helyrajzi szám

Mária-emlékoszlop

Lokál

Magas oszlopról tekint le ránk a vízivárosi Mária tér névadója.

Karján a kisdeddel a földgömbön áll, hátában rézlemezekből hajlított napsugarak, feje fölött csillagos fémglória, a gyermek nyílhegyben végződő keresztet tart. Az eredeti címe: Maria Immaculata, s az 1710-es pestisjárvány áldozatainak emlékét őrzi. Közadakozásból készítette a barokk kismestere, Hörger Antal, de nem itt, hanem a Felsővásártéren, a mai Batthyány téren állították fel 1724-ben. Nagy ívű alkotói szándékot feltételez, hogy Hörger két mellékalakkal, Sienai Szent Katalin és Nepomuki Szent János életnagyságú szobrával együtt teljesítette a megrendelést, de sajnos az alapanyagok minőségére nem ügyelt kellőképpen: a szoborcsoport homokkő talapzata pár év alatt megrogyott, és a felszentelés után nem sokkal le kellett bontani az egészet. Legközelebb 1748-ban állították fel, egy jelentősebb összegű adománynak köszönhetően. Hörger Antal ekkor még élt, így az is elképzelhető, hogy közreműködött a megismételt szobor­állításban, amelynek az volt a tanulsága, hogy nem lehet egyszerre spórolni meg halhatatlanná válni. Az azóta eltelt több mint 270 év viszont azt példázza, hogy az utókor nem a halhatatlansághoz ragaszkodik, hanem a halhatatlanság látszatához.

Az 1820-as években a Felsővásártér átalakult, és a Mária-szoborcsoport akadályozta az ott zajló munkálatokat, így 1826-ban másodszor is lebontották, elraktározták. Csak nyolc évvel később vették elő újra, hogy felállítsák mai helyére, a közeli Drei Hacken Platzra (Három balta tér), amelyet éppen emiatt neveztek át 1834-ben Maria Platzra. A művelet akkor sem volt zökkenőmentes, ugyanis a mellékalakoknak már nem jutott hely. Nepomuki Szt. János és Sienai Szt. Katalin leselejtezése azonban megbosszulta magát, a két szobornak nyoma veszett, és azóta sem kerültek elő.

  

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.