Divattörténeti kiállítás - Laza vonalvezetés

  • - kovácsy -
  • 2007. november 15.

Lokál

Ha egy divattörténeti kiállításnak az esztétikum a vállalt - és teljes mértékben elfogadható - rendezőelve, ez kétségkívül háttérbe szorítja és némileg viszonylagossá is teszi a szélesebb, életmódbeli kontextus elmozdulásait. A várbeli terem rideg tágasságát ügyesen kiegyensúlyozó tárlók és felületek is azt hangsúlyozzák elsősorban, hogy a szocializmus véresen komor, majd kedvetlenül halványszürke ege alatt sem hunyt ki az igény a csábos, az elegáns, az egyéniséget aláhúzó öltözködésre - márpedig az nem az önfitogtatás időszaka volt.

Ha egy divattörténeti kiállításnak az esztétikum a vállalt - és teljes mértékben elfogadható - rendezőelve, ez kétségkívül háttérbe szorítja és némileg viszonylagossá is teszi a szélesebb, életmódbeli kontextus elmozdulásait. A várbeli terem rideg tágasságát ügyesen kiegyensúlyozó tárlók és felületek is azt hangsúlyozzák elsősorban, hogy a szocializmus véresen komor, majd kedvetlenül halványszürke ege alatt sem hunyt ki az igény a csábos, az elegáns, az egyéniséget aláhúzó öltözködésre - márpedig az nem az önfitogtatás időszaka volt. Hogyha a rendszer következetes lett volna, létre sem hozza 1951-ben a Ruhaipari Tervező Vállalatot, az Iparművészeti Főiskolán pedig nem képeztet ruhatervezőket, akik pusztán az újabb és újabb modellek tervezésével is szembeszállnak - mégpedig hivatalos jóváhagyással - a dolgozó osztályok által egységesen viselendő praktikus öltözék eszményével, melynek klasszikus és emblematikus megjelenési formája a lódenkabát és a svájcisapka volt. (Láthatunk is belőlük egy-egy példányt a későbbi jellegzetességek, mint a téesz- és tanácsi vezetők, valamint inszeminátorok körében népszerű fekete szkájkalap, a - jellegzetesen Olaszországból csempészett - orkánkabát, a lyuggatott, fűzős, ráadásul világosdrapp "házmesternészandál" és a még későbbi sláger, a kék-barna kasmírmintás, kevert szálas otthonka mellett.)

Az ötvenes évek elején kevés embernek volt az a legnagyobb gondja, hogy most éppen a bézs, a félhosszú, a hímzett és az enyhén svájfolt-e a divat, az ő kivételezettségükbe pedig belefért a nyugati luxus is, bár a miniszter- és pártembernék kezdetben inkább a zárt sötét kosztüm irányában tájékozódtak, jóllehet Rákosi Mátyás Moszkvából hozott felesége, aki ez idő tájt az Iparművészeti Főiskolát végezte kerámia szakon, nem volt híján a kifinomult ízlésnek.

Pedig a háború után, lényegében az újjáépítéssel párhuzamosan megkezdődött az öltözködési viszonyok helyreállítása. 1947-ben egyenesen a Himnusz hangjai nyitották meg azt a divatbemutatót, amelynek résztvevői - Köstler nővérek, Rück Juliska, az Ágai vagy a Conchita Szalon - abban a szívszorító tévedésben éltek, hogy a szabad pezsgés, a vállalkozás évei jönnek. Az államosításból mindőjük közül talán egyedül Rotschild Klára jött ki jól, aki továbbra is maga irányíthatta elkobzott üzletét, amely Különlegességi Női Ruhaszalon néven vészelte - sőt virulta - át a nehéz időket, kreativitását főként az aktuális párizsi divat eredményeinek átvételében csillogtatva. Vevőköréhez a vezető színésznők, külföldi diplomaták feleségei mellett később olyan notabilitások is csatlakoztak, mint Kádár, Münnich és Tito felesége. Mindezt egy lendületes filmösszeállítás tudatja a közönséggel.

