23 év után folytatódik Lars von Trier horrorsorozata

  • narancs.hu
  • 2020. december 21.

Mikrofilm

Amúgy is három évados lett volna A Birodalom. És mikor volt nagyobb szükségünk rémséges borzalmakat bemutató, kórházas sorozatra?

 

A Dogma-mozgalom poszterfiújából szemérmetlen polgárpukkasztóvá átvedlett Lars von Trier két évvel azután, hogy A ház, amit Jack épített című sorozatgyilkos-eposzával sokkolta Cannes-t, bejelentette új projektjét: visszatér a 90-es évek kultikus kórházas horrorsorozatával, A Birodalommal

„Alighanem nem túlzunk, ha azt állítjuk, hogy Lars von Trier kórházsorozatának alapos ismerete hosszú ideig éppúgy elengedhetetlen volt a jó társasági szerepléshez, mint a Monty Python-biblia vagy A nagy Lebowski és a Picasso kalandjai válogatott poénjainak gyűjteménye. A Birodalmat éppúgy sikk egy ültő helyben végignézni, mint például a Sátántangót vagy a Star Wars valamennyi epizódját” – írtuk a témához kapcsolódó egy korábbi programajánlókban. Trier valóban azon kevés rendezők egyike volt, aki még azelőtt próbálta ki magát a tévében, hogy ez menő lett volna – sorozatának jelentősége valahol az ebben elvtársának számító David Lynch Twin Peaks-ét súrolja alulról, és az sem véletlen hogy – az 1965-ös francia Belphegor mellett – Trier is inspirációnak nevezte azt. A Birodalom egy koppenhágai kórház idegsebészeti osztályán játszódik, ahol a beteg lelkek mellett démonok és egyéb túlvilági dolgok borzolják a kedélyeket. Az első, négy részből álló évadot 1994-ben, a másodikat 1997-ben vetítették a tévében, és a legenda szerint ilyenkor szabályosan elnéptelenedtek Dánia utcái.

 
23 év után folytatódik Lars von Trier A Birodalma
Forrás: imdb

Stephen King 2004-ben Kingdom Hospital – A félelem kórháza címmel kvázi remake-et készített a sorozatból, de az csúnyán megbukott. Trier azt tervezi, a záró, harmadik évad öt egyórás részből áll majd, és 2022-ben érkezik a tévébe. Nem – vagy nem csak – egy fényét vesztett rendező elkeseredett próbálkozásáról van szó: A Birodalmat egyébként is három évadosra tervezték, ám Ernst-Hugo Järegård és Kirsten Rolffes színészek halála miatt ez annak idején meghiúsult – ráadásul Trier is inkább a filmek felé fordult. A befejező évad hivatalos címe The Kingdom Exodus – ehhez kapcsolódóan a rendező egy zavaros, emelkedett közleményt jelentetett meg határokról, melyeket papíron, néha szaggatott vonallal rajzolnak; valamint az exodusról, ami a látószögtől függően lehet belépés vagy épp kilépés is. Végül is, legalább ezúttal nem nácizott – ez is valami.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.