helyrajzi szám

MUV villamos

Lokál

Budapesten 1889-ben állt forgalomba az első menetrend szerint közlekedő villamos, és kilencven évig kizárólag hazai gyártású villamosok jártak a fővárosban.

E járművekről elmondható, hogy kezdetben – 1914-ig – a csúcstechnikát testesítették meg, bizonyíték rá, hogy amikor 1979-ben megérkeztek az első külföldi villamosok – a csehszlovák Tatrák –, még olyan járművek is forgalomban voltak, amelyeket az 1900-as évek elején gyártottak. Ugyanez a későbbi villamosokról nem mondható el. Az 1920 utáni magyar gyártmányok közül legfeljebb a Ganz-gyár 1940-ben debütáló, TM típusú, a német vadászgép nyomán Stukának becézett négytengelyes motorkocsija volt nemzetközi viszonylatban naprakész. Mellette ilyen lehetett volna az „állami” Ganz 1964-re elkészült csuklós villamosa is, de mielőtt 1967-ben megkezdődött a sorozatgyártása, a gyár vezetése az összes extrát kihúzta a tervrajzról költségkímélés címén. A TM-eket gyorsaságuk és fékezéskor kiadott sivító hangjuk miatt nevezték Stukának. A 24 évvel későbbi villamos beceneve – ha ezt becézésnek lehet nevezni – az értelmetlennek tűnő „ipari csuklós” volt, erre az volt a magyarázat, hogy a BKV-előd Fővárosi Villamosvasút (FVV) főműhelyében, régi alkatrészek felhasználásával – házilag – korábban is készültek csuklós villamosok.

A barkácsolás már az 1920-as évektől praxis volt a budapesti közlekedési vállalatoknál, de a „műfaj” aranykora az 1960-as évek elején jött el, ekkor csuklós busz és csuklós troli is készült, valamint pótkocsi a kisföldalattihoz.

Az alkotók 1962-ben odáig ragadtatták magukat, hogy két UV-típusjelű Ganz villamos-motorkocsiból is csináltak egy csuklóst, de a kísérlet csúfosan megbukott. Nem így az alaptípus, amely minden egyéb felállásban – szólóban, párban, pótkocsival, két pótkocsival – elfogadható teljesítményt nyújtott. 1956 és 1965 között 375 UV villamost gyártott a Ganz–MÁVAG – kizárólag Budapest számára. Az utolsó menetrend szerinti járat 2007. augusztus 20-án közlekedett a 47-es vonalán.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.