Luxusóvóhelyek szupergazdagoknak

Mutasd a bunkered!

  • Gera Márton
  • 2017. augusztus 26.

Lokál

Évek óta tart a bunkervásárlási láz Amerikában: ma már nemcsak a felső tízezer, hanem a középosztály is érdeklődik a föld alatti lakhatási lehetőségek iránt. De miért is akar valaki horribilis összegekért bunkert vásárolni magának? A válaszokat két amerikai luxusbunkergyártónál kerestük.

Robert Vicino nem az a mellébeszélős típus: szerinte jobb felkészülni a világvégére, vagy ha az még odébb van, a kisebb, de egyaránt végzetes katasztrófákra, mint tétlenül várni, hogy összeomoljon körülöttünk a világ. A megoldás? Vásároljunk bunkert – ki-ki az igényeinek és a pénztárcájának megfelelőt. Vicino nem holmi tébolyult milliárdos vagy a világvégéről kántáló utcai jós, hanem nagyon is komoly vállalkozó. 2008-ban hozta létre a Vivos nevű céget, amely luxusbunkerek százait építette fel elsősorban Amerikában. A sikeres CEO előszeretettel beszél magáról mint 21. századi Noéról, aki, ha bárkát nem is, de bunkert ad azoknak, akik felkészülnének egy esetleges katasztrófára – és a pénzük is megvan hozzá. Vevőből pedig bőven akad: a National Geographic felmérése szerint a közelmúltban a 18 év feletti amerikaiak 41 százaléka gondolta úgy, hogy a bunkervásárlás a lehető legokosabb beruházás egy váratlan esemény esetére. Mondanunk sem kell, a váratlan esemény ez esetben nem a vidéki rokonok felbukkanását jelenti.

Ha pedig az amerikaiak tömegesen így gondolkoznak, arra már fel lehet húzni egy kisebbfajta ipar­ágat. A bunkerek persze nem új keletű képződmények, a huszadik századi magyar történelemben is felbukkant egy-két hírhedtebb objektum (például a Horthy-bunker), ám e huszonegyedik századi bunkerépítési láz merőben más minőség: a cél nem csupán a túlélés, hanem a luxuskörülmények közötti túlélés.

Jelenleg úgy fél tucat amerikai cég foglalkozik luxusbunkerek építésével. A legismertebb közülük a Vicino alapította Vivos, illetve a Rising S Company. Utóbbi eddig több mint ezer bunkert értékesített, és ezzel Amerika legnagyobb bunkergyártó és -értékesítő vállalatává nőtte ki magát. E cégek nagyon is komolyan gondolják, hogy a katasztrófákra fel kell készülni, honlapjaikon a szupervulkán-kitöréstől az aszteroidabecsapódásig számos világvége-forgatókönyv olvasható, megkeresésünkre a Vivos munkatársa is leg­inkább ezt fejtegette; bizony, kérem, nagyon is veszélyes időket élünk, nem árt az óvatosság! Az óvatos gazdagok pedig bunkert építenek, mi több, maguk tervezik meg az óvóhelyeiket, a legtöbb esetben ugyanis a szolgáltatás ennek a lehetőségét is magába foglalja.

 

Underground középosztály

Gary Lynch, a Rising S ügyvezető igazgatója a Narancsnak elmondta, hogy immár 100 alkalmazottat foglalkoztatnak, a menedékhelyek elemeit pedig egy texasi gyárban szerelik össze.

Büszkén hirdetik, hogy a legjobb minőségű anyagokból dolgoznak, bár ennek igazságtartalmáról a földi halandóknak csak csekély hányada tud meggyőződni. Hasonló népszerűségnek örvend az amerikaiak körében Larry Hall Survival Condo projektje is. Mr. Hall húszmillió dollárból építette fel, illetve le a maga 12 lakásból álló bunkerkomplexumát – e célból egy Kansasben található hajdani rakétasilót vásárolt meg 300 ezer dollárért, s tette lakhatóvá további 20 millió ráköltésével. A munkálatok 2008-ban kezdődtek, és 2012 végére már kulcsrakész volt a projekt. Lakásból három méret van: 334, 202 és 169 négyzetméteres – mára mind a 12 elkelt, dacára a borsos (4,5 millió, 3 millió, illetve 1,5 millió dollár) árak­nak. Az árban benne foglaltatik az épületben található medence, moziszoba, mászófal és lőtér használati joga is, de ami még ennél is vonzóbbá tette az ajánlatot, az a tárolókapacitás; az épületben ugyanis öt évre elegendő élelmiszert lehet felhalmozni, ami igen kecsegtető, ha az apokalipszis netán elhúzódna.

