Film

A fénykép

  • 2019. november 3.

Mikrofilm

Az indiai Ritesh Batra első filmje, az Ezerízű szerelem egyszerűségével, visszafogott érzelmességével lopta be magát az igényesebb közönség szívébe: már nem egészen fiatal hőseinek lassan, óvatosan kibontakozó szerelmében egy ételhordó edény játszotta a kulcsszerepet. Az ezt követően Nyugatra örömmel invitált rendező angliai, ill. amerikai, hazánkban nem forgalmazott munkái ízléssel és magányos, az emberi közeledés kockázatát megélő hősei iránti empátiával, ám mégiscsak hozott anyagból készült, inkább mesterségből mint szerzői indíttatásból levezényelt darabok. Új, ismét hazai és ismét személyes munkájában is egy hétköznapi tárgy, egy gyorsfénykép hoz össze két, egymáshoz látszatra nem illő embert. A tehetős családból származó lány ambíciói csendes elfojtásával a szülők elvárásainak akar megfelelni, de férjhez nem hajlandó menni vonzalom nélkül. A csóró utcai fényképész viszont középkorú férfiként is barátaival közös bérleményben kénytelen lakni, mivel keresetét tönkrement családja egzisztenciájának helyreállítására áldozza. Őt beteg nagymamája venné rá házasodásra, így szívességet kér az ismeretlen lánytól: játszaná el a nagyi látogatása idejére a menyasszony szerepét. Az elcsépelt vígjátéki szituációból nem a szokott bohózat bontakozik ki, hanem a két magányos, saját céljairól (engedelmességből vagy áldozatvállalásból) lemondó ember egymásra találása. Az író-rendező finom elmozdulásokkal, szemérmes gesztusokkal mondja el azt, amit az emberek közötti, az erotikánál mélyebbről fakadó vonzalom természetéről tud.

Forgalmazza a Cirko Film

 

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.