helyrajzi szám

Mária tér 4.

Lokál

A vízivárosi Mária tér csupán egy kis placc, de olyan adottságokkal, hogy azt egy kisvárosi főtér is megirigyelhetné: négy valódi utca (Batthyány, Fazekas, Donáti, Málna), valamint a Kagyló utcának nevezett, várba vezető lépcsősor fut itt össze; van lámpás kereszteződése, buszmegállója, hétemeletes brutalista háztömbje, játszótere, éjjel-nappali közértje, kiülős kávézója.

Ám hiába a fejlett infrastruktúra, az átmenő forgalom, a teret a névadó nagy méretű köztéri alkotás, a barokkból eredeztethető, ám számos metamorfózison átesett Mária-oszlop uralja le, amelynek kalandos történetéről előző számunkban olvashattak. De van itt még szobor, egész pontosan az 1936-ban épült Mária tér 4. szám alatti ház Kagyló utcára néző frontján. Anyaga ennek is homokkő, különben mindenben az ellentéte a Maria Immaculatának. És nemcsak azért, mert egy sokkal kisebb, félmeztelen férfit ábrázoló műről van szó, amely nem is saját talapzaton áll, hanem „márványpolcra” helyezve, egy emelet magasságban. A kötényt viselő kalapácsos ember láttán a többség minden bizonnyal szocreált kiált, pedig a szögletes arcél, illetve az úszósapkára emlékeztető frizura inkább Mussolini vagy Hitler „udvarából” lehet ismerős. De az olasz és német antik-modernekkel ellentétben itt nem a hősköltemény az irányadó. Emberünk a kalapácsot lazán maga mellett tartja, hasa behúzva, bal kezét mintha zsebre vágná, de az is elképzelhető, hogy az ujjai elporladtak. Ha csak egy szóval kellene jellemezni az alakot, a „fölényes” lenne a legtalálóbb, ám ehhez kell az emeletnyi különbség is, szemmagasságban bizton mást mondanánk. Talán észre sem vennénk.

Mindebből következik, hogy a Munkás, illetve Munkás kalapáccsal címen is ismeretes mű nem a formavilága, újszerű művészi ábrázolásmódja miatt hatásos, hanem azért, mert jó helyre rakták. Valamivel világosabb, mint a mögötte lévő fal, és az előtte lévő lépcsősor geometriája is passzol hozzá. Sőt még a közelében álló századfordulós kandeláber is.

 
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Varga Judit választása

Nem világos, milyen színjáték bontakozik ki szemünk előtt, az pedig végképp homályos egyelőre, végül hogyan döntenek: megteszik-e a „visszautasíthatatlan” ajánlatot, az érintett a tisztesség maradéka megőrzését választja vagy elfogadja az eddiginél is gátlástalanabb kézitusa katonájának szerepét a hatalomért.

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.