Rövidfilm

A cappella

Dylan Holmes Williams: Ördögi harmónia

  • - bzs -
  • 2021. február 17.

Mikrofilm

Kamasznak lenni maga a horror – nem véletlen, hogy a horrorfilm műfaja szívesen simul össze a tinifilmekkel.

Ha nem épp a testünk változása nyomaszt (Ördög bújt beléd; Farkasvér), akkor még mindig szoronghatunk a kiközösítés miatt (Carrie; Engedj be; A halál angyala). De ha a testünkkel sincs bajunk meg viszonylag örömteli a szexuális életünk indulása is, akkor pont ez fog valamilyen mániákus sorozatgyilkost/természetfeletti entitást felidegesíteni (Valami követ; Rémálom az Elm utcában; Halloween; Sikoly). A kamaszévekben rejlő rettenetet a brit Dylan Holmes Williams is érzi, de rövidfilmjében nem pusztán horrorral vegyíti a tinifilmet, hanem még egyet csavar a zsánerkeveréken.

Kiera (Patsy Ferran) állandó zaklatások céltáblája az iskolában, főleg a squashcsapat délceg csillagai teszik pokollá az életét. A bántalmazáshoz a legtöbb átlagdiák csendben asszisztál, a tanároknak pedig semmi kedvük ezzel foglalkozni. A lány egyetlen vigasza az általa vezetett a cappella klub, amely egyben régóta érlelt bosszújának eszköze is. Kórusa ugyanis ismer egy harmóniát, mely örök, katatón álomba ringatja zaklatóit. Sorban csuklanak össze az iskola diákjai, Kiera módszeresen válogatja ki áldozatait, mígnem a legdaliásabb squashbajnok szerelmet vall neki. Williams finoman egyensúlyoz a borzongatás és a fekete humor mezsgyéjén, és tudatosan használja az iskolai drámák műfaji kódjait. Ám nemcsak használja, ki is forgatja azokat – főképp a természetéből fakadóan önreflexív musicalelemek beiktatásával. A valószerűtlen zenés betétek rendszerint a borzalom és a suspense eszközei, de a rövidfilm érzelmi csúcspontja is egy félig röhejes, félig megható közös éneklésben érkezik el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.