Steve Fossett nyomában - Eltűntnek nyilvánítva

  • Kollmann András
  • 2007. november 22.

Lokál

"Nem adom fel!" - kiáltotta a rádióba meghibásodott repülőgépe fedélzetén Steve Fossett. Az amerikai milliárdos 77 óra repülés után szerencsésen landolt, felállítva a leghosszabb repülés világcsúcsát. A 115 hasonló rekordot jegyző pilóta szeptemberben már nem volt ilyen szerencsés, egymotoros gépével lezuhant a nevadai sivatagban. A roncsot azóta sem találják.

"Nem adom fel!" - kiáltotta a rádióba meghibásodott repülőgépe fedélzetén Steve Fossett. Az amerikai milliárdos 77 óra repülés után szerencsésen landolt, felállítva a leghosszabb repülés világcsúcsát. A 115 hasonló rekordot jegyző pilóta szeptemberben már nem volt ilyen szerencsés, egymotoros gépével lezuhant a nevadai sivatagban. A roncsot azóta sem találják.

*

Steve Fossett szeptember 3-án szállt fel utoljára, Nevada állam északnyugati részén. A milliárdos üzletember helyszínt keresett egy újabb világrekorddöntéshez, motorkerékpárral szerette volna túlszárnyalni az 534 km/h jelenlegi küszöböt. Feltehetőleg lezuhant, ám a baleset körülményeiről senki sem tud biztosat, a roncsokat azóta sem találják. Fossett keresésében sok száz repülő és helikopter vett részt október elejéig, ekkor azonban feladták a kutatást. Nemrégiben egy repülőgép centiről centire végigfényképezte a nevadai sivatagot. A felvételeket most analizálják, hátha találnak valamit. Nyomtalan eltűnése miatt lassan mítosz születik arról az emberről, aki hitvallása szerint egész életében a szelet hajszolta.

Pedig negyvenéves koráig szinte kizárólag a chicagói Marathon Securities nevű cégének szentelte az életét. A tőzsdei szolgáltatásokban és ingatlanbefektetésekben utazó vállalkozás a nyolcvanas évek közepére futott be, Fossett ennek köszönhetően annyira meggazdagodott, hogy vagyonát már milliós szórakozásokkal sem tudta volna eltékozolni. Ekkor belevetette magát a különféle kalandokba.

A bemelegítő a La Manche-csatorna átúszása volt a nyolcvanas évek közepén, aztán a hegyi futóversenyek, később kutyafogathajtásban jeleskedik, végigcsinálja az 1800 km hosszú alaszkai megaversenyt, az Iditarodot, ahol a résztvevők mínusz 20-30 fokos hidegben, két hét alatt, minimális alvással szokták teljesíteni a távot. Egy 24 órás autóverseny után vitorlázni kezd, majda hajózás válik új szerelmévé. Olyannyira, hogy 21 világrekordot állít fel, egyebek mellett az Atlanti- és a Csendes-óceán átszelésében.

Rajongói szerint Steve Fossett attól vált zsenivé, mert a különböző helyeken szerzett tapasztalatait mindig visszaforgatta a legújabb projektjébe. 2004-ben Gino Morrelli hajótervező sztárnak azt a megbízást adta, hogy készítse el az elképzelhető legjobb katamaránt. Fossett folyton ott ólálkodott a műhelyben, és a vitorlázórepülésben, valamint a hőlégballonozásban szerzett tapasztalataival segítette a munkát. Az eredmény az anyaghasználatában és formájában meglehetősen merésznek tartott Chayenne vitorlás lett. A hajó- és a tengeri vitorlázóversenyek legjobbjaiból összeválogatott legénység bizonyított: nem egészen két hónap alatt (58 nap, 9 óra 32 perc) hajózták körbe a földet, a csapat hat napot javított az addigi legjobb eredményen, ami mégsem csak a szinte korlátlan anyagi források miatt valósulhatott meg. Addig is

rendre megdöntötte

a távolsági rekordokat vitorlázó repülőgépével, és természetesen a legnagyobb tengerszint feletti magasság elérését célzó Perlan Projectnek is résztvevője volt. (A vitorlázó repülőgépek ún. "hullámban" képesek a sztratoszférába emelkedni. Ez a jelenség télen jön létre, amikor az egyenletes szél gellert kap egy hegységen, hullámot ír le, és a következő hegylánc felett nagyon magasra emelkedik. A Fossett által fizetett meteorológusok azt vizsgálták, hogy a világon hol alakulnak ki a legjobb hullámjelenségek, ő pedig éveken át próbálkozott, míg végül beállította a jelenlegi 15 460 méteres rekordot. Mellesleg ugyanez a meteorológusteam segítette föld körüli légballonrepülései során. Összesen hatszor próbálkozott, 2002-ben összehozta 13 nap és 8 óra alatt.)

Ennek ellenére Fossett akkor vált "popsztárrá", amikor leszállás és üzemanyag-feltöltés nélkül körülrepülte a Földet, illetve egy évre rá felállította a leghosszabb repülés világrekordját. Céljai eléréséhez meglehetősen jó társaságba került, legközelebbi barátja Richard Branson, a Virgin tulajdonosa volt, másik kedves komája pedig az első civil űrhajót, a SpaceShipOne-t tervező Burt Rutan. A három zseniből álló csapat már sok mindent tett le az asztalra, pusztán szórakozásból. Branson Virgin Galactic néven már a kilencvenes években bejegyeztetett egy társaságot, amely a jövőbeli űrturizmusra szakosodott. A műszaki hátteret Rutan cége, a Scaled Composites adta. Az első dobás a SpaceShipOne megépítése volt, amivel Mike Melvill pilóta 2004. június 21-én elhagyta a föld légkörét, majd néhány perc világűrben tartózkodás után sikeresen leszállt a Mojave-sivatagban lévő bázison. Az üzemszerű űrrepülésre való felkészülés következő lépcsőjét a takarékos, mégis hatékony gépek fejlesztése jelentette, ebben kapott szerepet Fossett szívóssága.

Rutan tervezett egy három testből álló gépet, amit Global Flyernek kereszteltek el. Fossett ezzel 2005-ben körülrepülte a földet, ám az akció majdnem katasztrófával végződött: a súlya csaknem kilenctizedét kitevő, gyúlékony üzemanyaggal túlterhelt gép alig akart elszakadni a földtől, pedig az induláshoz kibérelték a NASA floridai űrrepülőterének rendkívül hosszú kifutópályáját. "Az indiai Bhopal felett olyan légörvénybe kerültem, amely a gépet csaknem darabokra tépte" - idézte fel Fossett a 67 órás repülőút legdrámaibb perceit. Egy évre rá saját teljesítményét fejelte meg: föld körüli rekordjára még ötezer kilométert húzott rá. A Ráktérítő mentén, a legoptimálisabb légköri viszonyok közt megkerülte a Földet, majd továbbhaladt Nagy-Britannia felé. A 77 órás út alatt nem aludt, és csak alig evett. Amikor 19 300 méterről süllyedni kezdett, a Global Flyer generátora elromlott, s az akkumulátorok mindössze 15 perces működést engedtek. Ekkor üvöltötte a rádióba: "Nem adom fel!" A 63 éves korában eltűnt Fossett 115 rekordjából 75 még megdöntetlen.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.