Rövidfilm

A cappella

Dylan Holmes Williams: Ördögi harmónia

  • - bzs -
  • 2021. február 17.

Mikrofilm

Kamasznak lenni maga a horror – nem véletlen, hogy a horrorfilm műfaja szívesen simul össze a tinifilmekkel.

Ha nem épp a testünk változása nyomaszt (Ördög bújt beléd; Farkasvér), akkor még mindig szoronghatunk a kiközösítés miatt (Carrie; Engedj be; A halál angyala). De ha a testünkkel sincs bajunk meg viszonylag örömteli a szexuális életünk indulása is, akkor pont ez fog valamilyen mániákus sorozatgyilkost/természetfeletti entitást felidegesíteni (Valami követ; Rémálom az Elm utcában; Halloween; Sikoly). A kamaszévekben rejlő rettenetet a brit Dylan Holmes Williams is érzi, de rövidfilmjében nem pusztán horrorral vegyíti a tinifilmet, hanem még egyet csavar a zsánerkeveréken.

Kiera (Patsy Ferran) állandó zaklatások céltáblája az iskolában, főleg a squashcsapat délceg csillagai teszik pokollá az életét. A bántalmazáshoz a legtöbb átlagdiák csendben asszisztál, a tanároknak pedig semmi kedvük ezzel foglalkozni. A lány egyetlen vigasza az általa vezetett a cappella klub, amely egyben régóta érlelt bosszújának eszköze is. Kórusa ugyanis ismer egy harmóniát, mely örök, katatón álomba ringatja zaklatóit. Sorban csuklanak össze az iskola diákjai, Kiera módszeresen válogatja ki áldozatait, mígnem a legdaliásabb squashbajnok szerelmet vall neki. Williams finoman egyensúlyoz a borzongatás és a fekete humor mezsgyéjén, és tudatosan használja az iskolai drámák műfaji kódjait. Ám nemcsak használja, ki is forgatja azokat – főképp a természetéből fakadóan önreflexív musicalelemek beiktatásával. A valószerűtlen zenés betétek rendszerint a borzalom és a suspense eszközei, de a rövidfilm érzelmi csúcspontja is egy félig röhejes, félig megható közös éneklésben érkezik el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.