Film

22 mérföld

  • Szabó Ádám
  • 2018. november 30.

Mikrofilm

Mark Wahlberg öt éve állt össze Peter Berggel, azóta szinte évi rendszerességgel készítik az „Amerika Hőse” jeligéjű szalon-akció filmjeiket: harcoltak Afganisztánban, kergették a bostoni maraton merénylőit, és ott voltak a Deepwater Horizon nevű olajfúró torony katasztrófájánál is. A recept mindig ugyanaz: realisztikusnak szánt akciójelenetek, katonai-mechanikai szakszavak és kütyük tömkelegével, egy cseppnyi családi dráma és egy hétköznapi, esendő hős, aki azért mégis képtelen elesni vagy hibázni. A formula viszont mintha filmről filmre hígulna; egyre sematikusabbak a figurák és az akciók is, ráadásul negyedik alkalommal már mi is nehezebben esszük meg ugyanazt a levest. A helyszín ezúttal Indonézia, ami pont olyan messze van, hogy bármit elhiggyünk róla – például hogy egy koszos, korrupt kis ország, amelyet egyedül az amerikaiak menthetnek meg, az oroszok pedig minden bizonyára ott is mókolnak valamit. Meg is jelenik Wahlberg és szupertitkos alakulata, hogy kimentsen egy kettős ügynököt, azaz elvigyék a 22 kilométerre fekvő repülőtérig – mindez életük leghosszabb 22 kilométerét, a nézők életének pedig egyik legkiszámíthatóbb 45 percét eredményezi. De még ez sem jelenti feltétlenül azt, hogy rosszul szórakozunk: az akciók újat ugyan nem hoznak, de továbbra is pörögnek, az alakulatot 2 ezer kilométerről irányító high tech csapat főnökét pedig John Malkovich játssza, akit egyrészt mindig öröm nézni, másrészt az ilyen szerepet álmából felkeltve is hozza – lehetséges, hogy ezúttal nem is keltették fel ilyen semmiség kedvéért.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.