Túra

Tisza-tó

  • - kg -
  • 2015. július 25.

Lokál

Katonai kishajónkkal szeljük a vizet, és Tutajos csak mesél és mesél, vidám vidrákról és hóhányó hódokról, a házi macskánál négyszerte nagyobb vadmacskáról és a kicsinyeit féltő vaddisznókról. Mind errefelé laknak, a Tisza-tó vonzásában, de egyéb elfoglaltságaik miatt most épp nem mutatkoznak. Nem úgy a remekül emésztő kárókatonák, a vágyfokozó tündérrózsák, a Jurassic Park szinkronhangjaként elhíresült szürkegém, a gumicukorízű sulyom, a kecses, de mérgező ebszőlő csucsor vagy a kánya felségterületére tévedt réti héja – nem kisebb összecsapás ígérkezik, mint egy Schwarzenegger–Stallone-filmben.

Nem, ez nem egy cecelégy okozta jóízű lázálom, s még csak nem is a Tüskevár forgatása, hanem a Tiszatavi valóság. Tutajosunk nem fikció, hanem nagyon is létező fickó, többgenerációs halászcsalád sarja, polgári neve Balázs Sándor, de már édesapja is Tutajosként emlegette, noha – meséli – inkább az Indul a bakterház hősére hasonlított ifjú ­tutajos korában. Túravezetőként viszont egy tiszai Indiana Jones: cserzett kalandor, élő enciklopédia, hivatásos túlélő és szelíd mesélő – marhabőr kalapban és talpig terepszínben. Csak akkor szólal meg, amikor a helyzet úgy kívánja, és a helyzet folyton úgy kívánja, mert a búbos vöcsök két kis búbos juniort noszogat, a kárókatona törpeharcsára megy, és a bakcsó, ez a sztoikus bölcs, csak ül és néz mint nagy dolgok tudója. Tutajos minden fészket ismer és viszont, a sarkon túl egy szövőmadár lakik, amott meg egy nádirigó, és nincs az a motorzaj, melyben Tutajos, a szuperhős ne hallaná meg a vidra ugatását. A helyiek – fák, madarak, vidrák – magasról tesznek a napi politikára, és nem zavarja őket, hogy a csodás tündérfátyol bizony bevándorló – Észak-Amerikából érkezett megfontolatlanul hozzánk.

Aki Tiszafüreden jár, és jót akar magának (meg néhány óra lápi varázslatot), keresse Tutajost! A Tisza embervilágának különleges példánya ő – ezt bármely vidra vagy méltatlanul letavirózsázott tündérrózsa megerősítheti.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.