Családi filmekben bíznak a nyitás után ácsingózó amerikai mozik

Mikrofilm

Ősember, sárkányok és trollok - ezek mennek a leginkább a pandémia alatt.

Az Egyesült Államokban a mozik 45 százaléka üzemel jelenleg, a probléma azonban, hogy alig van mit játszaniuk – a stúdiók szinte minden jelentősebb filmjük premierjét lemondták, vagy egyszerűen a netre költöztették. A legbátrabb Christopher Nolan Tenet-je volt, amely azonban nem tudta megváltani a világot. A járványhelyzetben így a legtöbb filmszínház vagy bezárt, vagy csődbe ment, az emberek pedig inkább a neten kerestek maguknak néznivalót.

A tavalyi amerikai mozibevételek 70 százalékot zuhantak 2019-hez képest. Mivel a legfőbb piacokon, így New York és Los Angeles környékén voltak érvényben a legszigorúbb korlátozások, a mozijegyek nagy részét autósmozikban, vagy a ritkábban lakott államokban a korlátozások alatt is üzemelő filmszínházakban adták el. Március 5-től azonban New Yorkban lassú nyitás kezdődött: 25 százalékos, vagy maximum 50 fős nézőszámmal ismét üzemelni kezdtek a filmszínházak. Néznivaló azonban továbbra is alig akad.

A pandémia alatt a legnagyobb – de még így is elképesztően alacsony – bevételt az animációs és családi filmek érték el.

A karantén alatt lezajló streaming-filmszínház palotaforradalmát is egy gyerekmese indította el: a Universal feltette a netre a Trollok a világ körül című filmjét, ami szép kis összeget hozott a konyhára. Erre az amerikai mozik berágtak és a stúdió összes filmjét kitiltották a vászonról, nemsokára azonban visszakozniuk kellett, mire megszületett a történelmi megállapodás: a szokásos 90 nap helyett mindössze három hétre zsugorodott a kizárólagos vetítést biztosító mozis ablak. A vírus miatt viszont a mozik még nehezebb helyzetbe kerültek, így már abba is belementek, hogy akár a streaminggel együtt, szimultán mutassanak be filmeket a vásznon.

A Trollok sikerét látva néhány animáció még lehajolt a fillérekért a mozikban – ilyen volt a Croodék 2, amely Hálaadáskor debütált a vásznakon. Márciusig több mint 50 millió dollárt fialt – majdnem annyit, amennyit az első rész egyetlen hétvége alatt összeszedett. Ez az eredmény mégis elég volt ahhoz, hogy a karantén egyik legsikeresebb filmjévé váljon: a 44 milliós bevételt elérő Wonder Woman 1984-et is megverte, igaz, azt a streaminggel párhuzamosan mutatták be a mozikban, míg a Croodék 2 csak később debütált online.

A következő nagyobb bemutató ugyancsak egy családi film volt, az élőszereplős Tom&Jerry már az előzetesével sem árult zsákbamacskát. A vészterhes időkben azonban úgy tűnik, pont ilyen könnyed szórakozásra van szükség: februári bemutatója óta már több mint 23 millió dollár értékben váltottak rá jegyet, ami már csak azért is jó eredmény, mert közben az HBO Max-on is elérhetővé vált.

 
Raya és az utolsó sárkány
Disney / Raya és az utolsó sárkány

Ahogy megkezdődött az óvatos nyitás, a Disney is bevetette egy nagyágyúját: a Raya és az utolsó sárkány szintén egyszerre érkezett streamingre és a mozikba, utóbbi helyen azonban bemutatója első hétvégéjén a Tom&Jerry eredményének közel felét, mindössze 8,6 millió dollárt ért el. Míg azonban a Raya online kikölcsönzése 30 dollárba (kb. 9 ezer forintba) került a meglévő Disney+ előfizetés mellett, a Croodék 2-t már 20 dollárért bárki megnézhette a neten, a Tom & Jerry-ért pedig az HBO Max előfizetésen túl nem kellett perkálni.

A legutóbbi hétvége a karantén eddigi legjobb összbevételét eredményezte a New York-i nyitások miatt: összesen 25 millió dollár értékben váltottak jegyet Amerikában az emberek. Ha továbbra is ugyanaz a maroknyi film lesz elérhető a filmszínházakban, mint eddig, akkor

minden esély megvan rá, hogy a Croodék folytatása a tavalyi Tenet 58 millió dolláros eredményét is túlszárnyalva az egész koronavírus-időszak legnagyobb bevételű filmjévé váljon.

Ettől beszédesebb eredmény nem is kell azoknak, akik a hagyományos értelemben vett mozifilmek halálát vizionálják.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.