helyrajzi szám

Mária tér 4.

Lokál

A szobor nem szimpla dekoráció.

A vízivárosi Mária tér csupán egy kis placc, de olyan adottságokkal, hogy azt egy kisvárosi főtér is megirigyelhetné: négy valódi utca (Batthyány, Fazekas, Donáti, Málna), valamint a Kagyló utcának nevezett, várba vezető lépcsősor fut itt össze; van lámpás kereszteződése, buszmegállója, hétemeletes brutalista háztömbje, játszótere, éjjel-nappali közértje, kiülős kávézója. Ám hiába a fejlett infrastruktúra, az átmenő forgalom, a teret a névadó nagy méretű köztéri alkotás, a barokkból eredeztethető, ám számos metamorfózison átesett Mária-oszlop uralja le, amelynek kalandos történetéről előző számunkban olvashattak. De van itt még szobor, egész pontosan az 1936-ban épült Mária tér 4. szám alatti ház Kagyló utcára néző frontján. Anyaga ennek is homokkő, különben mindenben az ellentéte a Maria Immaculatának. És nemcsak azért, mert egy sokkal kisebb, félmeztelen férfit ábrázoló műről van szó, amely nem is saját talapzaton áll, hanem „márványpolcra” helyezve, egy emelet magasságban. A kötényt viselő kalapácsos ember láttán a többség minden bizonnyal szocreált kiált, pedig a szögletes arcél, illetve az úszósapkára emlékeztető frizura inkább Mussolini vagy Hitler „udvarából” lehet ismerős. De az olasz és német antik-modernekkel ellentétben itt nem a hősköltemény az irányadó. Emberünk a kalapácsot lazán maga mellett tartja, hasa behúzva, bal kezét mintha zsebre vágná, de az is elképzelhető, hogy az ujjai elporladtak. Ha csak egy szóval kellene jellemezni az alakot, a „fölényes” lenne a legtalálóbb, ám ehhez kell az emeletnyi különbség is, szemmagasságban bizton mást mondanánk. Talán észre sem vennénk.

Mindebből következik, hogy a Munkás, illetve Munkás kalapáccsal címen is ismeretes mű nem a formavilága, újszerű művészi ábrázolásmódja miatt hatásos, hanem azért, mert jó helyre rakták. Valamivel világosabb, mint a mögötte lévő fal, és az előtte lévő lépcsősor geometriája is passzol hozzá. Sőt még a közelében álló századfordulós kandeláber is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.