E járművekről elmondható, hogy kezdetben – 1914-ig – a csúcstechnikát testesítették meg, bizonyíték rá, hogy amikor 1979-ben megérkeztek az első külföldi villamosok – a csehszlovák Tatrák –, még olyan járművek is forgalomban voltak, amelyeket az 1900-as évek elején gyártottak. Ugyanez a későbbi villamosokról nem mondható el. Az 1920 utáni magyar gyártmányok közül legfeljebb a Ganz-gyár 1940-ben debütáló, TM típusú, a német vadászgép nyomán Stukának becézett négytengelyes motorkocsija volt nemzetközi viszonylatban naprakész. Mellette ilyen lehetett volna az „állami” Ganz 1964-re elkészült csuklós villamosa is, de mielőtt 1967-ben megkezdődött a sorozatgyártása, a gyár vezetése az összes extrát kihúzta a tervrajzról költségkímélés címén. A TM-eket gyorsaságuk és fékezéskor kiadott sivító hangjuk miatt nevezték Stukának. A 24 évvel későbbi villamos beceneve – ha ezt becézésnek lehet nevezni – az értelmetlennek tűnő „ipari csuklós” volt, erre az volt a magyarázat, hogy a BKV-előd Fővárosi Villamosvasút (FVV) főműhelyében, régi alkatrészek felhasználásával – házilag – korábban is készültek csuklós villamosok.
A barkácsolás már az 1920-as évektől praxis volt a budapesti közlekedési vállalatoknál, de a „műfaj” aranykora az 1960-as évek elején jött el, ekkor csuklós busz és csuklós troli is készült, valamint pótkocsi a kisföldalattihoz.
Az alkotók 1962-ben odáig ragadtatták magukat, hogy két UV-típusjelű Ganz villamos-motorkocsiból is csináltak egy csuklóst, de a kísérlet csúfosan megbukott. Nem így az alaptípus, amely minden egyéb felállásban – szólóban, párban, pótkocsival, két pótkocsival – elfogadható teljesítményt nyújtott. 1956 és 1965 között 375 UV villamost gyártott a Ganz–MÁVAG – kizárólag Budapest számára. Az utolsó menetrend szerinti járat 2007. augusztus 20-án közlekedett a 47-es vonalán.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!