Ritkábban jár az állami fenntartású HÉV

  • narancs.hu
  • 2024. január 8.

Lokál

Elöregedtek a járművek, és a minisztérium még csak most készíti elő a beszerzést.

Január 8-tól ritkított menetrenddel közlekedik a HÉV a szentendrei és a ráckevei vonalakon, miután a jelenlegi napi 78 jármű helyett 74 HÉV áll forgalomba. A fenntartó MÁV elismerte, hogy „több jármű vár érdemi javításra, felújításra, mint amennyire az összes járat forgalomba adásához szükség volna”.

A szentendrei, H5-ös HÉV vonalán csúcsidőben marad a járatok száma, de azon kívül ritkábban közlekedik, a ráckevei, H6-os HÉV-ből pedig a reggeli és délutáni órákban egy-egy járattal kevesebb közlekedik majd.

A MÁV azt is közölte, hogy a járműveik az ideális élettartamnál öregebbek, a vállalat a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium vezetésével 54 új szerelvény beszerzését készítette elő.

Karácsony Gergely budapesti főpolgármester a saját Facebook-oldalán azt írta: „A HÉV-vonalakat 2016-ban vette át az állam a fővárostól. A budapesti közösségi közlekedésben azóta rengeteg fejlesztés történt, megújult az M3-as metró, ebben az időszakban az elmúlt évtizedek legnagyobb járműfejlesztését valósítottuk meg, új villamosok, trolik, buszok érkeztek a városba. Az állam által átvett HÉV-szerelvényekkel azonban csak egy dolog történt: rohadtak tovább. Mostanra annyira leromlott a géppark, hogy csökkenteni kellett a járatok számát.”

A polgármester azt is megjegyezte, hogy a főváros komoly összegeket fizetett a kormánynak a HÉV-ek városon belüli üzemeltetéséért, az évről évre növekvő összegért kevesebb és rosszabb szolgáltatást kapnak. „De a kormánynak ez sem elég. Ha rajtuk múlna, nemcsak a fővárosnak, de az utazóknak is többet kellene fizetnie a rosszabb szolgáltatásért. Hiába jár ritkábban a HÉV, ha rajtuk múlna hamarosan egy külön bérlettel lehetne csak utazni rajta.”

Ezzel a hetekben kirobbant ügyre céloz, amely szerint a HÉV-re már nem lenne érvényes a Budapest-bérlet. Miután kiderült, hogy a Lázár János-féle minisztérium azt tervezni, arra a városhatáron belül is külön jegy vagy bérlet kell, a főváros és a kormány egymásra mutogatott. Nagy Bálint közlekedési államtitkárról pedig kiderült, azt se tudja, mire való a vármegyebérlet.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.