Divattörténeti kiállítás - Laza vonalvezetés

  • - kovácsy -
  • 2007. november 15.

Lokál

Ha egy divattörténeti kiállításnak az esztétikum a vállalt - és teljes mértékben elfogadható - rendezőelve, ez kétségkívül háttérbe szorítja és némileg viszonylagossá is teszi a szélesebb, életmódbeli kontextus elmozdulásait. A várbeli terem rideg tágasságát ügyesen kiegyensúlyozó tárlók és felületek is azt hangsúlyozzák elsősorban, hogy a szocializmus véresen komor, majd kedvetlenül halványszürke ege alatt sem hunyt ki az igény a csábos, az elegáns, az egyéniséget aláhúzó öltözködésre - márpedig az nem az önfitogtatás időszaka volt.

Ha egy divattörténeti kiállításnak az esztétikum a vállalt - és teljes mértékben elfogadható - rendezőelve, ez kétségkívül háttérbe szorítja és némileg viszonylagossá is teszi a szélesebb, életmódbeli kontextus elmozdulásait. A várbeli terem rideg tágasságát ügyesen kiegyensúlyozó tárlók és felületek is azt hangsúlyozzák elsősorban, hogy a szocializmus véresen komor, majd kedvetlenül halványszürke ege alatt sem hunyt ki az igény a csábos, az elegáns, az egyéniséget aláhúzó öltözködésre - márpedig az nem az önfitogtatás időszaka volt. Hogyha a rendszer következetes lett volna, létre sem hozza 1951-ben a Ruhaipari Tervező Vállalatot, az Iparművészeti Főiskolán pedig nem képeztet ruhatervezőket, akik pusztán az újabb és újabb modellek tervezésével is szembeszállnak - mégpedig hivatalos jóváhagyással - a dolgozó osztályok által egységesen viselendő praktikus öltözék eszményével, melynek klasszikus és emblematikus megjelenési formája a lódenkabát és a svájcisapka volt. (Láthatunk is belőlük egy-egy példányt a későbbi jellegzetességek, mint a téesz- és tanácsi vezetők, valamint inszeminátorok körében népszerű fekete szkájkalap, a - jellegzetesen Olaszországból csempészett - orkánkabát, a lyuggatott, fűzős, ráadásul világosdrapp "házmesternészandál" és a még későbbi sláger, a kék-barna kasmírmintás, kevert szálas otthonka mellett.)

Az ötvenes évek elején kevés embernek volt az a legnagyobb gondja, hogy most éppen a bézs, a félhosszú, a hímzett és az enyhén svájfolt-e a divat, az ő kivételezettségükbe pedig belefért a nyugati luxus is, bár a miniszter- és pártembernék kezdetben inkább a zárt sötét kosztüm irányában tájékozódtak, jóllehet Rákosi Mátyás Moszkvából hozott felesége, aki ez idő tájt az Iparművészeti Főiskolát végezte kerámia szakon, nem volt híján a kifinomult ízlésnek.

Pedig a háború után, lényegében az újjáépítéssel párhuzamosan megkezdődött az öltözködési viszonyok helyreállítása. 1947-ben egyenesen a Himnusz hangjai nyitották meg azt a divatbemutatót, amelynek résztvevői - Köstler nővérek, Rück Juliska, az Ágai vagy a Conchita Szalon - abban a szívszorító tévedésben éltek, hogy a szabad pezsgés, a vállalkozás évei jönnek. Az államosításból mindőjük közül talán egyedül Rotschild Klára jött ki jól, aki továbbra is maga irányíthatta elkobzott üzletét, amely Különlegességi Női Ruhaszalon néven vészelte - sőt virulta - át a nehéz időket, kreativitását főként az aktuális párizsi divat eredményeinek átvételében csillogtatva. Vevőköréhez a vezető színésznők, külföldi diplomaták feleségei mellett később olyan notabilitások is csatlakoztak, mint Kádár, Münnich és Tito felesége. Mindezt egy lendületes filmösszeállítás tudatja a közönséggel.

