Ritkábban jár az állami fenntartású HÉV

  • narancs.hu
  • 2024. január 8.

Lokál

Elöregedtek a járművek, és a minisztérium még csak most készíti elő a beszerzést.

Január 8-tól ritkított menetrenddel közlekedik a HÉV a szentendrei és a ráckevei vonalakon, miután a jelenlegi napi 78 jármű helyett 74 HÉV áll forgalomba. A fenntartó MÁV elismerte, hogy „több jármű vár érdemi javításra, felújításra, mint amennyire az összes járat forgalomba adásához szükség volna”.

A szentendrei, H5-ös HÉV vonalán csúcsidőben marad a járatok száma, de azon kívül ritkábban közlekedik, a ráckevei, H6-os HÉV-ből pedig a reggeli és délutáni órákban egy-egy járattal kevesebb közlekedik majd.

A MÁV azt is közölte, hogy a járműveik az ideális élettartamnál öregebbek, a vállalat a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium vezetésével 54 új szerelvény beszerzését készítette elő.

Karácsony Gergely budapesti főpolgármester a saját Facebook-oldalán azt írta: „A HÉV-vonalakat 2016-ban vette át az állam a fővárostól. A budapesti közösségi közlekedésben azóta rengeteg fejlesztés történt, megújult az M3-as metró, ebben az időszakban az elmúlt évtizedek legnagyobb járműfejlesztését valósítottuk meg, új villamosok, trolik, buszok érkeztek a városba. Az állam által átvett HÉV-szerelvényekkel azonban csak egy dolog történt: rohadtak tovább. Mostanra annyira leromlott a géppark, hogy csökkenteni kellett a járatok számát.”

A polgármester azt is megjegyezte, hogy a főváros komoly összegeket fizetett a kormánynak a HÉV-ek városon belüli üzemeltetéséért, az évről évre növekvő összegért kevesebb és rosszabb szolgáltatást kapnak. „De a kormánynak ez sem elég. Ha rajtuk múlna, nemcsak a fővárosnak, de az utazóknak is többet kellene fizetnie a rosszabb szolgáltatásért. Hiába jár ritkábban a HÉV, ha rajtuk múlna hamarosan egy külön bérlettel lehetne csak utazni rajta.”

Ezzel a hetekben kirobbant ügyre céloz, amely szerint a HÉV-re már nem lenne érvényes a Budapest-bérlet. Miután kiderült, hogy a Lázár János-féle minisztérium azt tervezni, arra a városhatáron belül is külön jegy vagy bérlet kell, a főváros és a kormány egymásra mutogatott. Nagy Bálint közlekedési államtitkárról pedig kiderült, azt se tudja, mire való a vármegyebérlet.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).