Tévésorozat

Gyűlöletbe zárva

Informer

Mikrofilm

A nemzetközi terrorizmus elleni harc egyik legnagyobb kerékkötője, hogy a pánikba esett nyugati hatóságok egyszerűen nem ismerik saját társadalmukat.

Nem értik, mi fán teremnek a rettegett fundamentalisták, dzsihádisták, akik bármelyik belvárosi kávézó vendégeit halomra lőhetik, vagy bármelyik buszt felrobbanthatják. Ezek az emberek a városaikban teremnek, és többnyire a többségi társadalom rasszizmusán híznak. A közösségeket, ahonnan indulnak, évtizedeken át (paradox módon) gyűlölettel vegyes érdektelenség vagy legalábbis puszta rendvédelmi érdeklődés övezte. Mostanra beértek, és a rendőrségben hirtelen felébredt a lázas vágyakozás, hogy belülről is megismerje a működésüket.

Rory Haines és Sohrab Noshirvani feszült és összetett sorozata szándékosan visz be az erdőbe. Egyetlen kapaszkodónk és idegenvezetőnk a dörzsölt Raza (Nabhaan Rizwan), egy második generációs pakisztáni brit fiatalember, aki nem egy szent, de nem is igazi gazember. Egy görbe este után a rendőrök drogot találnak nála, és letartóztatják. Az egyetlen kiutat a kérges Gabe Waters nyomozó (Paddy Considine) jelenti, aki beszervezi informátorként, hogy segítségére legyen a kelet-ázsiai közösségekben megbújó potenciális terroristák felkutatásában. Waters tudja, hogy mindenki zsarolható: Raza gyenge pontja nevelőanyja, aki illegálisan tartózkodik Nagy-Britanniában már 16 éve.

Az Informer eljátszik a sokat látott klisékkel, de úgy keveri azokat, hogy sokadszorra is meglepik a nézőt. Waters nyomozó évekig beépített ügynökként dolgozott egy neonáci szervezetben, és kreált személyiségét egyre kevésbé tudja távol tartani magánéletétől. Raza sármos zsivány, akit életművész hajlamai sem tudnak távol tartani az igazán komoly bűntől. Az energikus Rizwan és a megfontolt Considine remekül működtetik a furcsa, kelletlen bizalomra és gyanakvásra épülő dinamikát. Ugyanakkor a női szereplők kissé kiforratlanok: Waters lassan összeomló felesége, pótanyaként funkcionáló felettese és bizarr modorú társa többnyire csupán tetszetős kiegészítők a cselekményben. Hasonló a helyzet Raza jó szándékú mostohaanyjával és barátnőjével.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.