rés a présen

„A mi házirendünk szigorúbb”

Deák Dániel, a Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztivál alapítója

  • rés a présen
  • 2021. május 19.

Mikrofilm

Kilencedszer lesz az idén Friss Hús

rés a présen: Kilencedszer lesz az idén Friss Hús. Hogyan indult anno?

Deák Dániel: Az elsőt 2013-ban azért szerveztük meg, mert filmesek (elsősorban Lakos Nóra, Nagypál Orsi és Schwechtje Mihály) kérték. Utána pedig azért folytattuk, mert – mint az első Friss Hús telt házas vetítésein kiderült – a közönség is akarta. Az elején talán azért szólhatott váratlanul nagyot, mert be tudta tölteni az akkor éppen megszűnő Filmszemle után maradt űrt azzal, hogy egészen friss, sokszor formabontó magyar rövidfilmeket játszott. Az elmúlt közel egy évtized tanulsága számomra az, hogy bármi történik is a magyar filmpolitikában, izgalmas kisfilmek mindig készülnek, így szükség van olyan rendezvényre, ahol ezek lehetnek a középpontban. Az évek során a Friss Hús a magyar filmes élet egyik megkerülhetetlen eseménye lett, sok-sok tehetség itt került először rivaldafénybe, illetve vászonra. Mostanra úgy működik, mint egy rendes, tradicionális európai rövidfilmfesztivál – az a célunk, hogy a következő években a nemzetközi jelentőségünket növeljük.

rap: Mit csináltál előtte?

DD: Még filmelmélet szakos bölcsészként Áprily Zoltán barátommal indítottam egy ősrövidfilmes Netflix-szerűséget Daazo.com néven, amely sok európai rövidfilmnek adott online megjelenési lehetőséget, minket pedig bevezetett a nemzetközi filmszakmába. 2013-ra minden jelentősebb európai fesztiválon jártam már, illetve több vagány, meghökkentő filmes eseményt szerveztünk a csapatommal a Toldi moziba (például gasztroeseményekkel és bulikkal keverve a vetítést), talán emiatt jutottunk azon a szomorú télen a filmesek eszébe, hogy minket kérjenek meg egy új filmfesztivál megalapozására.

 
Deák Dániel, a Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztivál alapítója. Fotó: Hirling Bálint

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.