25 év kellett, mire Tapsi Hapsi csapatában Jordant LeBronra cserélték

Mikrofilm

Visszatért a Space Jam, ezúttal LeBron Jamesszel a főszerepben. Az 1996-os eredeti nagyot szólt, de miért tartott 25 évig elkészíteni a folytatást?

1996 novemberében mutatták be Amerikában a mára „annyira rossz, hogy már jó”-típusú klasszikussá érett Space Jam – Zűr az űrben című filmet, ami akkor hatalmas sikert aratott, Amerikában 90, míg világszinten 250 millió dolláros bevételt fialt.

Mivel az év tömve volt hatalmas blockbusterekkel (A függetlenség napja, A szikla, Mission: Impossible) és nagyot arató vígjátékokkal (Bölcsek kövére, 101 kiskutya), az éves tengerentúli box office toplistán a Space Jam így is csak a 15. helyet szerezte meg, de igazi öröksége jóval több, mint a mozibevétel. Sikerült újraélesztenie a tetszhalott állapotban vegetáló Bolondos dallamok-figurákat, mindent elborítottak azok a kütyük, kacatok, tolltartók és iskolatáskák, amelyekről Jordan, vagy valamelyik firka vigyorgott ránk, és divatba hozta az akkor még kuriózumszámba menő, a rajzfilmfigurákat élőszereplőkkel vegyítő mozikat is. Mindezek ellenére mégis 25 év kellett, hogy a Space Jam hivatalosan is folytatódhasson.

Tapsi Hapsi és Michael Jordan először egy Nike-reklámban szerepeltek együtt. A „Hare Jordan” hirdetésben gyakorlatilag ott is vannak elhintve a későbbi mozifilm ötletei: a nagy és erős betolakodók ellen Tapsi Jordan segítségét kéri, aki kosártudásával mindenkit lealáz. A jelenetet Joe Pytka rendezte, akinek kezdetben nem tetszett az animált karakter, Tapsi Hapsit túl avíttnak tartotta, így meg kellett győznie a Warner Bros.-t, hogy modernizálják őt. Ez be is jött, a reklám az aktuális Super Bowl egyik legsikeresebb hirdetése lett, ez pedig rádöbbentette a stúdiót, hogy a Bolondos dallamok talán még mindig képes pénzt hozni a konyhára.

Bár Robert Zemeckis (Forrest Gump, Vissza a jövőbe) megpróbálta lebeszélni a producereket az animált és valódi szereplők keverésétől, mondván az ugyanezzel a technikával készült Roger nyúl a pácban című filmjére (mely animációjáért speciális Oscart is kapott) élete legnagyobb kihívásaként emlékezett vissza, a készítők kitartottak az ötlet mellett.

Jordan – aki a kilencvenes évek egyik legnagyobb sportikonjának számított – azután forgatta a Space Jam-et, hogy 1995-ben, első visszavonulása és baseballos próbálkozása után visszatért az NBA-ba. „Időben megjelent, tudta a szövegét és olyan egyszerűvé tettük számára a dolgot, amennyire csak lehetséges” – mondta el róla a rendező. Mivel nem eshetett ki az edzésből, a stúdióban felhúztak számára egy profi kosárpályát, ahova rendszeresen elhívta kosaras barátait edzeni, de a stábtagokkal is gyakran kosarazott – mindez a nagy sikerű Jordan-dokuban, a The Last Dance-ben is megjelenik (kritikánkat itt találják).

Jordan mellé nem volt nehéz igazi kosarasokat bevonni a projektbe – míg Tapsi Hapsiékat zöld CGI-gúnyába öltözött színészek, a filmben szereplő Mamlasztárok csapatának óriási szörnyeit valódi kosarasok alakították, hogy legalább részben hiteles legyen Jordan reakciója.

Igazi nehézséget a valódi színészek összegyűjtése jelentette. Jordan táskahordója és barátja, Stan szerepére a rendező Michael J. Foxot szemelte ki, de a stúdió nemet mondott rá és Chevy Chase-re is, végül a Seinfeldből ismert Wayne Knightban egyeztek ki. Bill Murray eredetileg csak az élőszereplős golfos jelenetekben szerepelt volna, mert nem akart animált karakterekkel bohóckodni – de miután elmesélték neki, hogyan zajlik ezeknek a részeknek a felvétele, már ő ragaszkodott hozzá, hogy írjanak számára néhány plusz jelenetet.

A Space Jam hatalmas sikert aratott, Jordan pedig második Chicago Bullsos korszakában is zsinórban háromszor nyerte meg a bajnokságot. A film azonban hiába volt tulajdonképpen kasszasiker, a folytatás nem jött össze. 

