Most lenne érdemes felülvizsgálni a Lánchíd forgalmi rendjét – hívja fel a figyelmet közös közleményében tíz civil szervezet.
A járda a gyalogosoké mozgalom, a Járókelő Közhasznú Egyesület, a Kis Távolságok Városa Alapítvány, a Kortárs Építészeti Központ, a Kulcs a városhoz, kulcs a közélethez Egyesület, a Magyar Urbanisztikai Tudásközpont, a Miutcánk.hu, a Rehab Critical Mass Alapítvány, az Újlipótváros Szuperblokk Civil Társaság és a Város és Folyó Egyesület arról ír, hogy ez a híd Budapest és Magyarország egyik legismertebb, szimbolikus értékű építménye, és fontos lenne, hogy „végre történelmi értékéhez méltó szerepet kaphasson, ahogyan az hasonló belvárosi hidak esetén már számos másik európai városban is megtörtént”.
A közlemény szerint érdemben felül kellene vizsgálni azt a szerepet, amelyet a híd a felújítás előtt betöltött a fővárosi közlekedésben. A cél az lehet, hogy állandóan túlterhelt közlekedési folyosó helyett olyan rendszer jöjjön létre, amelynek nyertesei is vannak, nem csak vesztesei. A szervezetek szerint a hídon korábban tapasztalt gépjárműforgalom jelentős csökkentésére van szükség, „ugyanis csak így teremthető meg a megfelelő kapcsolat a Belváros, a pesti alsó rakpart, valamint a Budai Várnegyed között a Lánchíd segítségével”.
Úgy érvelnek, hogy e kapcsolat megléte közös érdek. „Tényleges tapasztalata is van a városnak arról, hogy milyen népszerűek voltak a Szabadság híd forgalommentes hétvégéi, valamint az időszakos rakparti megnyitások is. Érdeke ez az ide látogatóba érkezőknek is, hiszen közvetlen, könnyen megközelíthető kapcsolatot teremthetünk a Dunával, valamint a Főváros legnépszerűbb látványosságaival. A funkcióváltásnak továbbgyűrűző pozitív hatásai lehetnek a Budai Várnegyedtől kezdődően egészen az Andrássy úti tengelyig, ami javíthatja a környékbeli helyi üzletek, szolgáltatók helyzetét is. A még folyamatban lévő felújítás kapcsán azt is láthattuk, hogy a híd közúti forgalomból történő teljes kiemelése sem okozott megoldhatatlan forgalmi akadályt a város közlekedésében, így egy részleges forgalomcsillapítás – melyben a tömegközlekedés kaphatná a főszerepet, kiegészülve a gyalogos és kerékpáros közlekedőkkel – előnyére válhat a város forgalmának, és közösségi térré alakíthatja a Lánchidat” – olvasható a közleményben.
A civilek emlékeztetnek, a Lélegezz fel, Budapest elnevezésű közösségi gyűlésen kiderült, hogy a budapesti lakosok körében végzett kutatás azt mutatta, 65% támogatná a Lánchíd forgalomcsökkentését. Ezért a tíz szervezet arra kéri a főváros vezetését, hogy a Lánchíd átadása után úgy határozza meg a forgalmi rendet, hogy vegye figyelembe a tömegközlekedők, kerékpározók és gyalogosok szempontjait.