Rövidfilm

A cappella

Dylan Holmes Williams: Ördögi harmónia

  • - bzs -
  • 2021. február 17.

Mikrofilm

Kamasznak lenni maga a horror – nem véletlen, hogy a horrorfilm műfaja szívesen simul össze a tinifilmekkel.

Ha nem épp a testünk változása nyomaszt (Ördög bújt beléd; Farkasvér), akkor még mindig szoronghatunk a kiközösítés miatt (Carrie; Engedj be; A halál angyala). De ha a testünkkel sincs bajunk meg viszonylag örömteli a szexuális életünk indulása is, akkor pont ez fog valamilyen mániákus sorozatgyilkost/természetfeletti entitást felidegesíteni (Valami követ; Rémálom az Elm utcában; Halloween; Sikoly). A kamaszévekben rejlő rettenetet a brit Dylan Holmes Williams is érzi, de rövidfilmjében nem pusztán horrorral vegyíti a tinifilmet, hanem még egyet csavar a zsánerkeveréken.

Kiera (Patsy Ferran) állandó zaklatások céltáblája az iskolában, főleg a squashcsapat délceg csillagai teszik pokollá az életét. A bántalmazáshoz a legtöbb átlagdiák csendben asszisztál, a tanároknak pedig semmi kedvük ezzel foglalkozni. A lány egyetlen vigasza az általa vezetett a cappella klub, amely egyben régóta érlelt bosszújának eszköze is. Kórusa ugyanis ismer egy harmóniát, mely örök, katatón álomba ringatja zaklatóit. Sorban csuklanak össze az iskola diákjai, Kiera módszeresen válogatja ki áldozatait, mígnem a legdaliásabb squashbajnok szerelmet vall neki. Williams finoman egyensúlyoz a borzongatás és a fekete humor mezsgyéjén, és tudatosan használja az iskolai drámák műfaji kódjait. Ám nemcsak használja, ki is forgatja azokat – főképp a természetéből fakadóan önreflexív musicalelemek beiktatásával. A valószerűtlen zenés betétek rendszerint a borzalom és a suspense eszközei, de a rövidfilm érzelmi csúcspontja is egy félig röhejes, félig megható közös éneklésben érkezik el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.