Siófoki képeslap és múzeumi séta: Rettenetesek

  • - legát -
  • 2003. augusztus 21.

Lokál

Amennyiben jó az, ha nem pisálunk a szomszéd plédjére, nem szórunk söröskupakokat a gyalogútra, ahol mezítláb járnak, és nem öntünk tusfürdőt abba az iszapos ganajba, amit Balatonnak neveznek, akkor bátran kijelenthetjük: jó volt magyarnak lenni az elmúlt héten Siófokon. De nem csak ezért.

Amennyiben jó az, ha nem pisálunk a szomszéd plédjére, nem szórunk söröskupakokat a gyalogútra, ahol mezítláb járnak, és nem öntünk tusfürdőt abba az iszapos ganajba, amit Balatonnak neveznek, akkor bátran kijelenthetjük: jó volt magyarnak lenni az elmúlt héten Siófokon. De nem csak ezért.Noha egymásba érnek a sopánkodó beszámolók, hogy idegenforgalmi bevételeink jócskán elmaradnak a várttól, a déli part központjában ennek semmi nyoma, Siófokon hemzsegnek a németek. Harsányak és magabiztosak, színes atlétáikban, kempingnadrágjaikban már csak azért sem tűnnek ki a tömegből, mert ők maguk a tömeg. Mivel minden igyekezetük a kikapcsolódásra irányul, apróságok nem zavarják őket, például úgy tűnik, a tóból lassan kifogy a víz. Sőt, mintha ez lenne csak az igazi buli. Egyébként pedig a bokáig érő vízben dagonyázó, labdarúgó vagy éppen sörösrekesszel egyensúlyozó, gatyás turisták látványa legfeljebb azokat a finnyásakat zavarhatja, akik még mindig azt képzelik a balatoni panorámáról, hogy távolban egy fehér vitorla.

"Érezze otthon magát a kedves vendég!"

- hirdetik úton-útfélen, de a kedves vendégek másképp gondolják. Nem valószínű ugyanis, hogy odahaza, a Magdeburg melletti Alsó-Madárfogáson ugyanolyan természetességgel szemetelnének az utcán, vagy fogyasztanák szívószállal a Borsodi, a Pécsi Szalon, az Arany Ászok és más hasonló, nagy hírű söröket a járdán ülve - rekeszből, hármasával. És az sem valószínű, hogy a kreatív alkoholfogyasztásnak, illetve az ezt követő önkifejezésnek olyan hihetetlen formájával próbálkoznának, mint amit az Ezüst-parton tapasztalhattunk a kora délutáni, rekkenő hőségben. A műsor főszereplője, egy hamvas fiatalember előbb azzal próbálja észrevétetni magát, hogy egy gumimatrac pumpájának gégecsövét kapja be, ami félbevágott ásványvizes palackban végződik. Társa ide tölti a sört, amit hősünk csak nyel és nyel, majd miután kiürül a palack, úgy gondolja, a bokáig érő vízben keres felüdülést. Néhány lépés után elhányja magát, majd afféle fináléként, arccal a habos ételmaradék közé vágódik.

"Idejönnek tombolni, de nehogy azt higgyék, hogy Ibizán másképp viselkednének" - mondja egy idegenforgalmista, aki már csak legyint, ha ilyet lát.

A siófoki vasútállomás mellett azért jóval visszafogottabb a hangulat, csak a szokásos zsibvásár működik a célközönség igényeinek kielégítésére. A kínálat CCCP, DDR, Eminem és Metallica feliratú pólókból, valamint David Beckham mezekből a legnagyobb, de azért kitömött "vicces" állatokból (róka stüszikalapban, vadászpuskával és hasonlók), világítótoronyból és műanyag sípoló macskakőből is akad bőven.

"Ha ez így megy tovább, én valami rettenetes dolgot csinálok!"

A város szülötte, posztumusz díszpolgára, Kálmán Imre írta ezt egy 1906-os keltezésű levelében. Szülőházát, ami jelenleg emlékmúzeum, csak nehezen találjuk meg a forgatagban, de ebben a helyzetben vajon ki tudna ellenállni egy olyan csábításnak, mint amit a programajánlóban olvastunk: A Kálmán Imre Múzeum hűen reprezentálja a város nagy fiának életét és munkásságát. Egykori szülőháza ma a város múzeuma, melyben látható például a mester zongorája, számos használati tárgya, eredeti kottái. A múzeum bemutatja Kálmán Imrét, hiteles pályaképet ad gyermekkoráról s az itt töltött tanulóéveiről. Külön erénye a kiállításnak, hogy a századforduló hangulatát idézve, kortörténetileg hiteles környezetben mutatja be anyagát. A kiállítás kitér a Siófoktól távol töltött évekre is, bemutatva, hogy a zeneszerző sikeres pályafutásának csúcsán sem szakította meg kapcsolatait szülővárosával.

Többszöri nekifutás után, néhány rohamturistán és helyi sztalkeren átgázolva végre megtaláljuk a házat, ami itt és most valóban a nyugalom szigete. A háttérben lágy muzsika szól, bár a "kortörténetileg hiteles környezetet" némiképp ellensúlyozza, hogy amikor jobbra vesszük az irányt, egy közönséges hivatali helyiségben találjuk magunkat. De a pénztáros néni ránk ripakodik:

"Az nem a kiállítás, hanem az iroda!"

Balra viszont már tényleg a tárlatot célozhatjuk meg. Az első szoba legnagyobb részét a mester zongorája foglalja el, de itt látható a zeneszerző keze gipszbe öntve, valamint számos kotta, levél és fotó. A zongorán stílszerűen a Te rongyos élet kottája hever, valamint két koszorú, amit "Siófok hálás polgárai" készíttettek Kálmán Imre 112. és 118. születésnapja alkalmából. És ha már az évfordulóknál tartunk: noha már 1946-ban - a zeneszerző életében - elhatározták, hogy mivel "istenáldotta tehetségével emigrációjában is hathatós propagandát fejtett ki hazánk érdekében, a legkevesebb, amit tehetünk, hogy emléktáblával jelöljük meg szülőházát, s róla utcát nevezünk el", a város díszpolgárává csak 1993-ban avatták. Vagyis negyven évvel halála után. A következő szobát, a Csárdáskirálynő kapcsán, afféle orfeumnak rendezték be, az apró színpadon három próbababa, két férfi és egy nő meg egy piros szék. A "Tessék helyet foglalni!" hangulat teljesen érdektelen, bár az mindenképpen viccesnek tűnik, hogy az egyenruhában és Ferenc József-szakállban feszítő egyik úr hóna alatt lévő papírtekercsre filctollal azt írták: "haditerv". A harmadik - egyben utolsó - helyiségben, ami amolyan dolgozószoba, lemezek és plakátok mellett személyes tárgyakat állítottak ki, háziköntöst, gramofont, egy "Hornyphon" márkájú világvevő rádiót. Ám a lényeg a díszes szekreteren hever. Kálmán Imre 1948-as német nyelvű kézirata, Visszaemlékezések Bartók Béláról címmel.

A már idézett levél különben így végződik: "Operettet fogok írni!" Kálmán Imre karrierje ugyanis nem úgy indult, hogy popsztár lesz belőle. ` is, mint ahogy annyian mások, "nagy zeneszerző" akart lenni. Bartókkal együtt járt a Zeneakadémiára, de miután első színpadi műve, a Pereszlényi juss című énekes játék hatalmasat bukott, akkor gondolt a "rettenetes"-re.

Mi viszont csak azután, hogy kilépünk az utcára.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.