Divattörténeti kiállítás - Laza vonalvezetés

  • - kovácsy -
  • 2007. november 15.

Lokál

Ha egy divattörténeti kiállításnak az esztétikum a vállalt - és teljes mértékben elfogadható - rendezőelve, ez kétségkívül háttérbe szorítja és némileg viszonylagossá is teszi a szélesebb, életmódbeli kontextus elmozdulásait. A várbeli terem rideg tágasságát ügyesen kiegyensúlyozó tárlók és felületek is azt hangsúlyozzák elsősorban, hogy a szocializmus véresen komor, majd kedvetlenül halványszürke ege alatt sem hunyt ki az igény a csábos, az elegáns, az egyéniséget aláhúzó öltözködésre - márpedig az nem az önfitogtatás időszaka volt.

Ha egy divattörténeti kiállításnak az esztétikum a vállalt - és teljes mértékben elfogadható - rendezőelve, ez kétségkívül háttérbe szorítja és némileg viszonylagossá is teszi a szélesebb, életmódbeli kontextus elmozdulásait. A várbeli terem rideg tágasságát ügyesen kiegyensúlyozó tárlók és felületek is azt hangsúlyozzák elsősorban, hogy a szocializmus véresen komor, majd kedvetlenül halványszürke ege alatt sem hunyt ki az igény a csábos, az elegáns, az egyéniséget aláhúzó öltözködésre - márpedig az nem az önfitogtatás időszaka volt. Hogyha a rendszer következetes lett volna, létre sem hozza 1951-ben a Ruhaipari Tervező Vállalatot, az Iparművészeti Főiskolán pedig nem képeztet ruhatervezőket, akik pusztán az újabb és újabb modellek tervezésével is szembeszállnak - mégpedig hivatalos jóváhagyással - a dolgozó osztályok által egységesen viselendő praktikus öltözék eszményével, melynek klasszikus és emblematikus megjelenési formája a lódenkabát és a svájcisapka volt. (Láthatunk is belőlük egy-egy példányt a későbbi jellegzetességek, mint a téesz- és tanácsi vezetők, valamint inszeminátorok körében népszerű fekete szkájkalap, a - jellegzetesen Olaszországból csempészett - orkánkabát, a lyuggatott, fűzős, ráadásul világosdrapp "házmesternészandál" és a még későbbi sláger, a kék-barna kasmírmintás, kevert szálas otthonka mellett.)

Az ötvenes évek elején kevés embernek volt az a legnagyobb gondja, hogy most éppen a bézs, a félhosszú, a hímzett és az enyhén svájfolt-e a divat, az ő kivételezettségükbe pedig belefért a nyugati luxus is, bár a miniszter- és pártembernék kezdetben inkább a zárt sötét kosztüm irányában tájékozódtak, jóllehet Rákosi Mátyás Moszkvából hozott felesége, aki ez idő tájt az Iparművészeti Főiskolát végezte kerámia szakon, nem volt híján a kifinomult ízlésnek.

Pedig a háború után, lényegében az újjáépítéssel párhuzamosan megkezdődött az öltözködési viszonyok helyreállítása. 1947-ben egyenesen a Himnusz hangjai nyitották meg azt a divatbemutatót, amelynek résztvevői - Köstler nővérek, Rück Juliska, az Ágai vagy a Conchita Szalon - abban a szívszorító tévedésben éltek, hogy a szabad pezsgés, a vállalkozás évei jönnek. Az államosításból mindőjük közül talán egyedül Rotschild Klára jött ki jól, aki továbbra is maga irányíthatta elkobzott üzletét, amely Különlegességi Női Ruhaszalon néven vészelte - sőt virulta - át a nehéz időket, kreativitását főként az aktuális párizsi divat eredményeinek átvételében csillogtatva. Vevőköréhez a vezető színésznők, külföldi diplomaták feleségei mellett később olyan notabilitások is csatlakoztak, mint Kádár, Münnich és Tito felesége. Mindezt egy lendületes filmösszeállítás tudatja a közönséggel.

