helyrajzi szám

Batthyány téri szupermarket

Lokál

„Valaki azt kérdezi: milyen lesz ez a város ötven év múlva? Ábrándozom, de amint kirajzolom a nyílegyenes sugárutakat, a Duna medre alatt keresztül-kasul robogó földalattikat, a kispesti helyiérdekű repülőgép-állomást és a vízivárosi fellegkarcolókat, képzeletem folyton beleakad szegénységünkbe és szárnya szegik.”

Kosztolányi Dezső 1922-ben írta Ákom-bákom című tárcáját a Vasárnap című lapba. Az írást annak idején észre sem vették, de ötven év múltán már úgy került elő, mint jövőbe látó bizonyíték. 1972. december 22-én közlekedett először a metró a Duna alatt, a Kossuth tér és a Batthyány tér között. Ráadásul ekkoriban épültek a Víziváros 7-8 emeletes modern lakó- és irodaházai is, amelyeket akkoriban „toronyházaknak” neveztek.

A metró nemcsak közlekedési eszközként (és atombunkerként) testesítette meg a még 1972-ben is csak elképzelt fényes jövőt. Már-már fejedelmi gesztus volt a hatalom részéről, hogy a metrót az ifjúság kezébe adták, kizárólag fiatalokat alkalmaztak járművezetőként, a nők miniszoknyában teljesítettek szolgálatot, az új vonal mentén nyílt új üzletek, az aluljárókba telepített étel- és italautomaták is ismeretlenek voltak addig. De meglepő módon ebbe a sorba tökéletesen illeszkedett az ekkor már hetven­éves, meglehetősen hányatott sorsú Bat­thyány téri vásárcsarnok is (a történetéről előző számunkban olvashattak), amelynek ósdi falai közé fantasztikus szupermarketet álmodtak a kofapultok helyébe. A régi csarnokra 1971-ben került lakat, s úgy képzelték, hogy a metróval együtt adják át, de ez nem jött össze sem ’72 karácsonyára, sem másfél évvel későbbre. 1974 nyarán a lakossági morgolódás elérte a kádári Magyarország felülről szervezett tömegmozgalmát, a Hazafias Nép­frontot. Az esetet a szervezet kerületi várospolitikai bizottsága vizsgálta ki, akik megállapították, hogy „a lakosság sürgető érdeklődésére már nemegyszer kilátásba helyezték” a csarnok nyitását, „azonban az eddigi előrejelzés nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket”. Ezért arra szólították fel a beruházás felelős vezetőit, hogy zártkörű ankéton számoljanak be a fejleményekről.

  

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.