Rövidfilm

A cappella

Dylan Holmes Williams: Ördögi harmónia

  • - bzs -
  • 2021. február 17.

Mikrofilm

Kamasznak lenni maga a horror – nem véletlen, hogy a horrorfilm műfaja szívesen simul össze a tinifilmekkel.

Ha nem épp a testünk változása nyomaszt (Ördög bújt beléd; Farkasvér), akkor még mindig szoronghatunk a kiközösítés miatt (Carrie; Engedj be; A halál angyala). De ha a testünkkel sincs bajunk meg viszonylag örömteli a szexuális életünk indulása is, akkor pont ez fog valamilyen mániákus sorozatgyilkost/természetfeletti entitást felidegesíteni (Valami követ; Rémálom az Elm utcában; Halloween; Sikoly). A kamaszévekben rejlő rettenetet a brit Dylan Holmes Williams is érzi, de rövidfilmjében nem pusztán horrorral vegyíti a tinifilmet, hanem még egyet csavar a zsánerkeveréken.

Kiera (Patsy Ferran) állandó zaklatások céltáblája az iskolában, főleg a squashcsapat délceg csillagai teszik pokollá az életét. A bántalmazáshoz a legtöbb átlagdiák csendben asszisztál, a tanároknak pedig semmi kedvük ezzel foglalkozni. A lány egyetlen vigasza az általa vezetett a cappella klub, amely egyben régóta érlelt bosszújának eszköze is. Kórusa ugyanis ismer egy harmóniát, mely örök, katatón álomba ringatja zaklatóit. Sorban csuklanak össze az iskola diákjai, Kiera módszeresen válogatja ki áldozatait, mígnem a legdaliásabb squashbajnok szerelmet vall neki. Williams finoman egyensúlyoz a borzongatás és a fekete humor mezsgyéjén, és tudatosan használja az iskolai drámák műfaji kódjait. Ám nemcsak használja, ki is forgatja azokat – főképp a természetéből fakadóan önreflexív musicalelemek beiktatásával. A valószerűtlen zenés betétek rendszerint a borzalom és a suspense eszközei, de a rövidfilm érzelmi csúcspontja is egy félig röhejes, félig megható közös éneklésben érkezik el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.