A következő Oscar nagy esélyesei és filmtörténeti kuriózumok Budapesten

  • narancs.hu
  • 2024. október 21.

Mikrofilm

Az első Budapesti Nemzetközi Filmfesztiválhoz hasonló ínyenc filmválogatás ritkán érkezik hazánkba.

Október 29. és november 3. között különleges seregszemlét rendeznek a budapesti Corvin moziban, amely remélhetőleg hagyományteremtőnek bizonyul: a Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál (BIFF) a nyugati filmfesztiválokon már bizonyított, legizgalmasabb mozifilmek magyar premierjei mellett retrospektív válogatást is bemutat.

Az esemény egyik legnagyobb izgalommal várt filmje A brutalista című epikus dráma (hetekkel a fesztivál kezdete előtt mindkét vetítésére elfogytak már a jegyek). Brady Corbet (Egy vezér gyermekkora, Vox Lux, A zsúfolt szoba) filmje egy Amerikába emigrált magyar építészről, az Adrian Brody alakította Tóth Lászlóról szól. A három és félórás történelmi drámát zajos sikerrel mutatták be az idei Velencei Filmfesztiválon, ahol a legjobb rendezőnek járó Ezüst Medvét is elnyerte. A filmet Budapesten forgatták, Brody, Felicity Jones és Guy Pearce mellett többek között Vilmányi Benett és Sztarenki Dóra is feltűnik benne. Egyik producere Petrányi Viktória, a vágója pedig Jancsó Dávid. Utóbbit máris a jövő évi Oscar egyik fő esélyeseként emlegetik, de jelen állás szerint a film számtalan egyéb kategóriában feltűnhet majd: ott lehet a legjobb film, a legjobb rendező és Adrien Brody révén a legjobb férfi főszereplő kategóriában is, hogy csak párat említsünk.

Ugyancsak találkozhatunk a jövő évi díjátadón a BIFF nyitófilmjével, A szent füge magjával. Ez az alkotás ugyanis a mindig jó eséllyel induló Németország hivatalos Oscar-nevezettje. Egy iráni ügyvédről, Imanról szól, akinek lehetősége van feljebb lépni a társadalmi ranglétrán, ez azonban azt is jelenti, hogy családjával együtt be kell állniuk a rezsim szolgálatába. A film többek között elnyerte a zsűri különdíját a cannes-i filmfesztiválon. Rendezőjét, Mohammad Rasoulofot 2020-ban a Berlini Filmfesztivál fődíjával díjazták a nálunk is bemutatott Nincs gonoszért, de eddig egyetlen játékfilmjét sem mutatták be Iránban, ugyanis elüldözték hazájából.

További, a legjobb nemzetközi film Oscar-díjáért versengő filmek is érkeznek a BIFF-re. A The Devil’s Bath Ausztria, míg a Kneecap Írország hivatalos nevezettje. Előbbi egy 18. században játszódó folkhorror a szigorú vallási dogmák között élő asszonyokról, utóbbi pedig egy szabadszájú feketekomédia egy zenetanárról és két semmirekellőről, akik Kneecap néven alapítanak rapegyüttest – mely valóban létezik.

A fesztiválon mutatják be az egyik legizgalmasabb brit rendező, Andrea Arnold új filmjét is. Az alkotó még 2005-ös, Darázs című rövidfilmjével nyert Oscart, négy évvel később pedig jött emlékezetes nagyjátékfilmes bemutatkozása, az Akvárium. Legutóbb egy tejgazdaságban élő tehénről készített dokumentumfilmet, most pedig a Bird című filmjével érkezik, melynek egyik főszereplője napjaink egyik legfelkapottabb színésze, az Oscar-jelölt Barry Keoghan. A történet egy Bailey nevű, Kentben élő fiatal lányról szól (Nykiya Adams első filmszerepe), aki bátyjával és apjával él, de egyiknek sincs túl sok ideje rá. A film az ő sorsán keresztül mesél a felnőtté válásról, szexizmusról és reményről.

Az Animal az Európai Parlament és az Európai Filmakadémia közös filmművészeti közönségdíja. A görög Sofia Exarchou filmje egy csapat animátort, azaz a hotelek közönségét szórakoztató zenés-táncos előadót mutat be.

A Minden, ami fénynek tűnik harminc éve az első indiai film, amelyet Cannes-ban vetítettek. A francia Oscar-jelölő bizottság rövidlistájára is bekerült, a legtöbben azonban azt várták, hogy Indiát képviselheti majd. A híresen kiszámíthatatlan indiai bizottság azonban hatalmas meglepetésre és még nagyobb felháborodásra nem ezt, hanem Kiran Rao Lost Ladies című filmjét választották; annak ellenére, hogy a Minden, ami fénynek tűniket Cannes-ban is díjazták, és máris minden idők egyik legszélesebb körben terjesztett indiai művészfilmjének számít. A mozi egy mumbai nővérről és lakótársáról szól, akik a nagyvárosi forgatagot hátrahagyva egy vidéki szigetre utaznak.

Az I Saw the TV Glow az idei év egyik leghangosabb indie filmsikerét aratta. Rendezője, a non-bináris Jane Schoenbrun már 2021-es We’re All Going to the World’s Fair című Sundance-en bemutatott horrorjával letette névjegyét. Ehhez hasonló különös hangulatú és látványvilágú film várható tőle, mely ugyancsak a tinédzserek szorongását helyezi fókuszba.

Anzix: Kísérleti mozi címmel külön szekciót kapnak a rendhagyó mozgóképes kísérletek. Ilyen Leos Carax Ez nem én vagyok című 41 perces alkotása, mely egyfajta önarckép. Ugyanebben a szekcióban nézhető majd a Kifulladásig – mellyel kapcsolatban csak a rendező, James Benning vallomását idéznénk: „2023. november 28-án a kaliforniai Pine Flatben lévő otthonomból a Great Western Divide-on át a Felső Kern folyóhoz vezettem. Azért jöttem, hogy filmre vegyek egy fát. A levelek narancssárgák voltak. Néhány percen belül olyan dolgok kezdtek történni, amelyeket nem terveztem. Azt gondoltam, a francba. Az elmúlt néhány évben számos erdőtűz égett ezen a területen. A szemem előtt zajló történések ennek voltak köszönhetőek. Elkezdtem filmezni, de ekkor megtámadtak a levegőből. Háború. Úgy volt, hogy a filmem egy pontosan olyan hosszúságú, nem-narratív film lesz, mint Godard Kifulladásig (1960) című alkotása, de végül mégis valami más lett belőle. Ez a Kifulladásig (2023).”

Az új filmek mellett retrospektív vetítések is lesznek 100 év Sherlock és a mozi nyomában címmel. Itt látható majd Buster Keaton legendás 1924-es vígjátéka, az Ifjabb Sherlock detektív, amely mai napig a legjobb Sherlock Holmes-film, és Keaton pályájának egyik legkiemelkedőbb darabja. Az idén elhunyt Alain Delonra egyik klasszikusával, az 1970-es A vörös kör című Jean-Pierre Melville-krimivel emlékeznek a szervezők. Szintén vetítik az Oscar-díjas Kathryn Bigelow kultikus 1995-ös cyber-thrillerét, a Strange Days – A halál napját; valamint Abbas Kiarostami filmtörténeti jelentőségű Close Up című dokumentumfilmjét.

További információk és jegyek a BIFF weboldalán érhetőek el.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.