Film

A Fehér Tigris  

  • SzSz
  • 2021. január 27.

Mikrofilm

„A börtön tett bűnözővé” – vallja A remény rabjai főhőse.

Indiában ennél sokkal finomabb, ezeréves bölcseletekkel átszőtt hasonlatokkal élnek, de a tanulság ugyanaz: mindegy, milyen patyolatlelkületű az ember, ha belekeveredik a rosszak – vagy ezúttal a gazdagok – játszmájába, nem tud tiszta maradni.

Balramot éles esze és talpra­esettsége miatt tanára fehér tigrisnek hívja, olyan ritka tüneménynek, amelyből generációnként csak egy születik. A koldusszegény gyereknek azonban nagyon hamar meg kell barátkoznia egy másik metaforával: a csirkeóllal. Az olyanok, mint ő, ugyanis úgy élnek apró házaikban, mint a vágásra váró baromfik – pontosan tudják, mi vár rájuk, mégsem tudnak semmit tenni ellene. Balram azonban nem nyugszik bele: megtanul vezetni, majd sofőrnek áll, hogy a tűzközelben lesse el, mi is kell a gazdagsághoz. Hamarosan gyakorlati tapasztalatokat is szerez a korrupcióról és a pénz jellemformáló erejéről.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)