helyrajzi szám

Mária tér 4.

Lokál

A vízivárosi Mária tér csupán egy kis placc, de olyan adottságokkal, hogy azt egy kisvárosi főtér is megirigyelhetné: négy valódi utca (Batthyány, Fazekas, Donáti, Málna), valamint a Kagyló utcának nevezett, várba vezető lépcsősor fut itt össze; van lámpás kereszteződése, buszmegállója, hétemeletes brutalista háztömbje, játszótere, éjjel-nappali közértje, kiülős kávézója.

Ám hiába a fejlett infrastruktúra, az átmenő forgalom, a teret a névadó nagy méretű köztéri alkotás, a barokkból eredeztethető, ám számos metamorfózison átesett Mária-oszlop uralja le, amelynek kalandos történetéről előző számunkban olvashattak. De van itt még szobor, egész pontosan az 1936-ban épült Mária tér 4. szám alatti ház Kagyló utcára néző frontján. Anyaga ennek is homokkő, különben mindenben az ellentéte a Maria Immaculatának. És nemcsak azért, mert egy sokkal kisebb, félmeztelen férfit ábrázoló műről van szó, amely nem is saját talapzaton áll, hanem „márványpolcra” helyezve, egy emelet magasságban. A kötényt viselő kalapácsos ember láttán a többség minden bizonnyal szocreált kiált, pedig a szögletes arcél, illetve az úszósapkára emlékeztető frizura inkább Mussolini vagy Hitler „udvarából” lehet ismerős. De az olasz és német antik-modernekkel ellentétben itt nem a hősköltemény az irányadó. Emberünk a kalapácsot lazán maga mellett tartja, hasa behúzva, bal kezét mintha zsebre vágná, de az is elképzelhető, hogy az ujjai elporladtak. Ha csak egy szóval kellene jellemezni az alakot, a „fölényes” lenne a legtalálóbb, ám ehhez kell az emeletnyi különbség is, szemmagasságban bizton mást mondanánk. Talán észre sem vennénk.

Mindebből következik, hogy a Munkás, illetve Munkás kalapáccsal címen is ismeretes mű nem a formavilága, újszerű művészi ábrázolásmódja miatt hatásos, hanem azért, mert jó helyre rakták. Valamivel világosabb, mint a mögötte lévő fal, és az előtte lévő lépcsősor geometriája is passzol hozzá. Sőt még a közelében álló századfordulós kandeláber is.

 
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.