Az orosz robotok fekete napja
48825808_6498a869fc_o.jpg

Az orosz robotok fekete napja

A legkártékonyabb robotok nem a sci-fikből ismert gépek lesznek, hanem a pár sornyi kódból álló, szándékosan zavart keltő propagandagépek.

Igen jól szórakozna Karel Čapek, ha élne. A robot szó kitalálója ma hiába mondaná ki a szavát, nem lenne egyértelmű, hogy mire gondol. Egy szoftverkomponensre a nagy egészben, mint a robotpilóta a repülőgépen? Ipari hegesztőautomatára, amely egy-egy panelt szerel be a szállítószalag által elé hurcolt gépcsontvázakba? Vicces szövegdarabokat összevágó kódsorokra, amik a Twitteren szórakoztatják a nagyérdeműt? Chaten elérhető digitális „telefonos kisasszonyra”? Tesla autóra? Rakétacsapást indító amerikai légi fegyverre? Orosz dezinformációs eszközre? Ugye, hogy nem egyszerű!

A Twitter tegnap jelentette be, hogy jócskán megszigorítja a szolgáltatást használó robotok üzemeltetésére vonatkozó szabályokat. Mostantól kezdve tilos több fiókkal ugyanazt az üzenetet szórni, ugyanazokat az üzeneteket lájkolni vagy megosztani, és több fiókot követni automatizált eszközökkel. Ez röviden és sokkal egyértelműbben arra vonatkozik, hogy a jövőben sokkal nehezebben lehet majd létrehozni egyetértő tömeg hatását keltő robothadsereget. Vagy legalább a Twitterene lesz egy olyan szabálya, amelyre rámutatva törölheti az ilyen tömegeket.

false

 

Fotó: Peyri Herrera

A Twitter bejelentése természetesen azzal kezdődik, hogy semmi sem annyira fontos a cégnek, mint a robotok visszaküldése a helyükre. Ehhez érdemes felidézni, hogy az elmúlt hónapokban attól volt hangos a sajtó, hogy orosz propagandahálózat működik a közösségi oldalon, hamis követőket pedig csak az nem tud szerezni egy maréknyi dollárért, aki nem akar.

A tisztogatás el is kezdődött, több ezer gyanús felhasználót tiltott ki szerdán a Twitter. A takarítás szélesebb körűre is sikerült, mint a cég tervezte, néhány valós, ember által írt fiókot is sikerült törölni. Ők reklamálás közben elgondolkodhatnak azon, hogy mit csinálnak rosszul az életben, ha ennyire könnyű őket összekeverni egy pár kódsorban megírt Kreml-párti propagandistával. A törlés az amerikai jobb- és szélsőjobboldalon már okozott egy mikrofelháborodást. Richard Spencer be is jelentette, hogy ezer követővel lett szegényebb. Ugyanakkor mások már arról beszélnek, hogy a valódiság ellenőrzéséig letiltott felhasználók egy része már vissza is szerezte a fiókját, és ismét feltűnnek az eltűnt követők.

Az ügy érdekessége, hogy a Twitter felvállalta, hogy rendet tart a platformon. Amennyiben a szolgáltatás vezetői ezt komolyan gondolják, az komoly változásokkal jár. Egyrészt a jelenlegi moderációs elvek és moderátori gárda várhatóan nem tudja kiszolgálni a megnövekedett terhelést. A Twitter eddig sem arról volt híres, hogy különösebben jól kezelte volna a felhasználók egymás közti ügyeit érintő kérdéseket. Ha lenne a közösségi médiás cégeknek adható, a zaklatást legkevésbé kezelni tudó szolgáltatás Harvey Weinstein-emlékdíja, a Twitter főhadiszállás vitrinjeiben több példány is virítana a szoborból.

A bejelentés ad hoc voltára utal az is, hogy a múlt heti parklandi iskolai lövöldözés után gyorsan újra életre kelő, a fegyvertartás kapcsán kialakuló vitát megmérgező robotizált trollhadsereggel nem tudott mit kezdeni az oldal. Több elemzőcég jelezte, hogy a vitába erősen beszálltak a robotok. Nem a Čapek-féle dolgos gépek, hanem a legkártékonyabb, az amúgy is feszült helyzetet tovább rontó kódok. Innen pedig csak romlani tud a helyzet. Az automata felderítőeszközeinket, lévén automaták, át lehet verni.

Másvalaki Problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki Problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.