helyrajzi szám

Szigeti bejáró

Lokál

Pest, Buda és Óbuda egyesülésének, az új főváros születésének legfontosabb pillanata volt, hogy az Országgyűlés 1870. április 11-én megszavazta az 1870/X. törvénycikket, amelyben – egy sor konkrét intézkedés mellett – döntöttek a főváros infrastruktúrájáért felelős csúcsszerv, a Fővárosi Közmunkák Tanácsának felállításáról is. Valamint egy 24 millió forintos hitel felvételéről is, melynek legjelentősebb tételei közt a folyó szabályozása és a rakpartok kiépítése mellett a második Duna-híd megépítése is szerepelt.

A törvény még nem szólt a Nagykörút kiépítéséről, ám amikor 1871 májusában kiírták a Margit hídra vonatkozó nemzetközi pályázatot, már egyértelműen a körút meghosszabbításaként tekintettek a műtárgyra. A negyvenhárom beérkezett pályázatnak több mint a fele érvényes volt, a zsűri pedig már az év végén kihozta a francia Ernest Goüint győztesként. A sikeréhez nyilván hozzájárult, hogy Goüin nemcsak tervezőmérnök és feltaláló volt, de kivitelező is.

A híd építése négy évig tartott, az építményt a munkálatok idején a budapestiek nemcsak Margit hídnak, hanem „margitszigeti hídnak” is nevezték, hiszen meg sem fordult a fejükben, hogy a hídnak nem lesz szigeti lejárója. Kezdetben a Közmunkatanácsnál is így gondolkodtak, ám miután a várható költségeket összevetették azzal, hogy a sziget teljes egészében magánterület, József Károly főherceg birtoka, arra jutottak, hogy elengedik a „luxuskijáratot”. Ez legfeljebb annyiban volt kínos, hogy a Palatinus Jóskának becézett Habsburg épp azért lett a budapestiek körében népszerű, mert megnyitotta a szigetet a nyilvánosság előtt. Mi több, amatőr botanikusként maga is kivette a részét a kertépítő munkálatokból. Később bokrok közt rejtőzködött, majd onnan kiugorva vadidegeneket kápráztatott természetrajzos műveltségével. Az anekdota szerint az árnyékban körmölő Arany Jánost is leszólította. „Mester! Most éppen mit ír?” – így a főherceg, mire Arany: „Verset az elmúlásról. Az lesz a címe: A tölgyek alatt.” A főherceg csóválni kezdte a fejét: „Az nem lesz jó cím. Ám ha annyira ragaszkodni tetszik hozzá, akkor megkérném, két paddal arrébb ülni. Mert az ott valóban tölgy, ez itt: hárs.”

 
Fotó: Fortepan 

A költő Híd-avatás című balladáját is a Margit híd ihlette, a szellemhőseinek haláltáncát épp középre képzelte, a Margit-szigettel szemközt. Mindez mai fejjel kissé érthetetlen, hiszen a sziget átnyúlik a híd alatt. De a vers keletkezése idején, 1877-ben még csak a csücskét lehetett látni a hídról, vagyis a csücskeit, mivel a nagy sziget előtt pár méterrel volt egy kis sziget is, amelynek a hivatalos neve Budai kis sziget volt, de mindenki csak így hívta: Festő-sziget.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.