helyrajzi szám

Mária-emlékoszlop

Lokál

Magas oszlopról tekint le ránk a vízivárosi Mária tér névadója.

Karján a kisdeddel a földgömbön áll, hátában rézlemezekből hajlított napsugarak, feje fölött csillagos fémglória, a gyermek nyílhegyben végződő keresztet tart. Az eredeti címe: Maria Immaculata, s az 1710-es pestisjárvány áldozatainak emlékét őrzi. Közadakozásból készítette a barokk kismestere, Hörger Antal, de nem itt, hanem a Felsővásártéren, a mai Batthyány téren állították fel 1724-ben. Nagy ívű alkotói szándékot feltételez, hogy Hörger két mellékalakkal, Sienai Szent Katalin és Nepomuki Szent János életnagyságú szobrával együtt teljesítette a megrendelést, de sajnos az alapanyagok minőségére nem ügyelt kellőképpen: a szoborcsoport homokkő talapzata pár év alatt megrogyott, és a felszentelés után nem sokkal le kellett bontani az egészet. Legközelebb 1748-ban állították fel, egy jelentősebb összegű adománynak köszönhetően. Hörger Antal ekkor még élt, így az is elképzelhető, hogy közreműködött a megismételt szobor­állításban, amelynek az volt a tanulsága, hogy nem lehet egyszerre spórolni meg halhatatlanná válni. Az azóta eltelt több mint 270 év viszont azt példázza, hogy az utókor nem a halhatatlansághoz ragaszkodik, hanem a halhatatlanság látszatához.

Az 1820-as években a Felsővásártér átalakult, és a Mária-szoborcsoport akadályozta az ott zajló munkálatokat, így 1826-ban másodszor is lebontották, elraktározták. Csak nyolc évvel később vették elő újra, hogy felállítsák mai helyére, a közeli Drei Hacken Platzra (Három balta tér), amelyet éppen emiatt neveztek át 1834-ben Maria Platzra. A művelet akkor sem volt zökkenőmentes, ugyanis a mellékalakoknak már nem jutott hely. Nepomuki Szt. János és Sienai Szt. Katalin leselejtezése azonban megbosszulta magát, a két szobornak nyoma veszett, és azóta sem kerültek elő.

  

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.