Tarr Béla Tokióban kap életműdíjat

  • narancs.hu
  • 2024. október 21.

Mikrofilm

A Sátántangó rendezőjét a 37. Tokiói Nemzetközi Filmfesztiválon (TIFF) díjazzák.

Az október 28. és november 6. között megrendezett 37. Tokiói Nemzetközi Filmfesztiválon (TIFF) vehet át díjat életművéért az egyik legismertebb magyar filmrendező, Tarr Béla – adta hírül a Variety.

Ichiyama Shozo, a fesztivál programigazgatója külön méltatta Tarrt: „1995-ben, a Tokiói Nemzetközi Filmfesztiválon vetítették Tarr Béla Sátántangóját, mely történelmi jelentőségű esemény volt. A hét és félórás film a Theatre Cocoon filmszínházba vonzotta a nézőket, rabul ejtve őket egyedi stílusával, mely annyira elüt a hagyományos narratív filmekétől. 2011-es A torinói ló című mesterműve után a rendező a világot sokkolva bejelentette korai visszavonulását. Azonban később film.factory címmel filmiskolát alapított Szarajevóban, több worskhopot tartott szerte a világban, számtalan fiatal filmkészítőt mentorálva és biztatva. A filmiparhoz szóló, világszinten jelentős hozzájárulása elismeréseképp a Tokiói Nemzetközi Filmfesztivál életműdíjjal tünteti ki Tarr Bélát a filmrendezőként és oktatóként végzett munkájáért.”

A 37. TIFF-en (melynek rövidítése megegyezik egy másik nagy presztízsű filmfesztiváléval, a torontóival) bemutatják azokat a rövidfilmeket, amelyek Tarr fukusimai workshopján születtek, emellett beszélgetést is szerveznek a rendezővel.

A rendező tavaly az Európai Filmakadémia tiszteletbeli díját vehette át; 2022-ben a Kairói Nemzetközi Filmfesztiválon kapott hasonló életműdíjat, tavaly Olaszországban részesült a Marco Melani-elismerésben; idén nyáron pedig az angliai mozikba tértek vissza filmjei nagy sikerű retrospektív vetítés keretében.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.