Papírpénz a máglyán, avagy halloweenparti másképp

  • Kovács E. Málna
  • 2015. november 1.

Magyar Mandarin

Noha a kínai vezetés nem enged jelmezben közlekedő utasokat a metró területére, az apácajelmezes prostik valahogy mindenütt ott vannak – Pekingben is.
false

 

Mikor a vérben úszó szemgolyók, pókokkal teleszórt spagetti és macskából sütött keksz animált, megzenésített egyvelegét a falra vetítve egy halálfejes műanyag baltával a kezemben beállítottam egy csapat tízéveshez, egy kislány kuncogva odavetette, hogy „de cuki!”, majd bezsebelte az előkészített cukorkákat, és ezzel le is tudta a halloweennek nevezett cirkuszt. Nem ő az első kínai ismerősöm, akit hidegen hagy az október utolsó napján Pekingben – és más kínai nagyvárosokban is – kötelezően rendezendő buli, hiszen a karácsonyhoz hasonlóan mindössze az expateket és a belőlük élő italkereskedéseket hozza lázba.

false

Ettől még simán belebotlani fejből kilógó agyvelővel mászkáló maszkos alakokba, akik a város méreteiből és egyéb sajátosságaiból adódóan döbbenetes tömegben özönlik el a világot, ezért a kínai vezetés következetesen nem enged maszkban, jelmezben, ijesztő sminkben vagy véresen közlekedő utasokat a metró területére. A 2014-es évben a közeledő APEC-csúcs miatti előkészületek hevében ezt az ad hoc szabályt annyira komolyan vették, hogy a pánikkeltésre alkalmas jelmezek viselőivel szemben rendőri intézkedést, letartóztatást helyeztek kilátásba.

false

A holdnaptár hetedik hónapja (aminek egy része a Gergely-naptár szerinti októberre esik) Kínában is az élők és a holtak közti kapcsolat jegyében telik, amire a gui yue, azaz szellemhónap elnevezés is utal. A hagyomány szerint  a szellemek ebben az időszakban egy kis szórakozás reményében egyszerűen átsétálnak a túlvilágról, ami sokakat olyan komoly félelemmel tölt el, hogy minden veszélyes tevékenységet, így például az úszást is kerülik, és nem szívesen maradnak egyedül kivilágítatlan helyen, hiszen ilyenkor mindenütt holt lelkek masíroznak. És bár az ilyenkor esedékes hagyományos kínai szertartásokat az expat közösség maszkos-jelmezes csoportjának hangos és őrült közlekedése töri meg, a kínaiak szinte rezzenéstelen arccal írják az efféle bulikat a nyugati szokások térnyerésének számlájára, és minden idejüket a saját halottjaiknak szentelik.

false

A Nyugati Han-dinasztia idejéből fennmaradt ereklye, a Szertartások könyve szerint az, hogy kegyhelyet vagy akár templomot építhessenek a szeretteiknek, csak a gazdag embereknek adatott meg, a szegény halottaknak viszont sem kegyhelyre, sem templomra nem telik, ahova visszajárhatnak, így a lelkük szabadon kószál.

false

Ez a hagyomány ma úgy él a köztudatban, hogy az erőszakos bűncselekmények áldozatai (vagy akiknek nem volt temetése) a holdnaptár hetedik hónapjában visszatérnek, hogy a földi javakból haláluk után részesüljenek. Az a család, aki ilyen hozzátartozót gyászol, mindent megtesz, hogy a szelleme békében és elégedetten távozzon: a szükséges javak mását papírból készítik el, majd elégetik, különösen mivel ebben az időszakban az idő is egyre hidegebbre fordul: ezt papírból készített meleg ruhákkal orvosolják, hogy felmenőik a másvilágon se fázzanak.

false

Igazi megnyugvást a szóban forgó hetedik hónap utolsó napja hoz csak, amikor a hiedelem szerint a túlvilág kapuját visszazárják, a szellemeket pedig hazaküldik, ezért az elveszített szeretteiket gyászoló rokonok ismét a máglyára pakolják a papírból készített ruhákat és a papírpénzt, hogy felmenőiknek mindene meglegyen a következő kapunyitásig.

false

A halloweennapi buli tehát Kínában inkább elgondolkodtató, mint vidám, de ez csak a józan és szemfüles utazónak tűnik föl ilyentájt: a pekingi (ahogyan a kantoni vagy a sanghaji) expat közösség nagyja ugyanis boszorkányjelmezben, parókában és seprűnyélen táncolva őrjöng, sőt: soha máskor nincs ennyi apácajelmezes Marilyn Monroe odakint.

false

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.