23 év után folytatódik Lars von Trier horrorsorozata

  • narancs.hu
  • 2020. december 21.

Mikrofilm

Amúgy is három évados lett volna A Birodalom. És mikor volt nagyobb szükségünk rémséges borzalmakat bemutató, kórházas sorozatra?

 

A Dogma-mozgalom poszterfiújából szemérmetlen polgárpukkasztóvá átvedlett Lars von Trier két évvel azután, hogy A ház, amit Jack épített című sorozatgyilkos-eposzával sokkolta Cannes-t, bejelentette új projektjét: visszatér a 90-es évek kultikus kórházas horrorsorozatával, A Birodalommal

„Alighanem nem túlzunk, ha azt állítjuk, hogy Lars von Trier kórházsorozatának alapos ismerete hosszú ideig éppúgy elengedhetetlen volt a jó társasági szerepléshez, mint a Monty Python-biblia vagy A nagy Lebowski és a Picasso kalandjai válogatott poénjainak gyűjteménye. A Birodalmat éppúgy sikk egy ültő helyben végignézni, mint például a Sátántangót vagy a Star Wars valamennyi epizódját” – írtuk a témához kapcsolódó egy korábbi programajánlókban. Trier valóban azon kevés rendezők egyike volt, aki még azelőtt próbálta ki magát a tévében, hogy ez menő lett volna – sorozatának jelentősége valahol az ebben elvtársának számító David Lynch Twin Peaks-ét súrolja alulról, és az sem véletlen hogy – az 1965-ös francia Belphegor mellett – Trier is inspirációnak nevezte azt. A Birodalom egy koppenhágai kórház idegsebészeti osztályán játszódik, ahol a beteg lelkek mellett démonok és egyéb túlvilági dolgok borzolják a kedélyeket. Az első, négy részből álló évadot 1994-ben, a másodikat 1997-ben vetítették a tévében, és a legenda szerint ilyenkor szabályosan elnéptelenedtek Dánia utcái.

 
23 év után folytatódik Lars von Trier A Birodalma
Forrás: imdb

Stephen King 2004-ben Kingdom Hospital – A félelem kórháza címmel kvázi remake-et készített a sorozatból, de az csúnyán megbukott. Trier azt tervezi, a záró, harmadik évad öt egyórás részből áll majd, és 2022-ben érkezik a tévébe. Nem – vagy nem csak – egy fényét vesztett rendező elkeseredett próbálkozásáról van szó: A Birodalmat egyébként is három évadosra tervezték, ám Ernst-Hugo Järegård és Kirsten Rolffes színészek halála miatt ez annak idején meghiúsult – ráadásul Trier is inkább a filmek felé fordult. A befejező évad hivatalos címe The Kingdom Exodus – ehhez kapcsolódóan a rendező egy zavaros, emelkedett közleményt jelentetett meg határokról, melyeket papíron, néha szaggatott vonallal rajzolnak; valamint az exodusról, ami a látószögtől függően lehet belépés vagy épp kilépés is. Végül is, legalább ezúttal nem nácizott – ez is valami.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.