Film

A fénykép

  • 2019. november 3.

Mikrofilm

Az indiai Ritesh Batra első filmje, az Ezerízű szerelem egyszerűségével, visszafogott érzelmességével lopta be magát az igényesebb közönség szívébe: már nem egészen fiatal hőseinek lassan, óvatosan kibontakozó szerelmében egy ételhordó edény játszotta a kulcsszerepet. Az ezt követően Nyugatra örömmel invitált rendező angliai, ill. amerikai, hazánkban nem forgalmazott munkái ízléssel és magányos, az emberi közeledés kockázatát megélő hősei iránti empátiával, ám mégiscsak hozott anyagból készült, inkább mesterségből mint szerzői indíttatásból levezényelt darabok. Új, ismét hazai és ismét személyes munkájában is egy hétköznapi tárgy, egy gyorsfénykép hoz össze két, egymáshoz látszatra nem illő embert. A tehetős családból származó lány ambíciói csendes elfojtásával a szülők elvárásainak akar megfelelni, de férjhez nem hajlandó menni vonzalom nélkül. A csóró utcai fényképész viszont középkorú férfiként is barátaival közös bérleményben kénytelen lakni, mivel keresetét tönkrement családja egzisztenciájának helyreállítására áldozza. Őt beteg nagymamája venné rá házasodásra, így szívességet kér az ismeretlen lánytól: játszaná el a nagyi látogatása idejére a menyasszony szerepét. Az elcsépelt vígjátéki szituációból nem a szokott bohózat bontakozik ki, hanem a két magányos, saját céljairól (engedelmességből vagy áldozatvállalásból) lemondó ember egymásra találása. Az író-rendező finom elmozdulásokkal, szemérmes gesztusokkal mondja el azt, amit az emberek közötti, az erotikánál mélyebbről fakadó vonzalom természetéről tud.

Forgalmazza a Cirko Film

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.