„Éreztem, hogy az egész lényege – mint a legtöbb folytatásnak – annyi lett volna, hogy sajtoljunk ki még többet az eredetiből. Nem volt egy remek ötlet, amiből filmet akarunk csinálni. Egyszerűen volt egy Michael Jordanünk, a fejőstehén, akit addig kell fejni, amíg lehet”

emlékezett vissza Bob Camp, a film animátora még 2012-ben. Csakhogy a Warner Bros.-nak hamarosan Jordanje sem volt: újabb sikereinek csúcsán a kosarast egyszerűen nem érdekelte a folytatás.

A stúdió ennek ellenére először Spy Jam néven, Jackie Channel tervezett egy új filmet, majd Race Jam címmel Jeff Gordon autóversenyzővel. Végül egyikből sem lett semmi a puszta ötleten túl – magát Pytkát viszont sikerült becsábítani egy megbeszélésre azzal a tervvel, hogy legközelebb a golfos Tiger Woodsot hoznák össze Tapsi Hapsiékkal. Később a rendező azt nyilatkozta:

soha nem lesz még egy Jordan, hiszen a sporttörténelemben rajta kívül egyetlen atléta rendelkezett hasonló karizmával: Muhhamad Ali.

A próbálkozást azért nem adták fel a stúdiónál, a gördeszkás Tony Hawkkal a főszerepben egy Skate Jam nevű sequelt is terveztek. 

Szerencsére ebből sem lett semmi, a Space Jamtől függetlenül készült azonban egy másik élőszereplős Tapsi hapsi-film, a 2003-as Bolondos dallamok: Újra bevetésen, Brandon Fraserrel a főszerepben. A mozi akkorát bukott, hogy még 80 milliós gyártási költségeit sem hozta vissza, így jó időre nyugdíjazta nemcsak Csőrikééket, de az egész animációs részleget is: a Warner legközelebb 11 évvel később próbálkozott a műfajjal A Lego kalanddal. Ennek a mindent elsöprő sikere is kellett ahhoz, hogy újra leporolják a régóta dédelgetett tervüket.

Végül 2014 februárjában érkezett a hír, hogy a vadhajtások után a sztori visszatért az eredeti, kosaras kerékvágásba: készül a folytatás, a főszereplő pedig LeBron James lesz. A kosaras azonban csak azután írta alá a szerződését, hogy a pálya után a vásznon is sikeresen bemutatkozott: ő alakította a férfi főszereplő Bill Hader barátját Judd Apatow 2015-ös Kész katasztrófájában.

A filmben – mely egy kicsapongó 30-as szingli nő és egy sebész románcát meséli el – gyakorlatilag önmaga karikírozott mását játssza: igyekszik mindentől megóvni egykori orvosát és haverját, miközben világsztár létére olyan sóher, hogy még az ebédjéért és a parkolójegyéért sem akar fizetni. LeBron nem egyszer ellopja a showt a komikusok elől, de nem ő a film egyetlen felfedezettje. John Cena pankrátorból sporttársaihoz hasonlóan kezdetben akciófilmekkel igyekeztek filmsztárt faragni, a filmben viszont olyat domborított kigyúrt, rejtőzködő meleg barátként, hogy azóta már egy rakás vígjátékban (Szűzőrség, Ne játssz a tűzzel) bizonyította, hogy a hasonló utat bejáró The Rockhoz hasonlóan neki is van humorérzéke.

LeBron után egyre több sztárt jelentettek be a produkcióhoz: producerként érkezett Ryan Coogler (Fekete párduc, Creed: Apollo fia), és megerősítést nyert, hogy Tapsi Hapsi is visszatér. Egy újabb Space Jam azonban ismét felélesztette a sportrajongók körében régóta érlelődő kérdést: ki Jordan méltó utódja?

LeBron mellett egyetlen név jöhetett szóba, Kobe Bryant. Őt azonban a hírek szerint nem is érdekelte a lehetőség: egy interjúban elmondta, hogy nem szeretne kamerák előtt szerepelni, de szívesen megrendezné a filmet. Hogy nem a hiúság beszélt a tavaly helikopterbalesetben elhunyt Kobe-ból, azt az is bizonyítja, hogy 2018-ban elnyerte az Oscar-díjat a Dear Basketball című versének adaptálásából született animációs rövidfilmért.

2019-ben megérkeztek a LeBron melletti – vagy inkább ellene játszó – kosarasok is: Dmian Lillard (Portland Trail Bazers), Anthony Davis (Los Angeles Lakers), Nneka Ogwumike (Los Angeles Sparks), Diana Taurasi (Phoenix Mercury), Klay Thompson (Golden State Warriors), és a kevésbé ismert Terrance Nance-t lecserélték a fekete tematikájú vígjátékokról (CsajtúraTéglatesó, Holtunkiglan) ismert Malcolm D. Lee-re. A forgatás végül 2019 szeptemberében fejeződött be, 2021 áprilisában pedig ki is jött az első előzetes.

