A korrupció és az intézményesített cinizmus nem tart örökké

  • - palosm -
  • 2020. január 1.

Mikrofilm

Előbb-utóbb eljön az igazság órája — A Mikrofilm házimozi-ajánlata a CirkoFilm online tékájából: A kairói eset.

2011, Kairó, napokkal járunk a több száz halottat követelő Tahrír téri tüntetéssorozat előtt: a közigazgatás minden szintjét teljes természetességgel szövi át a korrupció, az internet akadozik, a tévé rossz, az utcán tapintani lehet a feszültséget.

A főhősünk, Noredin nyomozó is a romlott rendszer része, jó szolgálatainak köszönhetően, na meg annak, hogy a rendőrfőnök a nagybátyja, ezredesi előléptetés vár rá. Csakhogy a Hiltonban rejtélyesen meggyilkolt bárénekesnő — akinek holtteste fölött Noredin kollégái mangót rendelnek a szobaszerviztől — vagy túlságosan emlékezteti láncdohányos, kiégett, esténként magányosan sörözgető nyomozónkat a balesetben meghalt feleségére, vagy Noredin éppen most érti meg életében először a beteg apja által szajkózott mondatot, "a méltóságot nem lehet megvásárolni, fiam". Vagy csak egyszerűen meghozott egy döntést: nem érdekli többé, mi jó, mi rossz, de nem lesz ugyanúgy bűnös, mint eddig.

Ha nem is szolgáltathat igazságot, de bukása közben eljuthat a saját igazságáig.

Úgyhogy Noredin a bűntény felgöngyölítése során elkezd a rendszer ellen dolgozni — ugyanúgy elfogadja a kenőpénzeket, de amikor föntről arra kérik, nem áll le a nyomozással. Hanem feltesz rá mindent.

false

Ebben a roppant hangulatos noir thrillerben — nagyszerű színészek, csodás operatőri munka, gyomorszorító zene — a szálak természetesen a legfelsőbb politikai körökhöz és az állambiztonsághoz vezetnek. Ahogy a bőrkabátos nyomozónk rágja magát befelé a háttéralkuk és korrupt viszonyok hálózatában, jelenetről jelenetre veszíti el mindenét — és persze noir antihőshöz méltóan eljut oda, ahol önmagával is le kell számolnia.

Az elsőfilmes svéd rendező, Tarik Saleh stílusosan vezeti elő ezt a kairói utcákon kibontakozó modern noirt, és jó érzékkel helyezi a történet hátterébe a közösség igazságszolgáltatását is — vagyis a forradalmat.

Noredin ébredése a társadalmi változások allegóriája is egyben: ő az a magányos forradalmár, akinek önmagát kell megdöntenie. Nem véletlenül a két szál a csúcsponton találkozik, és Noredin a forrongó nép sorai között találja magát — rendőrként.

false

Persze egyáltalán nem biztos, hogy az események után több lesz az igazság, ezt a film nem állítja, sőt. De azért nem zárja ki teljesen.

A film a Sundance-en kapott egy díjat, amúgy távol maradt a nagy fesztiváloktól — ezt a fajta társadalmilag érzékeny, műfaji alapú, halkszavú, előtérbe türemkedő szerzői vízió nélküli filmezést ritkán szokták elismerni a nagy európai filmfesztiválokon.

Pedig A kairói eset így két évvel a bemutatása után is érdemes a figyelmünkre: ilyen hiteles, profin kivitelezett, társadalmi folyamatokba ágyazott, „filozofikus“ krimit ritkán látunk, és még arról is képet kapunk közben, hogyan működött az egyiptomi rendszer Mubárak alatt.

A film a CirkoFilm tékájában pár kattintás után nézhető magyar felirattal, kevesebb, mint egy mozijegy áráért.

Különösen ajánljuk azoknak, akiknek eszébe jutott már, hogy indulnak a Lee Marvin-hasonmás versenyen.

A kairói eset from Cirko Film on Vimeo.

Figyelmébe ajánljuk

A magyar tehetséggondozó, ahol másképpen néznek a tinédzserekre

A Milestone Intézet 15 éve készíti fel sikeresen a világ legjobb egyetemeire jelentkező középiskolásokat, akiket autonómiára és felelősségvállalásra nevel. Az intézmény oktatási igazgatója szerint a legfontosabb, hogy a diákok megtalálják azokat a kérdéseket és témákat, amelyek őszintén foglalkoztatják őket. Ebben segítenek a Milestone-ban oktató szakemberek.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.