Egy további képernyőn divatbemutatókon készült filmhíradórészletek peregnek: láthatjuk, hogy a dolgozó lányok, asszonyok számára készült darabokat olykor gyárkapuk elé épített pódiumokon vagy éppen üzemi kultúrtermekben tárták a célközönség elé, és a manökeneket - akkori nevükön próbakisasszonyokat - is a munkásnők közül verbuválták, mai szemmel kevéssé követhető szempontok alapján.

A korabeli öltözködés az elnagyoltan méretezett konfekciótermékeken alapult - ezeknek a típuspéldáit sajnos nem láthatjuk a kiállításon, legfeljebb néhány színvonalasabb darabot az "exportból visszamaradt" kategóriából. A leszorított kínálatot nem élénkítették a nemzetközi bemutatókon látható keletnémet plisszészoknyák, szovjet komplék, lengyel sportkosztümök sem: az áruházak és ruházati boltok eladóinak nem állt módjukban felmutatni, mi minden bújik meg a Párizsra tekintő ruhatervezők mappáiban, amelyek jó néhány tetszetős lapját szemlélhetjük meg a falakon. A kiállított - szemlátomást nem kifejezetten hétköznapi használatra varrt - egyedi darabok némelyike már a hatvanas évek elejétől kezdve kifejezetten nagyvilágiasnak tűnik. A korabeli sztártervező, Ökrös Zsuzsa, akinek az emléke előtt a kiállítás is tiszteleg, 1971-ben a férfiszemek minden igényét kielégítő forrónadrágos estélyiegyüttessel rukkolt elő. Hasonló törekvéseket tapasztalhatunk a kiegészítők - könnyed, öncélú kalapkák, ma már persze esetlennek mutatkozó, virágcserépre emlékeztető táskák, rovarszemre emlékeztető napszemüvegek - terén, a magas sarkú, átlátszó plexipapucsot pedig minden valamirevaló lábfetisiszta kétségkívül hörögve felszakadó sóhajjal jutalmazta volna, ha tömeggyártásra kerül, amiről sajnos nincs tudomásunk. A korszak fő divatlapja, az Ez a Divat címlapfotói is jelzik, hogy a kádárizmus idején a divat követése részévé vált a rendszer hangulatjavító politikájának.

Nem egyik napról a másikra persze: aki csak tehette, varrónővel varratott, kéz alatt vásárolt, nyugati csomagban érkezett anyagból, vagy éppen saját maga használta a német Burda magazin kézről kézre adott szabásmintáit. A hatvanas évek második fele a férfiszabók csillagát is magasba röpítette: ahogy a divat eljutott a külvárosokba és vidékre, egyre extrémebb vonalvezetéssel készültek a trapéz- majd párhuzam- (népiesen: lengőcsöves) nadrágok, egyre ijesztőbb méreteket öltött a combközépig érő zakók emelt (Napóleon-) gallérja és a hátukon a hasítékot lezáró, képgombos dragony. Aki nem tudott szerezni a nyugatnémet Bravo Musik pop- (akkor még: beat-) zenei lapból, a külföldi rockzenekarok trafikokban megvásárolható fekete-fehér képeit tolta a kezdetben riadt, később egyre öntudatosabb, a kabátigazítások mókuskerekéből végre kiszabaduló fércművészek kezébe. Az így született és a mindenkori divatot a gyári termékeknél extremitásukban is sokkal jobban jellemző alkotások talán még ma is a szekrények mélyén lappanganak. Pedig jó volna egyszer egybegyűjtve látni a divat ellenkultúrájának ezeket a markáns reprezentánsait is, a zsabós ingek és magasított sarkú, ugyancsak csináltatott férficipők társaságában.

Kirakat: Divat a szocializmusban. Budapesti Történeti Múzeum, Budavári Palota, E épület. Nyitva: 2008. január 14-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.