A bunkergyártók azonban nemcsak a high-end keresletre, de a „kisebb” pénztárcájúakra is gondoltak; jó hír, hogy azok sem maradnak bunkerfedél nélkül, akik nem számítanak – amerikai viszonylatban – kifejezetten gazdagnak. Az egyik legolcsóbb bunkerlehetőséget a Rising S katalógusában találjuk: ez a Mini Bunker, amit 40 ezer dollárért, azaz cirka 10 és fél millió forintért vesztegetnek. A név kötelez, a bunker valóban aprócska, ezért a pénzért csupán egy emeletes ágy, egy csöppnyi konyha, valamint egy picike fürdőszoba jár a kispénzű tulajdonosnak. A gyártó nem is csinál titkot belőle, hogy kifejezetten a középosztálybeliekre gondoltak, amikor ezt a típust kialakították.

 

Az arisztokrata

Magasabb árkategóriába lépve már nagyobbat nyújtózhatunk, a 80–100 ezer dolláros modellekhez több szoba is jár, de olyan bunkert is kaphatunk, melyben a víz és a konzervek tárolására is külön helyiségeket építenek ki. A Rising S csúcsmodellje 8,35 millió dollárba (majdnem 2,2 milliárd forintba) kerül. A The Aristocrat névre keresztelt luxusbunker alighanem a legkényesebb ízlésű kékvérűeknek is a kedvére lenne, hiszen van itt minden, amitől még egy világvége is úri mulatságnak tűnhet. A szupergazdagok kényelmét bowlingterem, szauna, óriási fegyver- és játékszoba és egy szemrevaló mosókonyha szolgálja, és a Royce-t sem kell a felszínen hagyni. Természetesen a parkoló is benne van az árban, talán csak a föld alatti rókavadászatra nem kínálkozik lehetőség, ámbár a szolgáltatások köre egyre bővül. A Vivos az autó helyett inkább a légi közlekedésben látja a túlélés esélyét, magasabb árkategóriájú bunkerei mellé helikopteres szállítást kínálnak. Ha közel a vég, a cég gépei az óvóhelyre repítik családostul a bunkertulajdonost. Kérdésünkre a Rising S ügyvezetője elmondta, hogy árban gyakorlatilag nincsen felső határ, a vevő igénye a döntő, ők megpróbálnak minden egyes kívánságot teljesíteni. A kliens bármit bármivel összekombinálhat, vehet olcsóbb bunkert drága edzőteremmel és így tovább.

Míg a Rising S főleg megrendelésre dolgozik – kérhetünk bunkert a házunk alá, ha úgy látjuk jónak –, addig a Vivosnál, bár egyedi megrendeléseket is teljesítenek, elsősorban a már meglévő bunkerhelyeket értékesítik. Ezek olyan, többnyire 80–500 fő befogadására alkalmas monstrumokban sorakoznak, melyekben – Larry Hall Survival Condo projektjéhez hasonlóan – edzőterem és megannyi közösségi helyiség is várja az apokalipszis reménybeli túlélőit. Sajnos hiába is próbálnánk lecsapni az olcsó megoldásra: a cég 35 ezer dolláros föld alatti helyiségeit, melyek valahol a Közép-Nyugaton, egy Indiana állambeli (találóan Indianának keresztelt) bunkerben találhatók, mind elkapkodták. Az elkészült bunkerek esetében soha nem tüntetnek fel pontos címet, a Vice újságírója is csak úgy nézhetett be a Vivos Indianába, hogy az odavezető úton eltakarták a szemét és elvették az iPhone-ját, nehogy megtudja, merre tartanak. Ennél valamivel könnyebben el lehet találni az első Európában felhúzott bunkerkomplexumukhoz. A Vivos Europe One 2015-ben lett kész, ez a cég eddigi legnagyobb projektje. A kis német falu, Ro­thenstein mellett épült; a föld alatti létesítménybe beleraktak apait-anyait, egyebek mellett éttermet, jakuzzit és borospincét is. A Eu­rope One a társasági magányt kedvelő, gazdag túlélőaspiránsok számára ideális: ez ugyanis egy közösségi bunker, ahol ki-ki félrevonulhat a saját helyiségeibe, de a közösségi tereken a többi tulajdonossal kell osztoznunk.

