Film

A bűnös

Mikrofilm

A pokolba vezető út jó szándékkal van kikövezve – ez lehetne a dán első filmes, Gustav Möller lélegzetelállító thrillerének/
drámájának is a mottója. Egy büntetésből a segélyhívó központba száműzött rendőr avatkozik bele egy emberrablási ügybe, miközben saját múltbeli bűne is lassanként feltárul (ahogy az már a hasonló skandináv drámákban lenni szokott). Csakhogy az említett emberrablásból semmit sem látunk, végig a rendőrt játszó, szinte akrobatikus színészi mutatványokat végrehajtó Jakob Cedergren arcát vagyunk kénytelenek nézni, ahogy telefonál.

Sokan megpróbálkoztak már hasonló telefonálós filmekkel, melyek azt ígérik, hogy a főhős korlátozott számú társszereplő segítségével, csupán a beszélgetések útján tesz majd izgalmassá általában másfél órát. Ezek a feltételek többnyire csak részben teljesülnek, a legtöbb rendező az ötletekből kifogyva előbb-utóbb kinyitja a film terét (általában az idősíkok többszörözésével vagy mellékszálak beemelésével), és végül csak egy hagyományos akciófilm kerekedik a dologból (pl. Mobil, A fülke). Igazán mély és végig szűk térbe szorított telefonos drámát talán csak Steven Knightnak sikerült felépítenie a Locke-ban – A bűnös méltó párja. Ha „csak” egy thriller volna, annak is remek lenne, hiszen Möller irigylésre méltó ritmus- és zsánerérzékkel rendelkezik, de a rendező többet akar: az érdekli, hogy meddig etikus elmennie egy rendőrnek mások védelme érdekében, hogy lehet-e hiányos információk alapján helyes ítéletet hozni, hogy mennyire vagyunk rabjai az előítéleteinknek.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.