Film

22 mérföld

  • Szabó Ádám
  • 2018. november 30.

Mikrofilm

Mark Wahlberg öt éve állt össze Peter Berggel, azóta szinte évi rendszerességgel készítik az „Amerika Hőse” jeligéjű szalon-akció filmjeiket: harcoltak Afganisztánban, kergették a bostoni maraton merénylőit, és ott voltak a Deepwater Horizon nevű olajfúró torony katasztrófájánál is. A recept mindig ugyanaz: realisztikusnak szánt akciójelenetek, katonai-mechanikai szakszavak és kütyük tömkelegével, egy cseppnyi családi dráma és egy hétköznapi, esendő hős, aki azért mégis képtelen elesni vagy hibázni. A formula viszont mintha filmről filmre hígulna; egyre sematikusabbak a figurák és az akciók is, ráadásul negyedik alkalommal már mi is nehezebben esszük meg ugyanazt a levest. A helyszín ezúttal Indonézia, ami pont olyan messze van, hogy bármit elhiggyünk róla – például hogy egy koszos, korrupt kis ország, amelyet egyedül az amerikaiak menthetnek meg, az oroszok pedig minden bizonyára ott is mókolnak valamit. Meg is jelenik Wahlberg és szupertitkos alakulata, hogy kimentsen egy kettős ügynököt, azaz elvigyék a 22 kilométerre fekvő repülőtérig – mindez életük leghosszabb 22 kilométerét, a nézők életének pedig egyik legkiszámíthatóbb 45 percét eredményezi. De még ez sem jelenti feltétlenül azt, hogy rosszul szórakozunk: az akciók újat ugyan nem hoznak, de továbbra is pörögnek, az alakulatot 2 ezer kilométerről irányító high tech csapat főnökét pedig John Malkovich játssza, akit egyrészt mindig öröm nézni, másrészt az ilyen szerepet álmából felkeltve is hozza – lehetséges, hogy ezúttal nem is keltették fel ilyen semmiség kedvéért.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.