25 év kellett, mire Tapsi Hapsi csapatában Jordant LeBronra cserélték

Mikrofilm

Visszatért a Space Jam, ezúttal LeBron Jamesszel a főszerepben. Az 1996-os eredeti nagyot szólt, de miért tartott 25 évig elkészíteni a folytatást?

1996 novemberében mutatták be Amerikában a mára „annyira rossz, hogy már jó”-típusú klasszikussá érett Space Jam – Zűr az űrben című filmet, ami akkor hatalmas sikert aratott, Amerikában 90, míg világszinten 250 millió dolláros bevételt fialt.

Mivel az év tömve volt hatalmas blockbusterekkel (A függetlenség napja, A szikla, Mission: Impossible) és nagyot arató vígjátékokkal (Bölcsek kövére, 101 kiskutya), az éves tengerentúli box office toplistán a Space Jam így is csak a 15. helyet szerezte meg, de igazi öröksége jóval több, mint a mozibevétel. Sikerült újraélesztenie a tetszhalott állapotban vegetáló Bolondos dallamok-figurákat, mindent elborítottak azok a kütyük, kacatok, tolltartók és iskolatáskák, amelyekről Jordan, vagy valamelyik firka vigyorgott ránk, és divatba hozta az akkor még kuriózumszámba menő, a rajzfilmfigurákat élőszereplőkkel vegyítő mozikat is. Mindezek ellenére mégis 25 év kellett, hogy a Space Jam hivatalosan is folytatódhasson.

Tapsi Hapsi és Michael Jordan először egy Nike-reklámban szerepeltek együtt. A „Hare Jordan” hirdetésben gyakorlatilag ott is vannak elhintve a későbbi mozifilm ötletei: a nagy és erős betolakodók ellen Tapsi Jordan segítségét kéri, aki kosártudásával mindenkit lealáz. A jelenetet Joe Pytka rendezte, akinek kezdetben nem tetszett az animált karakter, Tapsi Hapsit túl avíttnak tartotta, így meg kellett győznie a Warner Bros.-t, hogy modernizálják őt. Ez be is jött, a reklám az aktuális Super Bowl egyik legsikeresebb hirdetése lett, ez pedig rádöbbentette a stúdiót, hogy a Bolondos dallamok talán még mindig képes pénzt hozni a konyhára.

Bár Robert Zemeckis (Forrest Gump, Vissza a jövőbe) megpróbálta lebeszélni a producereket az animált és valódi szereplők keverésétől, mondván az ugyanezzel a technikával készült Roger nyúl a pácban című filmjére (mely animációjáért speciális Oscart is kapott) élete legnagyobb kihívásaként emlékezett vissza, a készítők kitartottak az ötlet mellett.

Jordan – aki a kilencvenes évek egyik legnagyobb sportikonjának számított – azután forgatta a Space Jam-et, hogy 1995-ben, első visszavonulása és baseballos próbálkozása után visszatért az NBA-ba. „Időben megjelent, tudta a szövegét és olyan egyszerűvé tettük számára a dolgot, amennyire csak lehetséges” – mondta el róla a rendező. Mivel nem eshetett ki az edzésből, a stúdióban felhúztak számára egy profi kosárpályát, ahova rendszeresen elhívta kosaras barátait edzeni, de a stábtagokkal is gyakran kosarazott – mindez a nagy sikerű Jordan-dokuban, a The Last Dance-ben is megjelenik (kritikánkat itt találják).

Jordan mellé nem volt nehéz igazi kosarasokat bevonni a projektbe – míg Tapsi Hapsiékat zöld CGI-gúnyába öltözött színészek, a filmben szereplő Mamlasztárok csapatának óriási szörnyeit valódi kosarasok alakították, hogy legalább részben hiteles legyen Jordan reakciója.

Igazi nehézséget a valódi színészek összegyűjtése jelentette. Jordan táskahordója és barátja, Stan szerepére a rendező Michael J. Foxot szemelte ki, de a stúdió nemet mondott rá és Chevy Chase-re is, végül a Seinfeldből ismert Wayne Knightban egyeztek ki. Bill Murray eredetileg csak az élőszereplős golfos jelenetekben szerepelt volna, mert nem akart animált karakterekkel bohóckodni – de miután elmesélték neki, hogyan zajlik ezeknek a részeknek a felvétele, már ő ragaszkodott hozzá, hogy írjanak számára néhány plusz jelenetet.

A Space Jam hatalmas sikert aratott, Jordan pedig második Chicago Bullsos korszakában is zsinórban háromszor nyerte meg a bajnokságot. A film azonban hiába volt tulajdonképpen kasszasiker, a folytatás nem jött össze. 

