A központi ünnepséget a MÁV büszkeségének számító, legkorszerűbb létesítményében, a Déli pályaudvaron tartották, amely nemcsak modern külseje és berendezései, de a tervező, Kővári György következetes építészeti megoldásai miatt is kiemelkedőnek számított. Ehhez kapcsolódott, hogy a korszak legfelkapottabb emigráns képzőművésze, Victor Vasarely (Vásárhelyi Győző) Zsolnay-csempékből kirakott kompozíciót ajándékozott a vasútnak. „Az újat, a korszerűt tükrözi az ünnepség színhelye, a Déli pályaudvar, és ezt képviselik az újonnan avatott fiatal tisztek is. Az újat jelképezi az ünnepség keretében a pályaudvar előtti nyitott aluljáróban átadott modern képzőművészeti alkotás, Victor Vasarely műve, amelyhez hasonló díszíti Párizsban a Nemzetközi Vasút Egylet, az UIC palotáját is” – írta az eseményről a Népszabadság, ám az csak jóval később derült ki, hogy a mű igazából Vasarely munkatársának, Sikota Győző keramikus-művészettörténésznek köszönhető, aki nem csak az UIC székház díszítésében vett részt. „Mondtam Urbán Lajosnak, aki akkor a MÁV vezérigazgatója volt, ma közlekedési miniszter, hogy csináljunk a megmaradt csempékből Budapesten, a párizsihoz hasonló, kicsinyített másolatot, ő beleegyezett és Vasarely azt mondta nekem: »Jó, rád bízom, biztosan jó helyet találtok neki«” – utalt 1985-ben a csak „geometrikus képként” emlegetett mű keletkezésére Sikota Győző, akinek a közbenjárása nélkül Vasarelynek eszébe nem jutott volna a Déli pályaudvar.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!