Ősrégi Ikarusokon járhatjuk be Budapest belvárosát

  • narancs.hu
  • 2023. december 7.

Lokál

Decemberben és januárban teljeskörűen restaurált Ikarus 66-os és Ikarus 311-es autóbuszokon járhatjuk be Budapest belvárosát.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum értékmentő feladataként a bekerülő járművek restaurálását követően törekszik arra, hogy műtárgyait minél szélesebb körben a közönség számára is elérhetővé tegye. Ennek az értékőrző tevékenységnek a részeként hozza a mindenkori „közlekedő ember” közelébe az erre a célra megfelelő járműveket, múzeumpedagógia utazás, tudásközvetítés keretében.

Idén a tavalyinál még több járattal indul a „Mozgó Múzeum” programsorozat, limitált számú különleges alkalmakon pedig élőzenével egészíti ki a Múzeum az ünnepi díszkiválgítással közlekedő „oldtimerek” útjait.

A tudásközvetítés fókuszú program december 16-án kezdődik, a téli menetrend itt található. A jegyek online elővételben, a járművek befogadóképességének megfelelően, korlátozott számban érhetőek el. A járatok a Műcsarnok előtti megállóból indulnak, és ugyanoda érkeznek vissza, a főváros kedvelt részeinek érintésével. Fel- és leszállásra csak itt van lehetőség. A menetidő forgalomtól függően körülbelül 50 perc hosszú. A „Zenélő Buszokon” szombat délutánonként élőzenei közreműködéssel utazhatunk az ünnepi főváros utcáin.

 
Ikarusz 311
Fotó: Szikora Zsombor / Közlekedési Múzeum
 

Az IKARUS 311-es széria az 1970-es évek végéig közlekedett elsősorban helyközi és távolsági hazai közforgalomban, ezt követően szerződéses járatokon és tartalékként üzemeltették őket. Az Ikarus gyár legendás export sikereit is ezzel a típussal alapozta meg: közel 900 darabot értékesítettek az NDK számára és mintegy 400 darabot Bulgáriába. A Múzeum tulajdonában álló Ikarus 311.24 típusú autóbusz 1971-ben készült. A járművet egy időben méhészbuszként használták, ennek köszönhetően maradhatott fent. 2013-ban teljeskörű felújításban részesült: visszanyerte eredeti vaj-drapp fényezését és a gyártáskori állapotnak megfelelő belterét, megújult vázszerkezettel és felújított motorral oldtimer minősítést kapott.

 
Ikarus 66
Fotó: Szikora Zsombor / Közlekedési Múzeum
 

 

Az IKARUS 66-os széria, amelyet városi-elővárosi közlekedésre fejlesztettek ki, megoldást jelentett az 1960-as évek fővárosi tömegközlekedés súlyos kapacitáshiányára.

Az autóbusz „Faros” becenevét valószínűleg a jármű jellegzetes farmotoros elrendezése ihlette. A Múzeum Ikarus 66-osa az utolsó tíz legyártott példány egyike volt, amelyet 1973-ban helyeztek üzembe és egészen 1983-ig közlekedett, ezután szintén méhészbuszként használták. Az intézmény 2016-ban vásárolta meg az autóbuszt, amely aprólékos és hiteles restaurálása után visszanyerte eredeti állapotát, üzemképességét, illetve az oldtimer minősítést is megkapta.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?