Film

Someone Great

  • Szabó Ádám
  • 2019. október 5.

Mikrofilm

Hol vannak már azok az idők, amikor a romantikus vígjátékok hősnői tétlenül vártak a nagy Ő-re, hogy aztán a frissen talált szerelem másfél órán belül házasságban kulmináljon! Napjaink romkomüdvöskéi Meg Ryan vagy Katherine Heigl bohózataiban maximum egy vicces mellékszerepet vihettek volna: nagyszájúak, szókimondóak és nagyon is készek a tettek mezejére lépni, ha kell nekik a kiválasztott pasi – vagy éppen csaj.

Itt egyikük egy kilencéves kapcsolat végét siratja, a másik unalmas barátja elől menekülne, a harmadik még nem áll készen az elköteleződésre. Minderre egyedül a gátlástalan bulizás jelenthet megoldást – legalábbis hőseink egy rövidke közjáték után ide lyukadnak ki. Hamar rá kell azonban jönniük, hogy közelebb állnak a harmadik, mint a második x-hez, így bármilyen szórakoztató torokhangon azt ordítani, hogy tequila, nem biztos, hogy ez a leghelyesebb válasz az élet nagy kérdéseire.

A film végig az idegesítő és szórakoztató határmezsgyéjén táncol, szereposztásában viszont van annyi kraft, hogy átsegítse a nézőt a legerőltetettebb jeleneteken is.
A főhősök ugyanis minden létező filmes közhelyet végigzongoráznak, mire kilyukadnak oda, ahova minden, kapunyitási pánikkal és a húszasok életfájdalmával foglalkozó vígjáték ki szokott. Legeredetibb mindvégig a Szeplőtlen Jane című szappanoperával befutott Gina Rodriguez: összetört szívű naivából úgy válik öntudatos nővé, hogy el is hisszük neki. Ráadásul sztorijának tanulsága is könnyen emészthető: a felnövés és a szakítás is félelmetesnek tűnik, de egyik sem jelenti a világ végét.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.