Film

Halloween

  • - kg -
  • 2018. november 30.

Mikrofilm

Nincs olyan slasherrajongó, aki ne ismerné a viccet: „11 Halloween-film támaszkodik a bárpultnál. Egyszer csak odalép hozzájuk egy idős, bajuszos férfi…” Megvan, ugye? Persze nem árt tisztázni néhány dolgot; a slasher az a horrortípus, amelyben a késes-fűrészes gyilkos rendez kaszabolást, a pulthoz lépő bajuszos úr pedig John Carpenter (70), olyan filmek atyja, mint a… – és akkor mindenki bemondhatja a maga kedvencét a Sötét csillagtól a hazánkat ’89-ben elérő A sötétség fejedelméig. Brit tudósok egyelőre még vizsgálják, hogy Alice Cooper feltűnése a Május 1. moziban mennyiben járult hozzá a rendszerváltáshoz, de az egészen biztos, hogy Carpenter Jamie Lee Curtisszel elkövetett ’78-as slasher­je, vagyis a legelső Halloween mély nyomott hagyott a műfaj rajongóiban. Olyan mélyet, hogy e mostani, immár a tizenegyedik Halloween-film, de erre nagy betűkkel rányomtatták, hogy minőségi munka. Az alkotók szakmai pedigréje kifogástalan (David Gordon Green rendező szinte komoly filmes), a koncepció pedig, hogy csak tiszta forrásból merítünk és egyenesen a ’78-as filmet folytatjuk, kifinomult ízlésre vall. És épp ez a kifinomult ízlés e hagyományosan olcsó műfaj halála – vagy a kaszabolást kell a végletekig tolni, vagy marad a paródia, harmadik út nincs. „Vénember vagyok, kell a pénz. Küldjetek pénzt!” – summázta Carpenter, miért örül minden remake-nek, az ő öröme tehát adott, még a zenéért is fizettek neki, de az új Halloween szégyenszemre csak egy tisztességes főhajtás az eredeti előtt. Főhajtás és tisztesség – igazi szitokszavak slasherkörökben.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.