 

Trump óta nőtt

Aligha meglepő módon a gyártók mélyen hallgatnak arról, hogy kik vásároltak náluk bunkert. A Rising S is hárítja az ilyen irányú kérdéseket, Gary Lynch annyit árult el csak, hogy a lehető legváltozatosabb területről érkeznek a vevőik: vannak köztük hollywoodi sztárok, ismert sportolók, politikusok és persze üzletemberek is. Azt már mi tesszük hozzá, hogy a pletykák szerint Bill Gatest is elérte a bunkerhullám, mint hírlik, minden egyes ingatlanához tartozik egy-egy jól felszerelt föld alatti létesítmény. A versenytársakhoz hasonlóan a Vivos alapítója is titoktartó típus, noha korábban annyit azért elmondott, hogy a vevőik jelentős része a felső 1 százalék közül kerül ki. A Rising S tapasztalatai szerint eddig leginkább a konzervatívabb rétegek adták a vásárlóikat, de úgy látják, mára a liberális beállítottságú amerikaiak is elkezdtek érdeklődni. A Rising S vevőinek 99 százaléka amerikai: tavaly hétszer annyi bunkert adtak el, mint 2015-ben, és ebben – nem is tagadják – az amerikai politikai klíma megváltozása is szerepet játszott. Donald Trump megválasztása óta 30 új dolgozóval bővítették a csapatukat. Persze nem csak a Trump-jelenség készteti bunkervásárlásra a gazdagokat. Robert Vicino szerint az okok sokrétűek, a bunkervásárlás mögött éppúgy állhat a gazdasági összeomlástól vagy a terrorizmustól, a klímaváltozás következményeitől vagy az észak-koreai rakétáktól való félelem. És ha valamiben, ebben a két vetélytárs, a Vivos és a Rising S is tökéletesen egyetért. Miként abban is, hogy bár egyelőre a bunkervásárlás a szupergazdagok passziója, immár az amerikai középosztály tagjai is egyre nagyobb számban érdeklődnek az alacsonyabb árkategóriájú bunkerek iránt.

Ez itt az ablak helye

Bár a bunkergyártók lakberendezőket is foglalkoztatnak, úgy tűnik, az ablakok hiányára egyelőre még nem sikerült tökéletes megoldást találniuk. Még ha lenne is mód ablakot nyitni a külvilágra, kinek lenne kedve a pusztuló, apokaliptikus tájat bámulni? Ezt felismerve a gyártók a falakra szerelt kivetítőkön hangulatos videókkal igyekeznek imitálni a természetet, noha erősen kétséges, hogy ez hosszabb távon mennyire járul hozzá a jó közérzethez. Sághy Zoltán bunkerbelsőre ugyan még nem kapott felkérést, ám ha mégis érkezne ilyen igény, a lakberendező azt tartaná a legfontosabb feladatnak, hogy olyan világot építsen, ami a lehető legjobban emlékezteti az ügyfelet a normál hétköznapjaiban megszokott enteriőrre. A szakember mindenképpen azon lenne, hogy a bunker elveszítse bunkerjellegét: „Komfortos és esztétikus berendezést terveznék, finom anyagok használatával, és minél több klasszikus vonalú bútort helyeznék el a terekben. Így talán mérsékelhető az előbb-utóbb bizonyosan kialakuló bezártságérzet.” A lakberendező nagy hangsúlyt helyezne a világításra is, rengeteg hangulatfényt használna, az ablakok hiányát pedig LED-es technikával létrehozott ,,ablakokkal” ellensúlyozná, amelyek fényhatások segítségével a nappalok és éjszakák váltakozását imitálják.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.