rés a présen

„A mi házirendünk szigorúbb”

Deák Dániel, a Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztivál alapítója

  • rés a présen
  • 2021. május 19.

Mikrofilm

Kilencedszer lesz az idén Friss Hús

rés a présen: Kilencedszer lesz az idén Friss Hús. Hogyan indult anno?

Deák Dániel: Az elsőt 2013-ban azért szerveztük meg, mert filmesek (elsősorban Lakos Nóra, Nagypál Orsi és Schwechtje Mihály) kérték. Utána pedig azért folytattuk, mert – mint az első Friss Hús telt házas vetítésein kiderült – a közönség is akarta. Az elején talán azért szólhatott váratlanul nagyot, mert be tudta tölteni az akkor éppen megszűnő Filmszemle után maradt űrt azzal, hogy egészen friss, sokszor formabontó magyar rövidfilmeket játszott. Az elmúlt közel egy évtized tanulsága számomra az, hogy bármi történik is a magyar filmpolitikában, izgalmas kisfilmek mindig készülnek, így szükség van olyan rendezvényre, ahol ezek lehetnek a középpontban. Az évek során a Friss Hús a magyar filmes élet egyik megkerülhetetlen eseménye lett, sok-sok tehetség itt került először rivaldafénybe, illetve vászonra. Mostanra úgy működik, mint egy rendes, tradicionális európai rövidfilmfesztivál – az a célunk, hogy a következő években a nemzetközi jelentőségünket növeljük.

rap: Mit csináltál előtte?

DD: Még filmelmélet szakos bölcsészként Áprily Zoltán barátommal indítottam egy ősrövidfilmes Netflix-szerűséget Daazo.com néven, amely sok európai rövidfilmnek adott online megjelenési lehetőséget, minket pedig bevezetett a nemzetközi filmszakmába. 2013-ra minden jelentősebb európai fesztiválon jártam már, illetve több vagány, meghökkentő filmes eseményt szerveztünk a csapatommal a Toldi moziba (például gasztroeseményekkel és bulikkal keverve a vetítést), talán emiatt jutottunk azon a szomorú télen a filmesek eszébe, hogy minket kérjenek meg egy új filmfesztivál megalapozására.

 
Deák Dániel, a Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztivál alapítója. Fotó: Hirling Bálint

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.