Interjú

„Nevemet provokatőrként emlegetik”

Mark Rylance színész

Mikrofilm

Ő volt a kém Spielberg filmjében, a Kémek hídjában, amiért Oscar-díjat kapott, és ő volt Thomas Cromwell a Farkasbőrben c. sorozatban. Jelenleg A chicagói 7-ek tárgyalásában látható, és ha levonul a vírus a színről, Semmelweis Ignácként lép színpadra egy saját elképzelésein alapuló darabban. A magyar doktor „hozta össze” a beszélgetésünket is.

 

Magyar Narancs: Semmelweis életét Céline könyvéből ismerte meg. Korábban hallott a magyar orvosról?

Mark Rylance: Semmit. Van egy barátom, nagy rajongója a szürrealistáknak, fordítja és ki is adja a könyveiket. Ő hívta fel a figyelmemet Céline könyvére. Azzal ajánlotta, hogy „ilyen dühös könyvet még nem olvastam”. Céline-nek persze nem kellett a szomszédba mennie egy kis mítoszkeltésért, de sokat forgattuk Sherwin B. Nuland könyvét is, az komolyabb kutatásokon alapul. Mások Ignác halálának körülményeit tárgyalták behatóbban. Sajnos Céline-ből a későbbiekben előbújt az antiszemita, a könyvében Semmelweis alakját, mint egy keresztény mítosz szereplőjét ábrázolja, mint Jézust a templomi árusok között. Az ő szemében Semmelweis a tudatlan és elnyomó hatóságok ártatlan áldozata. Azt gondoltam, Semmelweisben benne van egy darab lehetősége. Rengeteg felkérést kapok, hogy vegyek részt mások projektjeiben, de nem sokan érdeklődnek a saját dolgaimról. Kivétel Tom Morris, a Bristol Old Vic művészeti vezetője, ő volt az egyetlen rendező egész Angliában, aki feltette nekem a kérdést: és te mit szeretnél csinálni? Remélhetőleg, amikor a közönség biztonságban visszatérhet a színházakba, be is mutatjuk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.