Biciklis balesetek Budapesten

Nézz a szemébe!

Lokál

Egyre többen bicikliznek Budapesten, és még többen tennék, ha nagyobb biztonságban éreznék magukat. Mik a tipikus baleseti helyzetek és okok, és mit tehet a kerékpáros testi épségéért maga a biciklista, az autós és a közlekedés szervezője?

A súlyos következményekkel járó fővárosi biciklibalesetek elsősorban azért történnek, mert nem veszik észre a kerékpárral közlekedőket az autóvezetők – legalábbis ez derül ki azokból a beszélgetésekből, amelyeket olyan biciklisekkel folytattunk, akiket a közelmúltban elütöttek vagy balesetközeli élményük volt.

Forrásaink többsége könnyebb sérüléssel vagy sérülésmentesen megúszta az ütközést. Kata például a Nyugati pályaudvarnál kerékpározott az Oktogon irányába, szorosan a körút jobb szélén haladva, amikor egy mögötte jövő autó a belső sávban haladó kocsi elé akart kerülni (a cikkben szereplő, balesetet szenvedett kerékpárosok keresztnevét megváltoztattuk – B. M.). A sofőr nem mérte fel jól a távolságokat, az előzés során lesodorta Katát, aki nagyot esett, a térde megdagadt, a bőr lejött a tenyeréről. Hasonló esetről számolt be Lőrinc is, aki egy kis újpesti utcában kerékpározott, amikor megelőzte őt egy autó, s rögtön ezután jobbra kanyarodott. Lőrinc hátulról belefutott, de nem esett komolyabb baja. Béla Szentendréről jár be Budapestre, szerinte tipikus, hogy az autósok mindenáron meg akarják előzni az előttük haladó kerékpárosokat, akkor is, ha rögtön be akarnak majd kanyarodni, „bevágnak eléjük, és csodálkoznak, hogy nekik mennek”.

A fővárosban a kisebb koccanások a jellemzők, de ismerünk olyan esetet is, amelynek súlyos következményei lettek. Tibor pár éve a Sas-hegy felől, a Hegyalja úton tekert a Villányi út felé, amikor egy kamion elsodorta, miközben jobbra, a Budaörsi útra kanyarodott volna. „Azt éreztem, hogy hajtom a pedált, de nem megyek tovább. A következő kép, hogy fekszem a földön” – meséli. Kritikus állapotban szállították kórházba, ahol 4 hónapot töltött, 20 műtéten esett át. Csontja nem tört, ér- és idegszakadást nem szenvedett, de az izmai 30 százalékát örökre elveszítette. Sokáig nem tudott rendesen járni, mert nem hajlott a bal lába. Az eljárás a mai napig tart, a kamionos állítólag csak azért állt meg, mert más autókból kiabáltak neki, az ütközésből semmit nem érzékelt.

Hal?lra g?zoltak egy ker?kp?rost Kispesten

 
Halálos biciklis baleset a Segesvár utcában
Fotó: MTI/Mihádák Zoltán

Az Országos Bírósági Hivatal (OBH) anonimizált adatbázisában több száz, biciklisek érintettségéről szóló bírósági határozatot találtunk, amelyek megerősítik, hogy az autósok okozta balesetek többségükben gondatlanságból következnek be. Többször büntettek a bíróságok 100–200 ezer forintra sofőröket, mert a jobbra kanyarodás során nem biztosították az elsőbbséget, és tévesen mérték fel a biciklisek sebességét. Olyan ütközésről szóló dokumentumot is találtunk, amely a kerékpáros halálával végződött.

Kelet és nyugat közt

A megkérdezett szakemberek tapasztalatai szerint a legtöbb halálos vagy súlyos sérüléssel járó biciklis baleset gázolás vagy súlyos esés miatt következik be. Az OBH adatbázisában található határozatok szerint a halálesetek jellemzően nem a fővárosban történnek, hanem vidéken (tavaly például egyetlen kerékpáros szenvedett halálos balesetet a fővárosban – a statisztikákról, illetve azok hiányáról lásd keretes anyagunkat). Abban egyetértenek a szakemberek, hogy a Budapesten közlekedők többsége odafigyel a környezetére. „Városon belül, ha látják egymást, akkor még akkor is igyekeznek elkerülni a baleseteket, ha az egyik vagy mindkét fél hibázott valamiben” – mondja a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen közlekedés-rendészetet oktató Felföldi Péter. A közlekedési kultúrával azonban komoly gondok vannak, Abelovszky Tamás, a BringaAkadémia programvezetője úgy látja, a közlekedési morál tekintetében valahol kelet és nyugat között helyezkedik el Magyarország. „Tapolcán tartottunk egy foglalkozást harmadikos gyerekeknek, ahol a szabályokról beszélgettünk. Egyikük azt mondta, a magyar rendszámú autók nem állnak meg a zebránál, a külföldiek viszont igen.”

