Siófoki képeslap és múzeumi séta: Rettenetesek

  • - legát -
  • 2003. augusztus 21.

Lokál

Amennyiben jó az, ha nem pisálunk a szomszéd plédjére, nem szórunk söröskupakokat a gyalogútra, ahol mezítláb járnak, és nem öntünk tusfürdőt abba az iszapos ganajba, amit Balatonnak neveznek, akkor bátran kijelenthetjük: jó volt magyarnak lenni az elmúlt héten Siófokon. De nem csak ezért.

Amennyiben jó az, ha nem pisálunk a szomszéd plédjére, nem szórunk söröskupakokat a gyalogútra, ahol mezítláb járnak, és nem öntünk tusfürdőt abba az iszapos ganajba, amit Balatonnak neveznek, akkor bátran kijelenthetjük: jó volt magyarnak lenni az elmúlt héten Siófokon. De nem csak ezért.Noha egymásba érnek a sopánkodó beszámolók, hogy idegenforgalmi bevételeink jócskán elmaradnak a várttól, a déli part központjában ennek semmi nyoma, Siófokon hemzsegnek a németek. Harsányak és magabiztosak, színes atlétáikban, kempingnadrágjaikban már csak azért sem tűnnek ki a tömegből, mert ők maguk a tömeg. Mivel minden igyekezetük a kikapcsolódásra irányul, apróságok nem zavarják őket, például úgy tűnik, a tóból lassan kifogy a víz. Sőt, mintha ez lenne csak az igazi buli. Egyébként pedig a bokáig érő vízben dagonyázó, labdarúgó vagy éppen sörösrekesszel egyensúlyozó, gatyás turisták látványa legfeljebb azokat a finnyásakat zavarhatja, akik még mindig azt képzelik a balatoni panorámáról, hogy távolban egy fehér vitorla.

"Érezze otthon magát a kedves vendég!"

- hirdetik úton-útfélen, de a kedves vendégek másképp gondolják. Nem valószínű ugyanis, hogy odahaza, a Magdeburg melletti Alsó-Madárfogáson ugyanolyan természetességgel szemetelnének az utcán, vagy fogyasztanák szívószállal a Borsodi, a Pécsi Szalon, az Arany Ászok és más hasonló, nagy hírű söröket a járdán ülve - rekeszből, hármasával. És az sem valószínű, hogy a kreatív alkoholfogyasztásnak, illetve az ezt követő önkifejezésnek olyan hihetetlen formájával próbálkoznának, mint amit az Ezüst-parton tapasztalhattunk a kora délutáni, rekkenő hőségben. A műsor főszereplője, egy hamvas fiatalember előbb azzal próbálja észrevétetni magát, hogy egy gumimatrac pumpájának gégecsövét kapja be, ami félbevágott ásványvizes palackban végződik. Társa ide tölti a sört, amit hősünk csak nyel és nyel, majd miután kiürül a palack, úgy gondolja, a bokáig érő vízben keres felüdülést. Néhány lépés után elhányja magát, majd afféle fináléként, arccal a habos ételmaradék közé vágódik.

"Idejönnek tombolni, de nehogy azt higgyék, hogy Ibizán másképp viselkednének" - mondja egy idegenforgalmista, aki már csak legyint, ha ilyet lát.

A siófoki vasútállomás mellett azért jóval visszafogottabb a hangulat, csak a szokásos zsibvásár működik a célközönség igényeinek kielégítésére. A kínálat CCCP, DDR, Eminem és Metallica feliratú pólókból, valamint David Beckham mezekből a legnagyobb, de azért kitömött "vicces" állatokból (róka stüszikalapban, vadászpuskával és hasonlók), világítótoronyból és műanyag sípoló macskakőből is akad bőven.

"Ha ez így megy tovább, én valami rettenetes dolgot csinálok!"

A város szülötte, posztumusz díszpolgára, Kálmán Imre írta ezt egy 1906-os keltezésű levelében. Szülőházát, ami jelenleg emlékmúzeum, csak nehezen találjuk meg a forgatagban, de ebben a helyzetben vajon ki tudna ellenállni egy olyan csábításnak, mint amit a programajánlóban olvastunk: A Kálmán Imre Múzeum hűen reprezentálja a város nagy fiának életét és munkásságát. Egykori szülőháza ma a város múzeuma, melyben látható például a mester zongorája, számos használati tárgya, eredeti kottái. A múzeum bemutatja Kálmán Imrét, hiteles pályaképet ad gyermekkoráról s az itt töltött tanulóéveiről. Külön erénye a kiállításnak, hogy a századforduló hangulatát idézve, kortörténetileg hiteles környezetben mutatja be anyagát. A kiállítás kitér a Siófoktól távol töltött évekre is, bemutatva, hogy a zeneszerző sikeres pályafutásának csúcsán sem szakította meg kapcsolatait szülővárosával.

Többszöri nekifutás után, néhány rohamturistán és helyi sztalkeren átgázolva végre megtaláljuk a házat, ami itt és most valóban a nyugalom szigete. A háttérben lágy muzsika szól, bár a "kortörténetileg hiteles környezetet" némiképp ellensúlyozza, hogy amikor jobbra vesszük az irányt, egy közönséges hivatali helyiségben találjuk magunkat. De a pénztáros néni ránk ripakodik:

"Az nem a kiállítás, hanem az iroda!"

Balra viszont már tényleg a tárlatot célozhatjuk meg. Az első szoba legnagyobb részét a mester zongorája foglalja el, de itt látható a zeneszerző keze gipszbe öntve, valamint számos kotta, levél és fotó. A zongorán stílszerűen a Te rongyos élet kottája hever, valamint két koszorú, amit "Siófok hálás polgárai" készíttettek Kálmán Imre 112. és 118. születésnapja alkalmából. És ha már az évfordulóknál tartunk: noha már 1946-ban - a zeneszerző életében - elhatározták, hogy mivel "istenáldotta tehetségével emigrációjában is hathatós propagandát fejtett ki hazánk érdekében, a legkevesebb, amit tehetünk, hogy emléktáblával jelöljük meg szülőházát, s róla utcát nevezünk el", a város díszpolgárává csak 1993-ban avatták. Vagyis negyven évvel halála után. A következő szobát, a Csárdáskirálynő kapcsán, afféle orfeumnak rendezték be, az apró színpadon három próbababa, két férfi és egy nő meg egy piros szék. A "Tessék helyet foglalni!" hangulat teljesen érdektelen, bár az mindenképpen viccesnek tűnik, hogy az egyenruhában és Ferenc József-szakállban feszítő egyik úr hóna alatt lévő papírtekercsre filctollal azt írták: "haditerv". A harmadik - egyben utolsó - helyiségben, ami amolyan dolgozószoba, lemezek és plakátok mellett személyes tárgyakat állítottak ki, háziköntöst, gramofont, egy "Hornyphon" márkájú világvevő rádiót. Ám a lényeg a díszes szekreteren hever. Kálmán Imre 1948-as német nyelvű kézirata, Visszaemlékezések Bartók Béláról címmel.

A már idézett levél különben így végződik: "Operettet fogok írni!" Kálmán Imre karrierje ugyanis nem úgy indult, hogy popsztár lesz belőle. ` is, mint ahogy annyian mások, "nagy zeneszerző" akart lenni. Bartókkal együtt járt a Zeneakadémiára, de miután első színpadi műve, a Pereszlényi juss című énekes játék hatalmasat bukott, akkor gondolt a "rettenetes"-re.

Mi viszont csak azután, hogy kilépünk az utcára.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.