Terepasztal az Andrássy úton - Visít és hasít a vasút

  • - urfi -
  • 2014. október 25.

Lokál

600 épület, 100 vonat, 1300 méter sínpár, 1000 autó, 5000 ember, 5000 fa, 20 szív, 20 lélek, 1 sikeres üzleti vállalkozás: ez a Miniversum nevű modellezői paradicsom és túl szép álomvilág.

Áll a kisgyerek a kirakat előtt, és vágyakozva nézi a játékokat – nemcsak érzelmes amerikai filmek kezdődnek így, hanem a Miniversum története is. A folytatás is elmenne bármelyik karácsonyra időzített mozi storyline-jának: a játékbolt előtt álmodozó kis Attila felcseperedik, rövidesen már különböző multiknál dolgozik vezető beosztásban, hogy aztán első gyermeke születése után újra játékos lélekkel forduljon a terepasztalok felé, és hogy végül, három évvel ezelőtt elhagyja a rideg üzleti világot, és megvalósítsa gyerekkori álmát.

Szerencsére ezt maga Kocsis Attila, a Miniversum ötletgazdája és ügyvezetője nem ebben a negédes narratívában adja elő. Döntésében szerepet játszott, hogy külföldön – főleg a vasúti modellezés Mekkájában, Németországban – több olyan életképes, rentábilis vállalkozást látott, amely terepasztalokra épült. Egyelőre nekik sincs okuk panaszra: a májusi nyitás óta átlagosan havi tízezer látogató járt náluk (a belépőjegy 1900 Ft, 14 év alatt 1300). De azért messze még a megtérülés, hiszen a mindenféle pályázati vagy közpénz nélkül üzemelő hely beindítása mintegy 150 millióba fájt – bár sikerült céges szponzorokat is megnyerni, ami természetesen ahhoz vezet, hogy a terepasztalon igen életszerű módon reklámok színesítik az utcaképet.

false

 

A kiállítás szerkezete ügyesen vezeti a látogatót. A bejáratnál beleképzelhetjük magunkat a Városligetben sportoló és ejtőző figurák helyébe, aztán a makett­épületekbe feledkezhetünk bele, ahogy az Andrássy úton haladunk az Oktogon felé, majd jön az egyik fő attrakció, a Nyugati pályaudvar, ahonnan már a vonatok vezetnek tovább nyugatra, Tata, Pannonhalma, Győr, Nagycenk és Sopron érintésével Bécsbe és Burgenlandba, el egészen Türingiáig, Wartburg váráig. Sok a kis mütyür és bizgera, amelyek természetesen fogyóeszközök, bár Kocsis Attila szerint a látogatók

 

meglepően keveset lopnak

Minden attrakciónak megvan a szavatossági ideje, ezért jó a kiállítás dramaturgiája: amikor a figurák, a bigyók és az épületek után a szünet nélkül robogó vasúti szerelvények is elveszítik az újdonság varázsát, jönnek a látogatók által működésbe hozható hang- és fény­effektek, illetve apró akciók (például gombnyomásra kaszál a férfi a réten, csapódik ki-be a kerti budi ajtaja stb.), majd a mechanikusan hajtható kisvonatok és az elborultabb poénok (Sopron egyik mellékutcáján például egy jól megtermett dinoszaurusz randalírozik). Az egyes városokat bemutató, nem különösebben ötletes elektronikus információs táblák az ismeretterjesztés tiszteletre méltó mázával vonnák be mindezt, ha bárkit érdekelnének; a büfé és a játszóház viszont maradéktalanul betölti nemes küldetését.

A pedagógiai korrektség útvesztőjébe tévedt kritikus hosszan értekezhetne arról, mit mutat meg ez a terepasztal a teremtett és épített világból, az emberi és a helyi társadalomból. Mi a mondanivalója annak, hogy ismert turisztikai látványosságok, illetve névtelen, de pompázatos épületek, no meg némi derűs vidéki bukolika váltakozik, miközben nyoma sincs a nyomornak, a szürkeségnek? Miért fontos, hogy látunk temetést is, nem csak esküvőt? Milyen hatással lehet a gyerek lelkivilágára a viszonylag sok rendőr, tűzoltó és mentős? Mindezen persze érdemes elgondolkozni, ahogy azon is, miért német nyelvű táblákat (Weniger Arbeit! Mehr Lohn!) tartanak a kezükben a budapesti tüntetők. De mindeközben ne felejtsük el, hogy ez egy terepasztal. Aminek az a lényege, hogy vonatok mennek rajta.

Márpedig azokban nincs hiány. A mozdonyok helyváltoztatását koordináló szoftver nem sokkal egyszerűbb, mint egy valódi pályaudvaré, ahogy a 12 monitorral felszerelt vezérlőterem is impozáns. Amikor nekem tartanak bemutatót, éppen egy komoly túlfutásos balesetet kell megoldani, vagyis két egymásba akadt mozdonyt kézzel szétszedni, de sokszor egész nap nem történik semmi. A vezérlőpultot folyamatosan figyelő két alkalmazottnak így is van mivel elütni az idejét, hiszen mintegy 1500 adatot (inputot) tudnak ellenőrizni. Aki újabb 1900 forintot befizet, megnézheti az asztalok mögötti és alatti világot, amely a vasút iránti idült rajongástól mentes szemlélőt is áhítattal töltheti el: itt feltárul ugyanis a vonatok titkos élete, amelyek hosszú útjaikon – némelyik 80 perc alatt érkezik vissza a kiindulási helyére – többször megpihennek, meg­állnak egymás mellett, hegyeket másznak meg és hidakon kelnek át, üres kocsikkal, kivilágítva. A költészetre és a technikai bravúrokra kevésbé fogékony közönséget pedig az asztal hátuljában eldugott pajzán életképek vidíthatják vagy bosszanthatják fel. (Pajzán életképek alatt azt értem, hogy 1:87 arányban kicsinyített műanyag embe­rek dugnak.)

Húsz férfi dolgozott a terepasztalon tíz hónapon át, Kocsis szerint köztük a modellezés és makettozás magyarországi elitje. A városi környezetet jórészt kész elemekből rakták össze, míg a vidéki tájban sok a természetes anyag és a pepecselős saját munka, de természetesen az egyedi látványosságok gyártására külön büszkék. Kocsis Attila a legnagyobb megbecsüléssel a Nyugati pályaudvart emlegeti: az ötször ekkora hamburgi minta és vetélytárs, a legnagyobb európai terep­asztal például nem rendelkezik fejpályaudvarral, hiszen az ezzel járó ellenirányú mozgások és kereszteződések különösen gondos tervezést és természetesen kétirányú vezetőállással felszerelt vasúti szerelvényeket igényelnek. Gyertek, hamburgiak, tanuljatok!

Miniversum, Bp. VI., Andrássy út 12.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.