A fájdalomtól élesebb látással Párizs is máshogy látszik

Mikrofilm

A Ma már holnap van című filmben egy tinédzser lányt követünk, aki egész éjszakán át magányosan bolyong Párizsban – hogy aztán egy hozzá hasonlóan különös fiú társaságában folytathassa mindezt. A tavalyi Velencei Filmfesztiválon bemutatott, intim hangulatú dráma különös fénytörésben mutatja be a francia főváros utcáit.

A jól ismert jótanács szerint szerelmi csalódás, gyász vagy depresszió esetén mindig csak a közvetlenül előttünk álló időszakra kell koncentrálni – csak egyetlen napot, egyetlen órát, egyetlen percet kell túlélni, aztán mindezt még egyszer és még egyszer újrakezdeni. Valahogy így van ezzel Marion is, a Ma már holnap van főhőse: a fiatal lány egyedül az előtte álló napon, majd éjszakán szeretne valahogy túllenni. 

Képtelen otthon maradni, de hiába viharzik el barátaihoz, velük sem érzi magát komfortosan. Utcáról utcára hánykolódik, meg sem érinti a körülötte folyó, súlytalan társalgás szele. Azzal a semmibe révedő tekintettel állja, ahogy barátai felelsz vagy merszet játszanak, vagy épp bulizni cipelik, ami azokra jellemző, akik csak testben vannak jelen, valójában egész máshol járnak.

Hogy pontosan mi emészti hősnőnket, csak szép lassan derül ki: épp testvére halálának ötödik évfordulója van, a tragédia pedig az egész családját szétzilálta. A film szép lassan lebbenti fel a fátylat főszereplője múltjáról, de valójában nem ez adja a látottak feszültségét.

A Ma már holnap van egyszerre közérzetfilm és látlelet a traumák hosszútávú hatásairól

– mindez pedig hol összefolyik, hol élesen elválik a cselekmény helyszínéül szolgáló Párizs utcáival és az ott tébláboló fiatalokkal.

„Kezdetben csak annyi volt az ötlet, hogy kövessünk egy fiatal lányt Párizsban egy estén keresztül” – magyarázta a rendező. Antoinette Boulat végül azért döntött amellett, hogy a gyász legyen a karakter központi érzelme, mert ez egyfajta torzult látképet ad. A gyászoló egészen másképp néz a körülötte lévő világra, a bulizókra, a rohanókra, a gondtalan kortársaira.

„A fájdalomtól erősebb lesz a bőröd és élesebb a látásod”

– tette hozzá.

A Ma már holnap vannak valóban ez az egyedi látásmód a legnagyobb erőssége: ott van ugyan a háttérben az utcai bűnözés, az elesettek, a társat keresők alakja, de Marion szemüvegén keresztül minden egészen más súlyt kap, a fiatalok jól ismert és ezerszer látott világa is más fénytörésben látszik. A lány véletlenül fut össze egy Alex nevű fiúval, aki hozzá hasonlóan más, mint a többiek. Marion először csak egy szórakoztató figurát lát benne, aki rövid időre eltereli a figyelmét a borzalmas éjszakáról – mindössze ezért kéri, hogy lógjanak együtt. „Nem szoktam csak úgy lógni. Csavarogni, gondolkodni, a valóságról megfeledkezni szoktam” – feleli erre a fiú, és ez a közös vágy az, amely végül összeköti őket.

Antoinette Boulat a filmet a megszokottól szűkebb képarányban, kézikamerával, rengeteg közelivel forgatta. A dokumentarista jelleg csak tovább fokozza a szereplők magányát, amely csak akkor kezd enyhülni, mikor végre felengednek annyira, hogy beférjenek egymás mellé a szűk képkivágatba – hogy aztán együtt legyenek magányosak, megpróbálva elszakadni az őket körülvevő világtól.

A rendező az egyik legismertebb francia casting directornak számít, aki olyan filmeken dolgozott a közelmúltban, mint az Irma Vep sorozat, a Francia kiadás vagy a Bergman szigete – ez a rendezői bemutatkozása, melyet a tavalyi Velencei Filmfesztivál Horizons Extra szekciójában mutattak be. Az erős castingos tapasztalatot le sem lehet tagadni: a Mariont alakító Lou Lampros telitalálat a szerepre. Első ránézésre pont olyan nemtörődömnek tűnik, mint barátnői, semmibe meredő tekintete szép lassan telik meg tartalommal és jelentéssel.

„Van benne valami vad. Olyan nyers energiával rendelkezik, annyira intuitív saját ösztöneihez. Nem felel meg tökéletesen annak a karakternek, amit írtam, de épp ezért választottam őt” – magyarázta a rendező, aki egy korábbi tanácsot is felidézett azzal kapcsolatban, miért mert kockáztatni Lamprossal. „Egyszer Léos Carax azzal utasított el egy színészt, akit én ajánlottam, hogy 'Egyszerűen nem akarom őt filmezni'. És igazából ennyi az egész: akarnod kell filmezni azt a személyt, akit választottál”.

Lou Lampros szinte magnetikus vonzerejére szüksége is van a filmnek, ugyanis az alig másfél óra nem egy helyen leül és vontatottá válik. Közel a film felén túl vagyunk már, amikor a két főszereplő találkozik, az utcán bolyongó epizódok, amelyek a magányosságot hivatottak ábrázolni, egy idő után önismétlőnek hatnak. A főszereplő miatt mégis megéri kitartani. 

Forgalmazza a magyarhangya

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.