Film

A bűn királynői

  • - kg -
  • 2019. október 5.

Mikrofilm

Ez a nyár végre választ adott egy emberek tucatjait nyugtalanító kérdésre: vajon Melissa McCarthy, a nagyszerű komika megállja-e a helyét egy New York-i maffiafilmben? Mondjuk egy olyanban, amelyben a hetvenes évek sosem érnek véget, a Hell’s Kitchen asszonyverő, vak komondor lelkületű pénzbehajtói helyett a feleségek veszik át a bizniszt egy macsónál is macsóbb, írnél is írebb környéken. Erős a gyanúnk, hogy McCarthy és az elnyomott feleségtársakat játszó kollégák (Tiffany Haddish, Elisabeth Moss) egy olyan maffiafilmben is tökös alakítást nyújtanának, amelynek alkotói nem alélnak el már a puszta gondolattól, hogy végre a csajokból lesznek a nagymenők, hanem valamit gondolnak is ezekről a konkrét alakokról. Az ír-amerikai maffiózóhoz hozzáment afroamerikai nőről (Haddish), a gyermeknevelésre programozott háziasszonyról (McCarthy) és a férje ütéseit rutinosan álló feleségről (Moss). És azon túl is gondolnak valamit, hogy hőseink hogyan viszonyulnak az áldozatok kádban megejtendő, szakszerű feldarabolásához. És ott vannak még az olyan tünetszerű apróságok, mint például egy kiállhatatlan matróna letaszajtása a lépcsőn – fene tudja, ez most egy anyósvicc akar lenni vagy a kegyetlen valóság, mintha egy anyósölésről sem merne állást foglalni itt senki. A lépcső alján mesterien elterülő Margo Martindale és a
brooklyni olasz maffiakirendeltséget vezető Bill Camp mindenesetre úgy játszanak, mint egy rendes moziban szokás: nem tehetnek róla, ők már csak ilyenek. Ha a rendező érti a szakmát, ha nem, ők nem tudják nem bearanyozni a jeleneteiket.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.