Biciklis balesetek Budapesten

Nézz a szemébe!

Lokál

Egyre többen bicikliznek Budapesten, és még többen tennék, ha nagyobb biztonságban éreznék magukat. Mik a tipikus baleseti helyzetek és okok, és mit tehet a kerékpáros testi épségéért maga a biciklista, az autós és a közlekedés szervezője?

A súlyos következményekkel járó fővárosi biciklibalesetek elsősorban azért történnek, mert nem veszik észre a kerékpárral közlekedőket az autóvezetők – legalábbis ez derül ki azokból a beszélgetésekből, amelyeket olyan biciklisekkel folytattunk, akiket a közelmúltban elütöttek vagy balesetközeli élményük volt.

Forrásaink többsége könnyebb sérüléssel vagy sérülésmentesen megúszta az ütközést. Kata például a Nyugati pályaudvarnál kerékpározott az Oktogon irányába, szorosan a körút jobb szélén haladva, amikor egy mögötte jövő autó a belső sávban haladó kocsi elé akart kerülni (a cikkben szereplő, balesetet szenvedett kerékpárosok keresztnevét megváltoztattuk – B. M.). A sofőr nem mérte fel jól a távolságokat, az előzés során lesodorta Katát, aki nagyot esett, a térde megdagadt, a bőr lejött a tenyeréről. Hasonló esetről számolt be Lőrinc is, aki egy kis újpesti utcában kerékpározott, amikor megelőzte őt egy autó, s rögtön ezután jobbra kanyarodott. Lőrinc hátulról belefutott, de nem esett komolyabb baja. Béla Szentendréről jár be Budapestre, szerinte tipikus, hogy az autósok mindenáron meg akarják előzni az előttük haladó kerékpárosokat, akkor is, ha rögtön be akarnak majd kanyarodni, „bevágnak eléjük, és csodálkoznak, hogy nekik mennek”.

A fővárosban a kisebb koccanások a jellemzők, de ismerünk olyan esetet is, amelynek súlyos következményei lettek. Tibor pár éve a Sas-hegy felől, a Hegyalja úton tekert a Villányi út felé, amikor egy kamion elsodorta, miközben jobbra, a Budaörsi útra kanyarodott volna. „Azt éreztem, hogy hajtom a pedált, de nem megyek tovább. A következő kép, hogy fekszem a földön” – meséli. Kritikus állapotban szállították kórházba, ahol 4 hónapot töltött, 20 műtéten esett át. Csontja nem tört, ér- és idegszakadást nem szenvedett, de az izmai 30 százalékát örökre elveszítette. Sokáig nem tudott rendesen járni, mert nem hajlott a bal lába. Az eljárás a mai napig tart, a kamionos állítólag csak azért állt meg, mert más autókból kiabáltak neki, az ütközésből semmit nem érzékelt.

Hal?lra g?zoltak egy ker?kp?rost Kispesten

 
Halálos biciklis baleset a Segesvár utcában
Fotó: MTI/Mihádák Zoltán

Az Országos Bírósági Hivatal (OBH) anonimizált adatbázisában több száz, biciklisek érintettségéről szóló bírósági határozatot találtunk, amelyek megerősítik, hogy az autósok okozta balesetek többségükben gondatlanságból következnek be. Többször büntettek a bíróságok 100–200 ezer forintra sofőröket, mert a jobbra kanyarodás során nem biztosították az elsőbbséget, és tévesen mérték fel a biciklisek sebességét. Olyan ütközésről szóló dokumentumot is találtunk, amely a kerékpáros halálával végződött.

Kelet és nyugat közt

A megkérdezett szakemberek tapasztalatai szerint a legtöbb halálos vagy súlyos sérüléssel járó biciklis baleset gázolás vagy súlyos esés miatt következik be. Az OBH adatbázisában található határozatok szerint a halálesetek jellemzően nem a fővárosban történnek, hanem vidéken (tavaly például egyetlen kerékpáros szenvedett halálos balesetet a fővárosban – a statisztikákról, illetve azok hiányáról lásd keretes anyagunkat). Abban egyetértenek a szakemberek, hogy a Budapesten közlekedők többsége odafigyel a környezetére. „Városon belül, ha látják egymást, akkor még akkor is igyekeznek elkerülni a baleseteket, ha az egyik vagy mindkét fél hibázott valamiben” – mondja a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen közlekedés-rendészetet oktató Felföldi Péter. A közlekedési kultúrával azonban komoly gondok vannak, Abelovszky Tamás, a BringaAkadémia programvezetője úgy látja, a közlekedési morál tekintetében valahol kelet és nyugat között helyezkedik el Magyarország. „Tapolcán tartottunk egy foglalkozást harmadikos gyerekeknek, ahol a szabályokról beszélgettünk. Egyikük azt mondta, a magyar rendszámú autók nem állnak meg a zebránál, a külföldiek viszont igen.”

„Nincsenek tisztában a kerékpárosok az elsőbbségi helyzetükkel, és az autósok sem tudják, mikor kell elsőbbséget adni a bicikliseknek” – mondja egy közlekedési baleseteket vizsgáló igazságügyi forrásunk. Németh Dávid, a baleseti kártérítéssel foglalkozó Balesetem.hu Kárügyes Kft. ügyvezetője szerint főleg az autósok figyelmetlensége a balesetek fő kiváltó oka. Dorina esete a szakember álláspontját támasztja alá; a fiatal lányt azért ütötték el egy körforgalomban, mert a sofőr éppen a GPS-ét nézte.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.