Szimpózium

Metszéspontok II. Stratégiák 1957-2014

  • - dck -
  • 2014. február 16.

Lokál

Miközben az Orbán Viktor személyes támogatásával, Farkas Flórián által gründolt és uniós pénzekből finanszírozott Roma Kutatóközpont nagy erőkkel lát a jövő építéséhez (lásd múlt heti számunk cikkét), addig a szimpózium célja többek közt éppen egy lezárt, valós roma történet megalkotása volt.

A mára a partvonalra szorított civilek (roma értelmiségiek) cselekvő részei voltak e történet alakulásának, s a kronologikus sorrendben egymást követő előadásaik olyan kulturális programokról és az aktuális hatalom támogatásával vagy éppen ellenében létrehozott különféle intézményesülési formákról számoltak be, amelyek meghatározták a cigányság önszerveződésének folyamatát és formáit. A Magyarországi Cigányok Kulturális Szövetsége (1957-61), a Rákospalotai Cigányklub (1972-78), a Népművelési Intézet (1979-1985) és az 1980-tól működő, a fülkeforradalom után rögvest padlóba döngölt Romano Kher - Fővárosi Önkormányzati Cigány Ház célkitűzéseinek megidézése, a különféle stratégiák és kényszerek felvázolása mellett az esemény érdekességét éppen az adta, hogy miként viszonyul e korántsem sikeres történethez vagy a roma öntudat büszke vállalásához a mai képzőművész-generáció.

Hogy a romaság stigma vagy karantén, vállalható vagy vállalandó stratégia, avagy a többes identitásból fakadó problémakör és bizonytalanság, ez némileg megosztotta az előadókat (Sághy Erna, Choli Daróczi József, Daróczi Ágnes, Zsigó Jenő, Jungahaus Tímea, Raatzsch J. André) és a résztvevőket - de éppen ezekből az eldönthetetlen kérdésekből fakadó viták tették az eseményt igazán érdekessé. No meg a szimpóziumot lezáró, a Berlinben élő Raatzsch által szervezett kiállítás, amelyben a Sostar/Why művészkollektíva "áruba bocsátotta" a roma/cigány/gipsy fogalmakat - e provokatív és több olvasatú gesztussal megnyitva a roma történet új fejezetét.

tranzit.hu, Király u. 102., január 10.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.