Film

A bűnös

Mikrofilm

A pokolba vezető út jó szándékkal van kikövezve – ez lehetne a dán első filmes, Gustav Möller lélegzetelállító thrillerének/
drámájának is a mottója. Egy büntetésből a segélyhívó központba száműzött rendőr avatkozik bele egy emberrablási ügybe, miközben saját múltbeli bűne is lassanként feltárul (ahogy az már a hasonló skandináv drámákban lenni szokott). Csakhogy az említett emberrablásból semmit sem látunk, végig a rendőrt játszó, szinte akrobatikus színészi mutatványokat végrehajtó Jakob Cedergren arcát vagyunk kénytelenek nézni, ahogy telefonál.

Sokan megpróbálkoztak már hasonló telefonálós filmekkel, melyek azt ígérik, hogy a főhős korlátozott számú társszereplő segítségével, csupán a beszélgetések útján tesz majd izgalmassá általában másfél órát. Ezek a feltételek többnyire csak részben teljesülnek, a legtöbb rendező az ötletekből kifogyva előbb-utóbb kinyitja a film terét (általában az idősíkok többszörözésével vagy mellékszálak beemelésével), és végül csak egy hagyományos akciófilm kerekedik a dologból (pl. Mobil, A fülke). Igazán mély és végig szűk térbe szorított telefonos drámát talán csak Steven Knightnak sikerült felépítenie a Locke-ban – A bűnös méltó párja. Ha „csak” egy thriller volna, annak is remek lenne, hiszen Möller irigylésre méltó ritmus- és zsánerérzékkel rendelkezik, de a rendező többet akar: az érdekli, hogy meddig etikus elmennie egy rendőrnek mások védelme érdekében, hogy lehet-e hiányos információk alapján helyes ítéletet hozni, hogy mennyire vagyunk rabjai az előítéleteinknek.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.