Film

Halloween

  • - kg -
  • 2018. november 30.

Mikrofilm

Nincs olyan slasherrajongó, aki ne ismerné a viccet: „11 Halloween-film támaszkodik a bárpultnál. Egyszer csak odalép hozzájuk egy idős, bajuszos férfi…” Megvan, ugye? Persze nem árt tisztázni néhány dolgot; a slasher az a horrortípus, amelyben a késes-fűrészes gyilkos rendez kaszabolást, a pulthoz lépő bajuszos úr pedig John Carpenter (70), olyan filmek atyja, mint a… – és akkor mindenki bemondhatja a maga kedvencét a Sötét csillagtól a hazánkat ’89-ben elérő A sötétség fejedelméig. Brit tudósok egyelőre még vizsgálják, hogy Alice Cooper feltűnése a Május 1. moziban mennyiben járult hozzá a rendszerváltáshoz, de az egészen biztos, hogy Carpenter Jamie Lee Curtisszel elkövetett ’78-as slasher­je, vagyis a legelső Halloween mély nyomott hagyott a műfaj rajongóiban. Olyan mélyet, hogy e mostani, immár a tizenegyedik Halloween-film, de erre nagy betűkkel rányomtatták, hogy minőségi munka. Az alkotók szakmai pedigréje kifogástalan (David Gordon Green rendező szinte komoly filmes), a koncepció pedig, hogy csak tiszta forrásból merítünk és egyenesen a ’78-as filmet folytatjuk, kifinomult ízlésre vall. És épp ez a kifinomult ízlés e hagyományosan olcsó műfaj halála – vagy a kaszabolást kell a végletekig tolni, vagy marad a paródia, harmadik út nincs. „Vénember vagyok, kell a pénz. Küldjetek pénzt!” – summázta Carpenter, miért örül minden remake-nek, az ő öröme tehát adott, még a zenéért is fizettek neki, de az új Halloween szégyenszemre csak egy tisztességes főhajtás az eredeti előtt. Főhajtás és tisztesség – igazi szitokszavak slasherkörökben.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.