes díj, csak és kizárólag a jó érzés.

Úgy tűnik, a többiek tisztelik a Nagy Embert. Megpróbálnak a közelébe férkőzni, és ha valakinek azt mondja, menj innen, mert veszélyezteted a többieket, akkor az elmegy. Itt nem lehet piásan, betépve menni, csak tisztákat engednek a rajthoz. Persze nem szűrik az indulókat, de látszik az, ha gáz van. Szeretnének minél több embert kicsalogatni, mert ez itt sokkal biztonságosabb, mint bent a városban piros lámpától indulni.

Persze elgondolkodtató, mi számít "piás"-nak. Az egyik Lada körül nagy a sörözgetés, de kiderül, a pilóták, egy fiú meg egy lány, alkoholmentesek. A fiúé a Lada, azzal gyorsul. Azt mondja, otthon az autót, itt az adrenalinszintet tuningolja. A lány egy 2000-es Forddal jött, de ő ma nem áll rajthoz. Szerinte nem a tuning számít, hanem a sofőr. Beszélik, a kisasszony inkább városban verhetetlen. A piros lámpánál mindig elfogadja a kihívást, és győz. Aztán kérnek visszavágót, és akkor is győz. Odavág mindenkit.

Ahogy telik az idő, egyre több a neonfényes rendszámtáblával és neonleddel felszerelt autó. Hirtelen nyüzsgés támad, mert feltűnik egy metálzöld,

lángokkal festett Suzuki,

aminek állítólag tüzel a kipufogója. Emberünk fiatal, jól öltözött, pecsétgyűrűs úr. ` is tanuló, alkalmi munkával keresi meg a kocsira valókat, de különben a streetracerek többsége a szakmában - autószerelő - dolgozik. A lángos Suzuki gazdája nagyon szerény, pedig komoly szaktudás lehet a háttérben. A lángcsóvagépet maga készítette amerikai szakirodalom alapján: egy szikráztatóból és egy, az utastérből vezérelt kézi gázpalackból áll a szerkezet. Ha égni akar, bekapcsolja a szikráztatót, nyom egy kis gázt, s máris lángba borul a Suzuki hátulja. Már úgy tűnik, a mutatvány ma este elmarad, mert kifogyott a palack, de amikor előkerül a célnak tökéletesen megfelelő női dezodor, a "mi autónk" farából lángnyelvek nyaldossák a pesti éjszakát.

Tizenegykor a két rendőrautó mellé felsorakozik egy mikrobusz is. Azt hinném, vége, de a racerek a suttogó propaganda tökéletes mechanizmusát igazolva egyszerre elindulnak a hajógyári szigetre. Az addigra majdnem 200 autóra rúgó konvoj az Árpád híd felé vonul. Mindenki a lehető legszabályosabban halad, két okból is: nem akarják, hogy szétszakadjon a konvoj és valaki eltévedjen, másrészről senki sem olyan hülye, hogy szétverje az autóját a szar közutakon.

A szigeten mintha minden begyakorolt koreográfia szerint történne. Míg a versenyfelelősök kimérik a pályát, egy astrás arc szórakoztatja a nagyérdeműt: miután a kocsi két hátsó kereke alá műanyag tálcákat tettek, a kéziféket behúzva perceken át köröz az autó, a közönség pedig folyamatosan élvez. Aztán egy kis gumifüstölés következik. A futam azonban itt is elmarad, mert az első induló páros elé beáll két kombi Astra. A rendőröké. Egy kis anyázás után megvan a legújabb cím: Lágymányos.

A helyszínen néhány taxis, akik, látva a felhozatalt, hamar lehúzódnak a "pályáról". A verseny most már azonnal indul. Természetesen kihívással, ami úgy zajlik, hogy a racer odamegy egy másik racerhez, rábök a kocsira, gyere, aztán már mennek is az indító emberhez, aki klasszikus mozdulatokkal elengedi a két autót. A futam győztese vészvillogóval jelzi, hogy ő volt a Jani. Az alázó típusú racer bevág a legyorsult elé, kizárva minden félreértést. Csalás nincs, a versenyzők mindenben engedelmeskednek az indító mesternek. Ha kell, pár centivel visszatolatnak vagy újrarajtolnak. Meglepő, de ez a majd` háromszáz ember teljesen békés, nincs kasztosodás, nincs kötekedés, mert aki bunkózik, azt finoman, de úgyis elzavarják. Az idillt ismét a rendőrök zavarják meg, akik az előzőekhez képest kissé késve érkeznek, és nyomban véget vetnek a mulatságnak. Dzsínek és nekem ma estére több helyszín nincs, vannak, akik tovább konvojoznak a hajnali tuti helyre, másokat az éjszaka kompresszora szippantja be, de ez már mindegy, mert egy hét múlva úgyis folytatják.

Czifrik Balázs

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.