Az Egyesült Államokban a mozik 45 százaléka üzemel jelenleg, a probléma azonban, hogy alig van mit játszaniuk – a stúdiók szinte minden jelentősebb filmjük premierjét lemondták, vagy egyszerűen a netre költöztették. A legbátrabb Christopher Nolan Tenet-je volt, amely azonban nem tudta megváltani a világot. A járványhelyzetben így a legtöbb filmszínház vagy bezárt, vagy csődbe ment, az emberek pedig inkább a neten kerestek maguknak néznivalót.
A tavalyi amerikai mozibevételek 70 százalékot zuhantak 2019-hez képest. Mivel a legfőbb piacokon, így New York és Los Angeles környékén voltak érvényben a legszigorúbb korlátozások, a mozijegyek nagy részét autósmozikban, vagy a ritkábban lakott államokban a korlátozások alatt is üzemelő filmszínházakban adták el. Március 5-től azonban New Yorkban lassú nyitás kezdődött: 25 százalékos, vagy maximum 50 fős nézőszámmal ismét üzemelni kezdtek a filmszínházak. Néznivaló azonban továbbra is alig akad.
A pandémia alatt a legnagyobb – de még így is elképesztően alacsony – bevételt az animációs és családi filmek érték el.
A karantén alatt lezajló streaming-filmszínház palotaforradalmát is egy gyerekmese indította el: a Universal feltette a netre a Trollok a világ körül című filmjét, ami szép kis összeget hozott a konyhára. Erre az amerikai mozik berágtak és a stúdió összes filmjét kitiltották a vászonról, nemsokára azonban visszakozniuk kellett, mire megszületett a történelmi megállapodás: a szokásos 90 nap helyett mindössze három hétre zsugorodott a kizárólagos vetítést biztosító mozis ablak. A vírus miatt viszont a mozik még nehezebb helyzetbe kerültek, így már abba is belementek, hogy akár a streaminggel együtt, szimultán mutassanak be filmeket a vásznon.
A Trollok sikerét látva néhány animáció még lehajolt a fillérekért a mozikban – ilyen volt a Croodék 2, amely Hálaadáskor debütált a vásznakon. Márciusig több mint 50 millió dollárt fialt – majdnem annyit, amennyit az első rész egyetlen hétvége alatt összeszedett. Ez az eredmény mégis elég volt ahhoz, hogy a karantén egyik legsikeresebb filmjévé váljon: a 44 milliós bevételt elérő Wonder Woman 1984-et is megverte, igaz, azt a streaminggel párhuzamosan mutatták be a mozikban, míg a Croodék 2 csak később debütált online.
A következő nagyobb bemutató ugyancsak egy családi film volt, az élőszereplős Tom&Jerry már az előzetesével sem árult zsákbamacskát. A vészterhes időkben azonban úgy tűnik, pont ilyen könnyed szórakozásra van szükség: februári bemutatója óta már több mint 23 millió dollár értékben váltottak rá jegyet, ami már csak azért is jó eredmény, mert közben az HBO Max-on is elérhetővé vált.
Ahogy megkezdődött az óvatos nyitás, a Disney is bevetette egy nagyágyúját: a Raya és az utolsó sárkány szintén egyszerre érkezett streamingre és a mozikba, utóbbi helyen azonban bemutatója első hétvégéjén a Tom&Jerry eredményének közel felét, mindössze 8,6 millió dollárt ért el. Míg azonban a Raya online kikölcsönzése 30 dollárba (kb. 9 ezer forintba) került a meglévő Disney+ előfizetés mellett, a Croodék 2-t már 20 dollárért bárki megnézhette a neten, a Tom & Jerry-ért pedig az HBO Max előfizetésen túl nem kellett perkálni.
A legutóbbi hétvége a karantén eddigi legjobb összbevételét eredményezte a New York-i nyitások miatt: összesen 25 millió dollár értékben váltottak jegyet Amerikában az emberek. Ha továbbra is ugyanaz a maroknyi film lesz elérhető a filmszínházakban, mint eddig, akkor
minden esély megvan rá, hogy a Croodék folytatása a tavalyi Tenet 58 millió dolláros eredményét is túlszárnyalva az egész koronavírus-időszak legnagyobb bevételű filmjévé váljon.
Ettől beszédesebb eredmény nem is kell azoknak, akik a hagyományos értelemben vett mozifilmek halálát vizionálják.