Egy további képernyőn divatbemutatókon készült filmhíradórészletek peregnek: láthatjuk, hogy a dolgozó lányok, asszonyok számára készült darabokat olykor gyárkapuk elé épített pódiumokon vagy éppen üzemi kultúrtermekben tárták a célközönség elé, és a manökeneket - akkori nevükön próbakisasszonyokat - is a munkásnők közül verbuválták, mai szemmel kevéssé követhető szempontok alapján.

A korabeli öltözködés az elnagyoltan méretezett konfekciótermékeken alapult - ezeknek a típuspéldáit sajnos nem láthatjuk a kiállításon, legfeljebb néhány színvonalasabb darabot az "exportból visszamaradt" kategóriából. A leszorított kínálatot nem élénkítették a nemzetközi bemutatókon látható keletnémet plisszészoknyák, szovjet komplék, lengyel sportkosztümök sem: az áruházak és ruházati boltok eladóinak nem állt módjukban felmutatni, mi minden bújik meg a Párizsra tekintő ruhatervezők mappáiban, amelyek jó néhány tetszetős lapját szemlélhetjük meg a falakon. A kiállított - szemlátomást nem kifejezetten hétköznapi használatra varrt - egyedi darabok némelyike már a hatvanas évek elejétől kezdve kifejezetten nagyvilágiasnak tűnik. A korabeli sztártervező, Ökrös Zsuzsa, akinek az emléke előtt a kiállítás is tiszteleg, 1971-ben a férfiszemek minden igényét kielégítő forrónadrágos estélyiegyüttessel rukkolt elő. Hasonló törekvéseket tapasztalhatunk a kiegészítők - könnyed, öncélú kalapkák, ma már persze esetlennek mutatkozó, virágcserépre emlékeztető táskák, rovarszemre emlékeztető napszemüvegek - terén, a magas sarkú, átlátszó plexipapucsot pedig minden valamirevaló lábfetisiszta kétségkívül hörögve felszakadó sóhajjal jutalmazta volna, ha tömeggyártásra kerül, amiről sajnos nincs tudomásunk. A korszak fő divatlapja, az Ez a Divat címlapfotói is jelzik, hogy a kádárizmus idején a divat követése részévé vált a rendszer hangulatjavító politikájának.

Nem egyik napról a másikra persze: aki csak tehette, varrónővel varratott, kéz alatt vásárolt, nyugati csomagban érkezett anyagból, vagy éppen saját maga használta a német Burda magazin kézről kézre adott szabásmintáit. A hatvanas évek második fele a férfiszabók csillagát is magasba röpítette: ahogy a divat eljutott a külvárosokba és vidékre, egyre extrémebb vonalvezetéssel készültek a trapéz- majd párhuzam- (népiesen: lengőcsöves) nadrágok, egyre ijesztőbb méreteket öltött a combközépig érő zakók emelt (Napóleon-) gallérja és a hátukon a hasítékot lezáró, képgombos dragony. Aki nem tudott szerezni a nyugatnémet Bravo Musik pop- (akkor még: beat-) zenei lapból, a külföldi rockzenekarok trafikokban megvásárolható fekete-fehér képeit tolta a kezdetben riadt, később egyre öntudatosabb, a kabátigazítások mókuskerekéből végre kiszabaduló fércművészek kezébe. Az így született és a mindenkori divatot a gyári termékeknél extremitásukban is sokkal jobban jellemző alkotások talán még ma is a szekrények mélyén lappanganak. Pedig jó volna egyszer egybegyűjtve látni a divat ellenkultúrájának ezeket a markáns reprezentánsait is, a zsabós ingek és magasított sarkú, ugyancsak csináltatott férficipők társaságában.

Kirakat: Divat a szocializmusban. Budapesti Történeti Múzeum, Budavári Palota, E épület. Nyitva: 2008. január 14-ig.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.