Szimpózium

Metszéspontok II. Stratégiák 1957-2014

  • - dck -
  • 2014. február 16.

Lokál

Miközben az Orbán Viktor személyes támogatásával, Farkas Flórián által gründolt és uniós pénzekből finanszírozott Roma Kutatóközpont nagy erőkkel lát a jövő építéséhez (lásd múlt heti számunk cikkét), addig a szimpózium célja többek közt éppen egy lezárt, valós roma történet megalkotása volt.

A mára a partvonalra szorított civilek (roma értelmiségiek) cselekvő részei voltak e történet alakulásának, s a kronologikus sorrendben egymást követő előadásaik olyan kulturális programokról és az aktuális hatalom támogatásával vagy éppen ellenében létrehozott különféle intézményesülési formákról számoltak be, amelyek meghatározták a cigányság önszerveződésének folyamatát és formáit. A Magyarországi Cigányok Kulturális Szövetsége (1957-61), a Rákospalotai Cigányklub (1972-78), a Népművelési Intézet (1979-1985) és az 1980-tól működő, a fülkeforradalom után rögvest padlóba döngölt Romano Kher - Fővárosi Önkormányzati Cigány Ház célkitűzéseinek megidézése, a különféle stratégiák és kényszerek felvázolása mellett az esemény érdekességét éppen az adta, hogy miként viszonyul e korántsem sikeres történethez vagy a roma öntudat büszke vállalásához a mai képzőművész-generáció.

Hogy a romaság stigma vagy karantén, vállalható vagy vállalandó stratégia, avagy a többes identitásból fakadó problémakör és bizonytalanság, ez némileg megosztotta az előadókat (Sághy Erna, Choli Daróczi József, Daróczi Ágnes, Zsigó Jenő, Jungahaus Tímea, Raatzsch J. André) és a résztvevőket - de éppen ezekből az eldönthetetlen kérdésekből fakadó viták tették az eseményt igazán érdekessé. No meg a szimpóziumot lezáró, a Berlinben élő Raatzsch által szervezett kiállítás, amelyben a Sostar/Why művészkollektíva "áruba bocsátotta" a roma/cigány/gipsy fogalmakat - e provokatív és több olvasatú gesztussal megnyitva a roma történet új fejezetét.

tranzit.hu, Király u. 102., január 10.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.