Film

A Fehér Tigris  

  • SzSz
  • 2021. január 27.

Mikrofilm

„A börtön tett bűnözővé” – vallja A remény rabjai főhőse.

Indiában ennél sokkal finomabb, ezeréves bölcseletekkel átszőtt hasonlatokkal élnek, de a tanulság ugyanaz: mindegy, milyen patyolatlelkületű az ember, ha belekeveredik a rosszak – vagy ezúttal a gazdagok – játszmájába, nem tud tiszta maradni.

Balramot éles esze és talpra­esettsége miatt tanára fehér tigrisnek hívja, olyan ritka tüneménynek, amelyből generációnként csak egy születik. A koldusszegény gyereknek azonban nagyon hamar meg kell barátkoznia egy másik metaforával: a csirkeóllal. Az olyanok, mint ő, ugyanis úgy élnek apró házaikban, mint a vágásra váró baromfik – pontosan tudják, mi vár rájuk, mégsem tudnak semmit tenni ellene. Balram azonban nem nyugszik bele: megtanul vezetni, majd sofőrnek áll, hogy a tűzközelben lesse el, mi is kell a gazdagsághoz. Hamarosan gyakorlati tapasztalatokat is szerez a korrupcióról és a pénz jellemformáló erejéről.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.