Biciklis balesetek Budapesten

Nézz a szemébe!

Lokál

Egyre többen bicikliznek Budapesten, és még többen tennék, ha nagyobb biztonságban éreznék magukat. Mik a tipikus baleseti helyzetek és okok, és mit tehet a kerékpáros testi épségéért maga a biciklista, az autós és a közlekedés szervezője?

A súlyos következményekkel járó fővárosi biciklibalesetek elsősorban azért történnek, mert nem veszik észre a kerékpárral közlekedőket az autóvezetők – legalábbis ez derül ki azokból a beszélgetésekből, amelyeket olyan biciklisekkel folytattunk, akiket a közelmúltban elütöttek vagy balesetközeli élményük volt.

Forrásaink többsége könnyebb sérüléssel vagy sérülésmentesen megúszta az ütközést. Kata például a Nyugati pályaudvarnál kerékpározott az Oktogon irányába, szorosan a körút jobb szélén haladva, amikor egy mögötte jövő autó a belső sávban haladó kocsi elé akart kerülni (a cikkben szereplő, balesetet szenvedett kerékpárosok keresztnevét megváltoztattuk – B. M.). A sofőr nem mérte fel jól a távolságokat, az előzés során lesodorta Katát, aki nagyot esett, a térde megdagadt, a bőr lejött a tenyeréről. Hasonló esetről számolt be Lőrinc is, aki egy kis újpesti utcában kerékpározott, amikor megelőzte őt egy autó, s rögtön ezután jobbra kanyarodott. Lőrinc hátulról belefutott, de nem esett komolyabb baja. Béla Szentendréről jár be Budapestre, szerinte tipikus, hogy az autósok mindenáron meg akarják előzni az előttük haladó kerékpárosokat, akkor is, ha rögtön be akarnak majd kanyarodni, „bevágnak eléjük, és csodálkoznak, hogy nekik mennek”.

A fővárosban a kisebb koccanások a jellemzők, de ismerünk olyan esetet is, amelynek súlyos következményei lettek. Tibor pár éve a Sas-hegy felől, a Hegyalja úton tekert a Villányi út felé, amikor egy kamion elsodorta, miközben jobbra, a Budaörsi útra kanyarodott volna. „Azt éreztem, hogy hajtom a pedált, de nem megyek tovább. A következő kép, hogy fekszem a földön” – meséli. Kritikus állapotban szállították kórházba, ahol 4 hónapot töltött, 20 műtéten esett át. Csontja nem tört, ér- és idegszakadást nem szenvedett, de az izmai 30 százalékát örökre elveszítette. Sokáig nem tudott rendesen járni, mert nem hajlott a bal lába. Az eljárás a mai napig tart, a kamionos állítólag csak azért állt meg, mert más autókból kiabáltak neki, az ütközésből semmit nem érzékelt.

Hal?lra g?zoltak egy ker?kp?rost Kispesten

 
Halálos biciklis baleset a Segesvár utcában
Fotó: MTI/Mihádák Zoltán

Az Országos Bírósági Hivatal (OBH) anonimizált adatbázisában több száz, biciklisek érintettségéről szóló bírósági határozatot találtunk, amelyek megerősítik, hogy az autósok okozta balesetek többségükben gondatlanságból következnek be. Többször büntettek a bíróságok 100–200 ezer forintra sofőröket, mert a jobbra kanyarodás során nem biztosították az elsőbbséget, és tévesen mérték fel a biciklisek sebességét. Olyan ütközésről szóló dokumentumot is találtunk, amely a kerékpáros halálával végződött.

Kelet és nyugat közt

A megkérdezett szakemberek tapasztalatai szerint a legtöbb halálos vagy súlyos sérüléssel járó biciklis baleset gázolás vagy súlyos esés miatt következik be. Az OBH adatbázisában található határozatok szerint a halálesetek jellemzően nem a fővárosban történnek, hanem vidéken (tavaly például egyetlen kerékpáros szenvedett halálos balesetet a fővárosban – a statisztikákról, illetve azok hiányáról lásd keretes anyagunkat). Abban egyetértenek a szakemberek, hogy a Budapesten közlekedők többsége odafigyel a környezetére. „Városon belül, ha látják egymást, akkor még akkor is igyekeznek elkerülni a baleseteket, ha az egyik vagy mindkét fél hibázott valamiben” – mondja a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen közlekedés-rendészetet oktató Felföldi Péter. A közlekedési kultúrával azonban komoly gondok vannak, Abelovszky Tamás, a BringaAkadémia programvezetője úgy látja, a közlekedési morál tekintetében valahol kelet és nyugat között helyezkedik el Magyarország. „Tapolcán tartottunk egy foglalkozást harmadikos gyerekeknek, ahol a szabályokról beszélgettünk. Egyikük azt mondta, a magyar rendszámú autók nem állnak meg a zebránál, a külföldiek viszont igen.”

„Nincsenek tisztában a kerékpárosok az elsőbbségi helyzetükkel, és az autósok sem tudják, mikor kell elsőbbséget adni a bicikliseknek” – mondja egy közlekedési baleseteket vizsgáló igazságügyi forrásunk. Németh Dávid, a baleseti kártérítéssel foglalkozó Balesetem.hu Kárügyes Kft. ügyvezetője szerint főleg az autósok figyelmetlensége a balesetek fő kiváltó oka. Dorina esete a szakember álláspontját támasztja alá; a fiatal lányt azért ütötték el egy körforgalomban, mert a sofőr éppen a GPS-ét nézte.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.