A trailer azonban nem LeBron, de még csak nem is Tapsi Hapsi miatt került reflektorfénybe, hanem Lola nyuszi okán. A karakter eredeti hangját az új Pókember-filmekből is ismert Zendaya kölcsönzi, valódi botrányt azonban inkább a külseje okozott: az ugyanis sokkal kevésbé szexualizált, mint az 1996-os eredetiben; vagyis kevésbé látszanak a figura nemi jegyei.

A Space Jam: Új kezdet azonban más tekintetben is igyekszik lépést tartani a korral: az első rész készítésének idején még nem volt WNBA, vagyis profi női kosárliga – azt csak mintegy fél évvel a premier előtt alapították –, a folytatásba azonban már innen is válogattak sztárokat. A film több ponton is igyekszik hangsúlyozni ironikus mivoltát, az elődhöz hasonlóan nehéz is lenne komolyan venni. Tapsi Hapsi például egy ponton megjegyzi: „Várjunk csak Hapsikám. Szóval azt akarod hogy én, egy beszélő, rajzolt nyúl játsszak veled, egy NBA szupersztárral egy hatalmas tétű kosármeccset? Baromi ismerősen hangzik!”.

Ráadásul a főgonosz nem más, mint napjaink divat- és szitokszója, sokak szerint az egész hagyományos filmipar megrontója: az algoritmus. Bocsánat, Al-G Ritmusz, aki nem tudja elviselni, hogy nem ismerik el teljesítményét, ezért LeBront, a családját és a fél emberiséget beszippantja a Warner Szerverzum nevű világába.

Manapság, amikor a filmek, franchise-ok, karrierek és dollármilliárdok sorsa már nem néhány nagyhatalmú producer szeszélyein, hanem a tech-cégek saját fejlesztésű, hatalmas titkok övezte algoritmusain áll vagy bukik, meglehetősen bátor és kreatív döntés a Don Cheadle alakította excentrikus algoritmust főgonosszá megtenni – kár, hogy mindebből a premissza ellenére nem ironikus csipkelődés lesz, hanem épp ellenkezőleg: bárhogy is alakul a filmbeli, mindent eldöntő kosármeccs, az algoritmus máris győzött.

A Warner Bros. ugyanis megkésve bár, de hatalmas elánnal szállt be tavaly a streamingbizniszbe: HBO Max nevű platformjukkal úgy igyekeznek utolérni a Netflixet és társait, hogy a legnagyobb filmjeiket egyszerre mutatják be a mozikban és online. A Space Jam folytatása is egyidőben vált elérhetővé a mozikban és a platformon, ráadásul

LeBron és Tapsi Hapsi filmje gyakorlatilag egy kétórás reklám a stúdió filmválasztékának.

A Trónok harcától a Harry Potteren és a Casablancán át a King Kongig és a DC képregényes univerzumáig minden és mindenki feltűnik benne a Warner Bros. háza tájáról – a referenciákat itt lehet böngészgetni, akad belőlük bőven. Ahogy a kritikák többsége azonban rámutat, a legnagyobb baj az, hogy a felvonulás-jelleg és a villantás mellett mindezeknek nem sok valódi szerep jut a filmben. A popkulturális hatása miatt a Mátrixot valószínűleg azok is felismerik, akik soha nem látták az eredeti mozit – de mit mond a célcsoportnak a Mad Max: A harag útjára, vagy épp Stephen King Az-ára tett utalás? Semmit, és a gyerekeket kísérő felnőttek számára is csak azt, hogy fizess elő az HBO Max-ra, mert nálunk mindezek a mozik és figurák elérhetőek. 

A slusszpoén pedig még hátravan: a legújabb Space Jam az egyöntetűen lehúzó kritikák, és annak ellenére, hogy online is nézhető, a moziban is hatalmas siker:

a bemutatóját követő három nap alatt az előzetesen elvárt 20 millió helyett 31,6 millió dollár bevételt hozott.

Ezzel egy hét után máris letaszította a trónjáról a Marvel Fekete özvegyét – amely ugyancsak nézhető a mozi mellett streamen is, azonban csak a Disney Plus-előfizetésen felüli 30 dolláros (kb. 9 ezer forintos) plusz díjért – míg a Space Jam 2-t az HBO Max előfizetők extra költségek nélkül is megnézhetik. Persze nem feltétlen kell meglepődnünk, hiszen a karantén után a mozik is elsősorban a családi mozikban bízva nyitottak ki. Habár egy új Jordanre, vagy akár egy második LeBronra lehet, hogy ismét 25 évet kell majd várnunk, ne legyenek kétségeink: ezek után Tapsi Hapsiék hamarabb visszatérnek majd, mint gondolnánk.

Kritikánk a filmről a legfrissebb Magyar Narancsban olvasható, vagy digitális előfizetéssel olvassák el online itt! 

A Space Jam – Új kezdet július 15-től látható a magyar mozikban. Forgalmazza az InterCom.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.