Túl sok szemetet hagytak a hegymászók a Mount Everest-régióban, nepáli hatóságok betiltották az egyszer használatos műanyagokat

  • Narancs.hu/MTI
  • 2019. augusztus 21.

Lokál

11 tonna szemetet hoztak le a hegyről a közelmúltban.

A nepáli hatóságok betiltották az egyszer használatos műanyagok használatát a Mount Everest-régióban, hogy csökkentsék a hegymászók által hátrahagyott szemetet.

A tilalom a nepáli Khumbu Pasang Lhamu közigazgatási területén 2020 januárjától lép életbe – ismertette a döntést a BBC News szerdán. Egy helyi illetékes szerint az intézkedés lehetővé teszi, hogy a Mount Everest és környéke hosszú távon tiszta maradhasson.

A helyi hatóságok a közelmúltban 11 tonna szemetet hoztak le a Mount Everestről.
A nepáli tartományban minden 30 mikronnál vékonyabb falú műanyagpalackot és más műanyagot betiltanak. A tilalmat megszegők büntetéséről azonban egyelőre nem adtak ki tájékoztatást.

A túrákat szervező vállalkozások, a légitársaságok és a Nepáli Hegymászó Szövetség együttműködik a hatóságokkal a tilalom betartásában.

Khumbu Pasang Lhamuba évente tízezerszámra érkeznek a turisták, a kormány pedig igyekszik egyre több lépést tenni azért, hogy csökkentse az idegenforgalom káros hatásait a térségben.

Augusztusban egy tanácsadó testület arra tett javaslatot, hogy az Everestre induló hegymászóknak csak tapasztalt hegyi vezetőkkel lehessen útnak indulni, és mielőtt a világ legmagasabb csúcsával próbálkoznának, először egy legalább 6500 méter magas nepáli hegycsúcsot kelljen megmászniuk.

A testület azt is ajánlotta a kormánynak, hogy emelje a jelenlegi 11 ezer dollárról (3,2 millió forintról) legalább 35 ezer dollárra (10,3 millió forintra) a Mount Everest megmászására kiadott engedély árát.

A 2019-es mászási szezonban rekordszámú, 885 hegymászó próbált feljutni a Mount Everestre, a csúcsra indulók közül 11 ember halt meg vagy tűnt el.

MTI

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.