A következő Oscar nagy esélyesei és filmtörténeti kuriózumok Budapesten

  • narancs.hu
  • 2024. október 21.

Mikrofilm

Az első Budapesti Nemzetközi Filmfesztiválhoz hasonló ínyenc filmválogatás ritkán érkezik hazánkba.

Október 29. és november 3. között különleges seregszemlét rendeznek a budapesti Corvin moziban, amely remélhetőleg hagyományteremtőnek bizonyul: a Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál (BIFF) a nyugati filmfesztiválokon már bizonyított, legizgalmasabb mozifilmek magyar premierjei mellett retrospektív válogatást is bemutat.

Az esemény egyik legnagyobb izgalommal várt filmje A brutalista című epikus dráma (hetekkel a fesztivál kezdete előtt mindkét vetítésére elfogytak már a jegyek). Brady Corbet (Egy vezér gyermekkora, Vox Lux, A zsúfolt szoba) filmje egy Amerikába emigrált magyar építészről, az Adrian Brody alakította Tóth Lászlóról szól. A három és félórás történelmi drámát zajos sikerrel mutatták be az idei Velencei Filmfesztiválon, ahol a legjobb rendezőnek járó Ezüst Medvét is elnyerte. A filmet Budapesten forgatták, Brody, Felicity Jones és Guy Pearce mellett többek között Vilmányi Benett és Sztarenki Dóra is feltűnik benne. Egyik producere Petrányi Viktória, a vágója pedig Jancsó Dávid. Utóbbit máris a jövő évi Oscar egyik fő esélyeseként emlegetik, de jelen állás szerint a film számtalan egyéb kategóriában feltűnhet majd: ott lehet a legjobb film, a legjobb rendező és Adrien Brody révén a legjobb férfi főszereplő kategóriában is, hogy csak párat említsünk.

Ugyancsak találkozhatunk a jövő évi díjátadón a BIFF nyitófilmjével, A szent füge magjával. Ez az alkotás ugyanis a mindig jó eséllyel induló Németország hivatalos Oscar-nevezettje. Egy iráni ügyvédről, Imanról szól, akinek lehetősége van feljebb lépni a társadalmi ranglétrán, ez azonban azt is jelenti, hogy családjával együtt be kell állniuk a rezsim szolgálatába. A film többek között elnyerte a zsűri különdíját a cannes-i filmfesztiválon. Rendezőjét, Mohammad Rasoulofot 2020-ban a Berlini Filmfesztivál fődíjával díjazták a nálunk is bemutatott Nincs gonoszért, de eddig egyetlen játékfilmjét sem mutatták be Iránban, ugyanis elüldözték hazájából.

További, a legjobb nemzetközi film Oscar-díjáért versengő filmek is érkeznek a BIFF-re. A The Devil’s Bath Ausztria, míg a Kneecap Írország hivatalos nevezettje. Előbbi egy 18. században játszódó folkhorror a szigorú vallási dogmák között élő asszonyokról, utóbbi pedig egy szabadszájú feketekomédia egy zenetanárról és két semmirekellőről, akik Kneecap néven alapítanak rapegyüttest – mely valóban létezik.

A fesztiválon mutatják be az egyik legizgalmasabb brit rendező, Andrea Arnold új filmjét is. Az alkotó még 2005-ös, Darázs című rövidfilmjével nyert Oscart, négy évvel később pedig jött emlékezetes nagyjátékfilmes bemutatkozása, az Akvárium. Legutóbb egy tejgazdaságban élő tehénről készített dokumentumfilmet, most pedig a Bird című filmjével érkezik, melynek egyik főszereplője napjaink egyik legfelkapottabb színésze, az Oscar-jelölt Barry Keoghan. A történet egy Bailey nevű, Kentben élő fiatal lányról szól (Nykiya Adams első filmszerepe), aki bátyjával és apjával él, de egyiknek sincs túl sok ideje rá. A film az ő sorsán keresztül mesél a felnőtté válásról, szexizmusról és reményről.

Az Animal az Európai Parlament és az Európai Filmakadémia közös filmművészeti közönségdíja. A görög Sofia Exarchou filmje egy csapat animátort, azaz a hotelek közönségét szórakoztató zenés-táncos előadót mutat be.

A Minden, ami fénynek tűnik harminc éve az első indiai film, amelyet Cannes-ban vetítettek. A francia Oscar-jelölő bizottság rövidlistájára is bekerült, a legtöbben azonban azt várták, hogy Indiát képviselheti majd. A híresen kiszámíthatatlan indiai bizottság azonban hatalmas meglepetésre és még nagyobb felháborodásra nem ezt, hanem Kiran Rao Lost Ladies című filmjét választották; annak ellenére, hogy a Minden, ami fénynek tűniket Cannes-ban is díjazták, és máris minden idők egyik legszélesebb körben terjesztett indiai művészfilmjének számít. A mozi egy mumbai nővérről és lakótársáról szól, akik a nagyvárosi forgatagot hátrahagyva egy vidéki szigetre utaznak.

Az I Saw the TV Glow az idei év egyik leghangosabb indie filmsikerét aratta. Rendezője, a non-bináris Jane Schoenbrun már 2021-es We’re All Going to the World’s Fair című Sundance-en bemutatott horrorjával letette névjegyét. Ehhez hasonló különös hangulatú és látványvilágú film várható tőle, mely ugyancsak a tinédzserek szorongását helyezi fókuszba.

Anzix: Kísérleti mozi címmel külön szekciót kapnak a rendhagyó mozgóképes kísérletek. Ilyen Leos Carax Ez nem én vagyok című 41 perces alkotása, mely egyfajta önarckép. Ugyanebben a szekcióban nézhető majd a Kifulladásig – mellyel kapcsolatban csak a rendező, James Benning vallomását idéznénk: „2023. november 28-án a kaliforniai Pine Flatben lévő otthonomból a Great Western Divide-on át a Felső Kern folyóhoz vezettem. Azért jöttem, hogy filmre vegyek egy fát. A levelek narancssárgák voltak. Néhány percen belül olyan dolgok kezdtek történni, amelyeket nem terveztem. Azt gondoltam, a francba. Az elmúlt néhány évben számos erdőtűz égett ezen a területen. A szemem előtt zajló történések ennek voltak köszönhetőek. Elkezdtem filmezni, de ekkor megtámadtak a levegőből. Háború. Úgy volt, hogy a filmem egy pontosan olyan hosszúságú, nem-narratív film lesz, mint Godard Kifulladásig (1960) című alkotása, de végül mégis valami más lett belőle. Ez a Kifulladásig (2023).”

Az új filmek mellett retrospektív vetítések is lesznek 100 év Sherlock és a mozi nyomában címmel. Itt látható majd Buster Keaton legendás 1924-es vígjátéka, az Ifjabb Sherlock detektív, amely mai napig a legjobb Sherlock Holmes-film, és Keaton pályájának egyik legkiemelkedőbb darabja. Az idén elhunyt Alain Delonra egyik klasszikusával, az 1970-es A vörös kör című Jean-Pierre Melville-krimivel emlékeznek a szervezők. Szintén vetítik az Oscar-díjas Kathryn Bigelow kultikus 1995-ös cyber-thrillerét, a Strange Days – A halál napját; valamint Abbas Kiarostami filmtörténeti jelentőségű Close Up című dokumentumfilmjét.

További információk és jegyek a BIFF weboldalán érhetőek el.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?