A következő Oscar nagy esélyesei és filmtörténeti kuriózumok Budapesten

  • narancs.hu
  • 2024. október 21.

Mikrofilm

Az első Budapesti Nemzetközi Filmfesztiválhoz hasonló ínyenc filmválogatás ritkán érkezik hazánkba.

Október 29. és november 3. között különleges seregszemlét rendeznek a budapesti Corvin moziban, amely remélhetőleg hagyományteremtőnek bizonyul: a Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál (BIFF) a nyugati filmfesztiválokon már bizonyított, legizgalmasabb mozifilmek magyar premierjei mellett retrospektív válogatást is bemutat.

Az esemény egyik legnagyobb izgalommal várt filmje A brutalista című epikus dráma (hetekkel a fesztivál kezdete előtt mindkét vetítésére elfogytak már a jegyek). Brady Corbet (Egy vezér gyermekkora, Vox Lux, A zsúfolt szoba) filmje egy Amerikába emigrált magyar építészről, az Adrian Brody alakította Tóth Lászlóról szól. A három és félórás történelmi drámát zajos sikerrel mutatták be az idei Velencei Filmfesztiválon, ahol a legjobb rendezőnek járó Ezüst Medvét is elnyerte. A filmet Budapesten forgatták, Brody, Felicity Jones és Guy Pearce mellett többek között Vilmányi Benett és Sztarenki Dóra is feltűnik benne. Egyik producere Petrányi Viktória, a vágója pedig Jancsó Dávid. Utóbbit máris a jövő évi Oscar egyik fő esélyeseként emlegetik, de jelen állás szerint a film számtalan egyéb kategóriában feltűnhet majd: ott lehet a legjobb film, a legjobb rendező és Adrien Brody révén a legjobb férfi főszereplő kategóriában is, hogy csak párat említsünk.

Ugyancsak találkozhatunk a jövő évi díjátadón a BIFF nyitófilmjével, A szent füge magjával. Ez az alkotás ugyanis a mindig jó eséllyel induló Németország hivatalos Oscar-nevezettje. Egy iráni ügyvédről, Imanról szól, akinek lehetősége van feljebb lépni a társadalmi ranglétrán, ez azonban azt is jelenti, hogy családjával együtt be kell állniuk a rezsim szolgálatába. A film többek között elnyerte a zsűri különdíját a cannes-i filmfesztiválon. Rendezőjét, Mohammad Rasoulofot 2020-ban a Berlini Filmfesztivál fődíjával díjazták a nálunk is bemutatott Nincs gonoszért, de eddig egyetlen játékfilmjét sem mutatták be Iránban, ugyanis elüldözték hazájából.

További, a legjobb nemzetközi film Oscar-díjáért versengő filmek is érkeznek a BIFF-re. A The Devil’s Bath Ausztria, míg a Kneecap Írország hivatalos nevezettje. Előbbi egy 18. században játszódó folkhorror a szigorú vallási dogmák között élő asszonyokról, utóbbi pedig egy szabadszájú feketekomédia egy zenetanárról és két semmirekellőről, akik Kneecap néven alapítanak rapegyüttest – mely valóban létezik.

A fesztiválon mutatják be az egyik legizgalmasabb brit rendező, Andrea Arnold új filmjét is. Az alkotó még 2005-ös, Darázs című rövidfilmjével nyert Oscart, négy évvel később pedig jött emlékezetes nagyjátékfilmes bemutatkozása, az Akvárium. Legutóbb egy tejgazdaságban élő tehénről készített dokumentumfilmet, most pedig a Bird című filmjével érkezik, melynek egyik főszereplője napjaink egyik legfelkapottabb színésze, az Oscar-jelölt Barry Keoghan. A történet egy Bailey nevű, Kentben élő fiatal lányról szól (Nykiya Adams első filmszerepe), aki bátyjával és apjával él, de egyiknek sincs túl sok ideje rá. A film az ő sorsán keresztül mesél a felnőtté válásról, szexizmusról és reményről.

Az Animal az Európai Parlament és az Európai Filmakadémia közös filmművészeti közönségdíja. A görög Sofia Exarchou filmje egy csapat animátort, azaz a hotelek közönségét szórakoztató zenés-táncos előadót mutat be.

A Minden, ami fénynek tűnik harminc éve az első indiai film, amelyet Cannes-ban vetítettek. A francia Oscar-jelölő bizottság rövidlistájára is bekerült, a legtöbben azonban azt várták, hogy Indiát képviselheti majd. A híresen kiszámíthatatlan indiai bizottság azonban hatalmas meglepetésre és még nagyobb felháborodásra nem ezt, hanem Kiran Rao Lost Ladies című filmjét választották; annak ellenére, hogy a Minden, ami fénynek tűniket Cannes-ban is díjazták, és máris minden idők egyik legszélesebb körben terjesztett indiai művészfilmjének számít. A mozi egy mumbai nővérről és lakótársáról szól, akik a nagyvárosi forgatagot hátrahagyva egy vidéki szigetre utaznak.

Az I Saw the TV Glow az idei év egyik leghangosabb indie filmsikerét aratta. Rendezője, a non-bináris Jane Schoenbrun már 2021-es We’re All Going to the World’s Fair című Sundance-en bemutatott horrorjával letette névjegyét. Ehhez hasonló különös hangulatú és látványvilágú film várható tőle, mely ugyancsak a tinédzserek szorongását helyezi fókuszba.

Anzix: Kísérleti mozi címmel külön szekciót kapnak a rendhagyó mozgóképes kísérletek. Ilyen Leos Carax Ez nem én vagyok című 41 perces alkotása, mely egyfajta önarckép. Ugyanebben a szekcióban nézhető majd a Kifulladásig – mellyel kapcsolatban csak a rendező, James Benning vallomását idéznénk: „2023. november 28-án a kaliforniai Pine Flatben lévő otthonomból a Great Western Divide-on át a Felső Kern folyóhoz vezettem. Azért jöttem, hogy filmre vegyek egy fát. A levelek narancssárgák voltak. Néhány percen belül olyan dolgok kezdtek történni, amelyeket nem terveztem. Azt gondoltam, a francba. Az elmúlt néhány évben számos erdőtűz égett ezen a területen. A szemem előtt zajló történések ennek voltak köszönhetőek. Elkezdtem filmezni, de ekkor megtámadtak a levegőből. Háború. Úgy volt, hogy a filmem egy pontosan olyan hosszúságú, nem-narratív film lesz, mint Godard Kifulladásig (1960) című alkotása, de végül mégis valami más lett belőle. Ez a Kifulladásig (2023).”

Az új filmek mellett retrospektív vetítések is lesznek 100 év Sherlock és a mozi nyomában címmel. Itt látható majd Buster Keaton legendás 1924-es vígjátéka, az Ifjabb Sherlock detektív, amely mai napig a legjobb Sherlock Holmes-film, és Keaton pályájának egyik legkiemelkedőbb darabja. Az idén elhunyt Alain Delonra egyik klasszikusával, az 1970-es A vörös kör című Jean-Pierre Melville-krimivel emlékeznek a szervezők. Szintén vetítik az Oscar-díjas Kathryn Bigelow kultikus 1995-ös cyber-thrillerét, a Strange Days – A halál napját; valamint Abbas Kiarostami filmtörténeti jelentőségű Close Up című dokumentumfilmjét.

További információk és jegyek a BIFF weboldalán érhetőek el.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.