„Nincsenek tisztában a kerékpárosok az elsőbbségi helyzetükkel, és az autósok sem tudják, mikor kell elsőbbséget adni a bicikliseknek” – mondja egy közlekedési baleseteket vizsgáló igazságügyi forrásunk. Németh Dávid, a baleseti kártérítéssel foglalkozó Balesetem.hu Kárügyes Kft. ügyvezetője szerint főleg az autósok figyelmetlensége a balesetek fő kiváltó oka. Dorina esete a szakember álláspontját támasztja alá; a fiatal lányt azért ütötték el egy körforgalomban, mert a sofőr éppen a GPS-ét nézte.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Második gyermekkor

Sean Mathias az izgalmasabb utat választotta, amikor filmre vitte saját 2021-es Hamlet-előadását, melyet a Covid-járvány lezárásai és néhány kulcsszínész viharos távozása tett próbára.

Üzenet

Brazíliáról mindenki a mesés tengerpartra, a karneválra meg a focira asszociál, pedig valaha (50–60 évvel ezelőtt) ott is pontosan olyan embertelen katonai diktatúra volt, mint Dél-Amerika legtöbb országában.

Vele a szégyen

Amikor a miniszteri kinevezése után Szalay-Bobrovniczky Kristóftól megkérdezték, nem zavarja-e, hogy elődje, Benkő Tibor hivatásos katonatiszt volt, ezzel vágott vissza: a magyar haderő a kormány fejlesztéseinek köszönhetően magától is „tudja, hogy mit kell csinálnia”. Neki pedig az a feladata, hogy a katonaságot vonzóvá tegye, elsősorban az ifjúság körében.

Üldözik Matolcsyt!

Hol tűnt el és mennyi pénz a jegybank alapítványából? Most azon kell izgulnia sok jó embernek, hogy közülük az ÁSZ feljelentése nyomán ki megy majd, vagy nem megy, mikor és mennyi időre börtönbe.

Minden határon túl

A világháborúról szóló művek sora végeláthatatlan, ám a téma lefedettsége igencsak aránytalan, az erdélyi zsidók soája például meglehetősen alultárgyalt volt korábban.

Az Infláció Réme

  • Király Júlia

Valamikor réges-régen, amikor a közpénz még nem vesztette el közpénz jellegét, a Magyar Nemzeti Bank még nem magántőkealapok gazdagításán szorgoskodott, az euróért még nem adtak többet 260–270 forintnál, és még működtek Magyarországon a fékek és az ellensúlyok, szóval abban az időben, amire már a legeslegöregebb magyar ember sem emlékszik, akkoriban történt.

Felejtsük el!

Önkormányzati szociális bérlakás miatt áll a bál Szarvason. Az ellenzék szerint jogosulatlan volt a kiutalás, a nyertes pályázatot az egyik városi fideszes képviselő „menedzselte”. A kedvezményezett az egyik nemzetiségi önkormányzat alelnöke.

Elveszik, hogy osztogathassanak

Az önkormányzatoktól elvett pénzből indította el a kormány a Versenyképes Járások Programot, és ettől várja azt, hogy még a 2026-os választások előtt mindenütt épül valami. A lebonyolítás láthatóvá teszi az országgyűlési képviselők, fideszes választókerületi elnökök meghatározta hierarchiát.

Zsákutca

A szerencsén is múlt, hogy a XI. kerületi önkormányzat meg tudja akadályozni egy böhöm társasház felépí­tését a Sas-hegy oldalában, a tájvédelmi körzet szomszédságában. Más esetekben hiába derülnek ki a korábbi stiklik és összeférhetetlenségek, sokszor nem lehetséges a kármentés.

Lakásból utcára

Mivel a hivatalos procedúra rendszerint nagyon elhúzódik, olykor szélsőjobboldali formációkat bíznak meg az érintettek az ingatlanjaikban jogosulatlanul lakók eltávolítására. Az akciókról beszámolók készülnek a YouTube-ra. A Mi Hazánk elnöke, Toroczkai László több alkalommal is megjelent ilyen akciókon.