Egy további képernyőn divatbemutatókon készült filmhíradórészletek peregnek: láthatjuk, hogy a dolgozó lányok, asszonyok számára készült darabokat olykor gyárkapuk elé épített pódiumokon vagy éppen üzemi kultúrtermekben tárták a célközönség elé, és a manökeneket - akkori nevükön próbakisasszonyokat - is a munkásnők közül verbuválták, mai szemmel kevéssé követhető szempontok alapján.

A korabeli öltözködés az elnagyoltan méretezett konfekciótermékeken alapult - ezeknek a típuspéldáit sajnos nem láthatjuk a kiállításon, legfeljebb néhány színvonalasabb darabot az "exportból visszamaradt" kategóriából. A leszorított kínálatot nem élénkítették a nemzetközi bemutatókon látható keletnémet plisszészoknyák, szovjet komplék, lengyel sportkosztümök sem: az áruházak és ruházati boltok eladóinak nem állt módjukban felmutatni, mi minden bújik meg a Párizsra tekintő ruhatervezők mappáiban, amelyek jó néhány tetszetős lapját szemlélhetjük meg a falakon. A kiállított - szemlátomást nem kifejezetten hétköznapi használatra varrt - egyedi darabok némelyike már a hatvanas évek elejétől kezdve kifejezetten nagyvilágiasnak tűnik. A korabeli sztártervező, Ökrös Zsuzsa, akinek az emléke előtt a kiállítás is tiszteleg, 1971-ben a férfiszemek minden igényét kielégítő forrónadrágos estélyiegyüttessel rukkolt elő. Hasonló törekvéseket tapasztalhatunk a kiegészítők - könnyed, öncélú kalapkák, ma már persze esetlennek mutatkozó, virágcserépre emlékeztető táskák, rovarszemre emlékeztető napszemüvegek - terén, a magas sarkú, átlátszó plexipapucsot pedig minden valamirevaló lábfetisiszta kétségkívül hörögve felszakadó sóhajjal jutalmazta volna, ha tömeggyártásra kerül, amiről sajnos nincs tudomásunk. A korszak fő divatlapja, az Ez a Divat címlapfotói is jelzik, hogy a kádárizmus idején a divat követése részévé vált a rendszer hangulatjavító politikájának.

Nem egyik napról a másikra persze: aki csak tehette, varrónővel varratott, kéz alatt vásárolt, nyugati csomagban érkezett anyagból, vagy éppen saját maga használta a német Burda magazin kézről kézre adott szabásmintáit. A hatvanas évek második fele a férfiszabók csillagát is magasba röpítette: ahogy a divat eljutott a külvárosokba és vidékre, egyre extrémebb vonalvezetéssel készültek a trapéz- majd párhuzam- (népiesen: lengőcsöves) nadrágok, egyre ijesztőbb méreteket öltött a combközépig érő zakók emelt (Napóleon-) gallérja és a hátukon a hasítékot lezáró, képgombos dragony. Aki nem tudott szerezni a nyugatnémet Bravo Musik pop- (akkor még: beat-) zenei lapból, a külföldi rockzenekarok trafikokban megvásárolható fekete-fehér képeit tolta a kezdetben riadt, később egyre öntudatosabb, a kabátigazítások mókuskerekéből végre kiszabaduló fércművészek kezébe. Az így született és a mindenkori divatot a gyári termékeknél extremitásukban is sokkal jobban jellemző alkotások talán még ma is a szekrények mélyén lappanganak. Pedig jó volna egyszer egybegyűjtve látni a divat ellenkultúrájának ezeket a markáns reprezentánsait is, a zsabós ingek és magasított sarkú, ugyancsak csináltatott férficipők társaságában.

Kirakat: Divat a szocializmusban. Budapesti Történeti Múzeum, Budavári Palota, E épület. Nyitva: 2008. január 14-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.