Tévésorozat

Az izraeli kém: kétszer egy dimenzió

  • Bori Erzsébet
  • 2020. január 1.

Mikrofilm

Aki attól félt, hogy Ali G vagy Borat lehengerlő figurája előtör a komoly szerep alól, annak nincs mitől tartania.

Sacha Baron Cohen meggyőzően formálja meg Izrael híres kémjét – már amennyire a forgatókönyv megengedi neki. Hogy „igaz történetet” látunk, az fenntartással kezelendő, hiszen Eli Cohen alakja köré legendák szövődtek az idők során, és ezekre most még jó pár lapáttal rátesznek.

Hasonló vagy még nagyobb fenntartás jár a szíriai reakcióknak: az arab világban, ki hinné, nem fogadták jól „a Moszad fércművét”. A kulcsszereplők közölték, hogy nem ismerték Kamel Amin Thaabetet (Eli fedőneve), sohasem találkoztak vele, a lebukásáig nem is hallottak róla. A „bukott kém” közelébe sem jutott a hatalom felső köreinek, legfeljebb másod-, harmadvonalbeli kapcsolatai lehettek. Arra nincs válasz, hogyan tevékenykedhetett akkor négy éven át zavartalanul egy rendőrállam szívében, hogyan tehette be a lábát a Golán szigorúan elzárt katonai körzetébe, és hogyan juthatott titkos információkhoz.

false

 

Fotó: Netflix

A sorozat kétarcú hőse civilben szerény hivatalnok, rajongó férj, inkább félénknek mondható, némi passzív-agresszív beütéssel; erős bizonyítási vágy dolgozik benne, mert úgy érzi, Egyiptomból érkezett arab–zsidóként másodosztályú állampolgárnak tekintik.

A Moszaddal még szülőhelyén került kapcsolatba, aktív szerepet vállalva a veszélyeztetett diaszpóra kimenekítésében. Odahaza már hiába ajánlkozott, a szolgálat nem kért a túlbuzgó amatőrökből. Nem egészen érthető, miért az ő nevét húzták ki mégis a kalapból, amikor sürgősen szükségük lett egy Szíriába telepítendő ügynökre.

Postamunkában kapta meg az alapkiképzést,

és még az arabtudása sem bizonyult egyértelmű előnynek: az egyiptomi akcentusát át kellett állítani szíriaira. (Erre a sorozat nem tér ki: a nyelvi hitelességre eleve nem sokat adnak az alkotók.) Eli minden téren csodás előmenetelt mutat, ám a sietség sajnos megbosszulja magát, két epizóddal később kiderül, hogy az új skillek nem épültek be készségszinten (a másik lehetőség, hogy a szerzők már elfelejtették az első részt, amelyben emberük volt a leggyorsabb futó, és sasszemmel szúrta ki a követőit).

Eli kém énje homlokegyenest a civil ellentéte: sármőr és humorharold, az esztelenségig vakmerő, fegyelmezetlen, és azután sem vesz vissza, hogy már retteg a lelepleződéstől. Tartótisztje (Noah Emmerich) nem töri magát, hogy kordában tartsa, és nem sokkal tűnik profibbnak az ügynökénél. A Moszadot megdicsőülés helyett gyengén szervezett, elképesztően laza titkosszolgálatnak látjuk, ahol nem működik az ellenőrzés, nincsenek operatív szabályok, a rádiósok evés-ivás, meccsnézés közben fogadják a csúcsügynök hívásait, amelyeknek nincs korlátozva az időtartama; Elit a három otthonléte alatt nem képzik tovább, és kísérlet sem történik az elavult felszerelése cseréjére. De ő csak szállít és szállít.

Ha mindezt lenyeltük, már csak a figurák egydimenziósságával – Eli esetében kétszer egydimenziósságával – kell szembesülnünk. Gideon Raff író-rendező-kreátor a Homeland izraeli eredetijének (Hatufim) alkotójaként vált ismertté, és az ő nevéhez fűződik a szintén a Netflixen látható Vörös-tengeri búvárparadicsom is. Ezúttal mintha nagy lett volna rá a kabát, úgy a történetvezetés, mint a jellemábrázolás számos kívánnivalót hagy maga után, a bevetett suspence-klisék pedig sajnálatosan megkoptak Hitchcock némafilmjei óta.

Ezer szerencse, hogy a sztoriban és Sachában van annyi svung, ami nézhetővé, helyenként kifejezetten érdekessé teszi Az izraeli kémet.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.