„Éreztem, hogy az egész lényege – mint a legtöbb folytatásnak – annyi lett volna, hogy sajtoljunk ki még többet az eredetiből. Nem volt egy remek ötlet, amiből filmet akarunk csinálni. Egyszerűen volt egy Michael Jordanünk, a fejőstehén, akit addig kell fejni, amíg lehet”

emlékezett vissza Bob Camp, a film animátora még 2012-ben. Csakhogy a Warner Bros.-nak hamarosan Jordanje sem volt: újabb sikereinek csúcsán a kosarast egyszerűen nem érdekelte a folytatás.

A stúdió ennek ellenére először Spy Jam néven, Jackie Channel tervezett egy új filmet, majd Race Jam címmel Jeff Gordon autóversenyzővel. Végül egyikből sem lett semmi a puszta ötleten túl – magát Pytkát viszont sikerült becsábítani egy megbeszélésre azzal a tervvel, hogy legközelebb a golfos Tiger Woodsot hoznák össze Tapsi Hapsiékkal. Később a rendező azt nyilatkozta:

soha nem lesz még egy Jordan, hiszen a sporttörténelemben rajta kívül egyetlen atléta rendelkezett hasonló karizmával: Muhhamad Ali.

A próbálkozást azért nem adták fel a stúdiónál, a gördeszkás Tony Hawkkal a főszerepben egy Skate Jam nevű sequelt is terveztek. 

Szerencsére ebből sem lett semmi, a Space Jamtől függetlenül készült azonban egy másik élőszereplős Tapsi hapsi-film, a 2003-as Bolondos dallamok: Újra bevetésen, Brandon Fraserrel a főszerepben. A mozi akkorát bukott, hogy még 80 milliós gyártási költségeit sem hozta vissza, így jó időre nyugdíjazta nemcsak Csőrikééket, de az egész animációs részleget is: a Warner legközelebb 11 évvel később próbálkozott a műfajjal A Lego kalanddal. Ennek a mindent elsöprő sikere is kellett ahhoz, hogy újra leporolják a régóta dédelgetett tervüket.

Végül 2014 februárjában érkezett a hír, hogy a vadhajtások után a sztori visszatért az eredeti, kosaras kerékvágásba: készül a folytatás, a főszereplő pedig LeBron James lesz. A kosaras azonban csak azután írta alá a szerződését, hogy a pálya után a vásznon is sikeresen bemutatkozott: ő alakította a férfi főszereplő Bill Hader barátját Judd Apatow 2015-ös Kész katasztrófájában.

A filmben – mely egy kicsapongó 30-as szingli nő és egy sebész románcát meséli el – gyakorlatilag önmaga karikírozott mását játssza: igyekszik mindentől megóvni egykori orvosát és haverját, miközben világsztár létére olyan sóher, hogy még az ebédjéért és a parkolójegyéért sem akar fizetni. LeBron nem egyszer ellopja a showt a komikusok elől, de nem ő a film egyetlen felfedezettje. John Cena pankrátorból sporttársaihoz hasonlóan kezdetben akciófilmekkel igyekeztek filmsztárt faragni, a filmben viszont olyat domborított kigyúrt, rejtőzködő meleg barátként, hogy azóta már egy rakás vígjátékban (Szűzőrség, Ne játssz a tűzzel) bizonyította, hogy a hasonló utat bejáró The Rockhoz hasonlóan neki is van humorérzéke.

LeBron után egyre több sztárt jelentettek be a produkcióhoz: producerként érkezett Ryan Coogler (Fekete párduc, Creed: Apollo fia), és megerősítést nyert, hogy Tapsi Hapsi is visszatér. Egy újabb Space Jam azonban ismét felélesztette a sportrajongók körében régóta érlelődő kérdést: ki Jordan méltó utódja?

LeBron mellett egyetlen név jöhetett szóba, Kobe Bryant. Őt azonban a hírek szerint nem is érdekelte a lehetőség: egy interjúban elmondta, hogy nem szeretne kamerák előtt szerepelni, de szívesen megrendezné a filmet. Hogy nem a hiúság beszélt a tavaly helikopterbalesetben elhunyt Kobe-ból, azt az is bizonyítja, hogy 2018-ban elnyerte az Oscar-díjat a Dear Basketball című versének adaptálásából született animációs rövidfilmért.

2019-ben megérkeztek a LeBron melletti – vagy inkább ellene játszó – kosarasok is: Dmian Lillard (Portland Trail Bazers), Anthony Davis (Los Angeles Lakers), Nneka Ogwumike (Los Angeles Sparks), Diana Taurasi (Phoenix Mercury), Klay Thompson (Golden State Warriors), és a kevésbé ismert Terrance Nance-t lecserélték a fekete tematikájú vígjátékokról (CsajtúraTéglatesó, Holtunkiglan) ismert Malcolm D. Lee-re. A forgatás végül 2019 szeptemberében fejeződött be, 2021 áprilisában pedig ki is jött az első előzetes.

