Dupla boldogság

  • Kovács E. Málna
  • 2015. február 1.

Magyar Mandarin

Az égi szankciókat elkerülendő, mindig tartsd észben, hogy Kínában a boldogságot jelentő karakter sem állhat a papíron egyedül!

Nem tudtam, hogy holdevő farkas, rézfaszú bagoly, a prikulics vagy a bönkös visz-e majd el büntetésből, de nagyra kerekedett a szemem, mikor megtudtam, hogy olykor-olykor nem lett volna szabad azt ajándékoznom, amit. Van ugyanis jó néhány kínai forma markoláb avagy pulyaszedő/lidérc/bökötör, akiket a káderek is azért fizetnek, hogy a rendbontó ajándékozókat elhallgattassák.

Bár engem is intett volna valaki a következőkre:

Zöld színű sapkát hőmérséklettől, dizájntól függetlenül kínai férfinak sose adj, mert az láthatatlan szarvakat ad neki, és a feleségét szeretőtartásra bírhatja;

pároknak, ha gyümölcsöt viszel, körtét sose válassz, az is rossz ómen, szakításba vihet csakúgy, mint az éles szúró- és vágóeszközök – azok is eltávolítanak, még barátodnak se add őket soha;

ha virágot viszel, a krizantémot kerüld, ahogy a faliórát is, mert a song zhong, azaz az óra ugyanúgy hangzik, mint a song zhong, vagyis a temetési rituálé: a halálba küldheted vele, akit nem akarsz;

4 darabból álló vagy 4-est formázó dolgot sose vigyél, így tesznek a kínaiak is, a legszerencsétlenebb szám lévén még a telefonszámaikban is kerülik, mert kiejtése (si) hasonlít a halál (si) szóéra; a 8-ast, a 6-ost és a 9-est sokkal jobban szeretik: szinte ölik egymást a 8-ast tartalmazó telefonszámért, rendszámtábláért;

dísztárgyat, gyertyát és más meglepetést mindig párban adj, ne válassz egymagukban árválkodó szuvenírt: a falra, főleg az ágy fölé akasztott portré is legalább két, egymással interakcióban álló dolgot ábrázoljon;

ha esküvőre vagy hivatalos, mindenhol a „dupla boldogság” (shuang xi) dupla karakterét látod majd, és hinned kell, hogy esküvő idején még a boldogság karaktere sem állhat egyedül;

ha gyümölcsöt viszel, mindig almát vagy barackot válassz körte helyett, mert a körte (li) a családok és a szerelmesek szétválasztását (li) okozhatja, a barack viszont a hosszú élet szimbóluma;

az esernyő (san) ugyanígy felelhet az elhidegülésért (san), a munkahelyeden osztogatott promóciós esernyőt tehát ne add tovább;

ha cipőt adnál, vigyázz, mert kényes terepen egyensúlyozol, a cipő (xie) szó gonoszt, ördögit (xie) is jelent, ráadásul útnak is indít, azaz ha ilyet kapsz, lehet, hogy tudattalanul távozásra próbálnak bírni;

csomagoláskor kerüld a feketét, a fehéret, mert előbbi a szomorúságot, utóbbi a nem várt szerencsétlenségeket vonzza be, és mindkettőt temetéseken is használják, helyette válaszd a pirosat, az mindig, mindenhol jó szerencsét és egészséget hoz, ezért világítanak lampionok milliói Kína-szerte, pirosba borítva a világot.

Végül pedig – bármilyen messzire is vigyen érte a markoláb – Karinthy Frigyestől lopok, aki szerint sokféle istenke, félistenke, kobold és nemtő, akiket a kereszténység kifüstölt a régi mennyországból, bujkál még (a kínai teaföldeken is) arra várva, hátha visszatér az ő ideje, és lecsaphat a nem babonás, bátor utazóra.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.