A trailer azonban nem LeBron, de még csak nem is Tapsi Hapsi miatt került reflektorfénybe, hanem Lola nyuszi okán. A karakter eredeti hangját az új Pókember-filmekből is ismert Zendaya kölcsönzi, valódi botrányt azonban inkább a külseje okozott: az ugyanis sokkal kevésbé szexualizált, mint az 1996-os eredetiben; vagyis kevésbé látszanak a figura nemi jegyei.

A Space Jam: Új kezdet azonban más tekintetben is igyekszik lépést tartani a korral: az első rész készítésének idején még nem volt WNBA, vagyis profi női kosárliga – azt csak mintegy fél évvel a premier előtt alapították –, a folytatásba azonban már innen is válogattak sztárokat. A film több ponton is igyekszik hangsúlyozni ironikus mivoltát, az elődhöz hasonlóan nehéz is lenne komolyan venni. Tapsi Hapsi például egy ponton megjegyzi: „Várjunk csak Hapsikám. Szóval azt akarod hogy én, egy beszélő, rajzolt nyúl játsszak veled, egy NBA szupersztárral egy hatalmas tétű kosármeccset? Baromi ismerősen hangzik!”.

Ráadásul a főgonosz nem más, mint napjaink divat- és szitokszója, sokak szerint az egész hagyományos filmipar megrontója: az algoritmus. Bocsánat, Al-G Ritmusz, aki nem tudja elviselni, hogy nem ismerik el teljesítményét, ezért LeBront, a családját és a fél emberiséget beszippantja a Warner Szerverzum nevű világába.

Manapság, amikor a filmek, franchise-ok, karrierek és dollármilliárdok sorsa már nem néhány nagyhatalmú producer szeszélyein, hanem a tech-cégek saját fejlesztésű, hatalmas titkok övezte algoritmusain áll vagy bukik, meglehetősen bátor és kreatív döntés a Don Cheadle alakította excentrikus algoritmust főgonosszá megtenni – kár, hogy mindebből a premissza ellenére nem ironikus csipkelődés lesz, hanem épp ellenkezőleg: bárhogy is alakul a filmbeli, mindent eldöntő kosármeccs, az algoritmus máris győzött.

A Warner Bros. ugyanis megkésve bár, de hatalmas elánnal szállt be tavaly a streamingbizniszbe: HBO Max nevű platformjukkal úgy igyekeznek utolérni a Netflixet és társait, hogy a legnagyobb filmjeiket egyszerre mutatják be a mozikban és online. A Space Jam folytatása is egyidőben vált elérhetővé a mozikban és a platformon, ráadásul

LeBron és Tapsi Hapsi filmje gyakorlatilag egy kétórás reklám a stúdió filmválasztékának.

A Trónok harcától a Harry Potteren és a Casablancán át a King Kongig és a DC képregényes univerzumáig minden és mindenki feltűnik benne a Warner Bros. háza tájáról – a referenciákat itt lehet böngészgetni, akad belőlük bőven. Ahogy a kritikák többsége azonban rámutat, a legnagyobb baj az, hogy a felvonulás-jelleg és a villantás mellett mindezeknek nem sok valódi szerep jut a filmben. A popkulturális hatása miatt a Mátrixot valószínűleg azok is felismerik, akik soha nem látták az eredeti mozit – de mit mond a célcsoportnak a Mad Max: A harag útjára, vagy épp Stephen King Az-ára tett utalás? Semmit, és a gyerekeket kísérő felnőttek számára is csak azt, hogy fizess elő az HBO Max-ra, mert nálunk mindezek a mozik és figurák elérhetőek. 

A slusszpoén pedig még hátravan: a legújabb Space Jam az egyöntetűen lehúzó kritikák, és annak ellenére, hogy online is nézhető, a moziban is hatalmas siker:

a bemutatóját követő három nap alatt az előzetesen elvárt 20 millió helyett 31,6 millió dollár bevételt hozott.

Ezzel egy hét után máris letaszította a trónjáról a Marvel Fekete özvegyét – amely ugyancsak nézhető a mozi mellett streamen is, azonban csak a Disney Plus-előfizetésen felüli 30 dolláros (kb. 9 ezer forintos) plusz díjért – míg a Space Jam 2-t az HBO Max előfizetők extra költségek nélkül is megnézhetik. Persze nem feltétlen kell meglepődnünk, hiszen a karantén után a mozik is elsősorban a családi mozikban bízva nyitottak ki. Habár egy új Jordanre, vagy akár egy második LeBronra lehet, hogy ismét 25 évet kell majd várnunk, ne legyenek kétségeink: ezek után Tapsi Hapsiék hamarabb visszatérnek majd, mint gondolnánk.

Kritikánk a filmről a legfrissebb Magyar Narancsban olvasható, vagy digitális előfizetéssel olvassák el online itt! 

A Space Jam – Új kezdet július 15-től látható a magyar mozikban. Forgalmazza az InterCom.

Figyelmébe ajánljuk