Film

A névtelen baba

Csuja László: Virágvölgy

Mikrofilm

A magyar filmtörténetben nem példa nélküli, hogy úgy beszélünk társadalmunk nyavalyáiról, hogy közben kicsit visszahúzódunk a privátszférába, egy kicsit allegorizálunk vagy egy másik korba helyezve kritizáljuk azt, ami igazából most van.

A direkt társadalomkritika és a kortárs viszonyok kendőzetlen felboncolása nem kenyere a mai magyar filmnek sem (talán a Csak a szél, a Jupiter holdja vagy Az állampolgár tette utoljára), a magyar filmesek inkább maradnak a politikainak is érthető, kissé elemelt személyes történeteknél (Kojot, Fehér isten, Viharsarok, Délibáb, VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan, satöbbi, satöbbi). Ezek a filmek inkább valami általános közérzetet közvetítenek, jól beazonosítható, de illékony aromákat arról, hogy milyen érzés ma Magyarországon élni. Ezek azok a magyar néző számára pállott, nyomasztóan ismerős zamatok, amik olyan vonzóak tudnak lenni a nyugati fesztiválközönségnek.

A Virágvölgy nem jó film, de valahogy magán viseli korunk lenyomatát. A lakótelepen unatkozó, femme fatale imázst építgető Bianka (Berényi Bianka) önmaga szórakoztatására elrabol egy csecsemőt. A kezdeti izgalom hamar elillan, haza pedig nem mehet a kislánnyal, így bóklászni kezd a városban, és belebotlik az enyhén értelmi sérült, fizikai munkás Laciba (Réti László), aki hazaviszi a munkásszállóra. Ezután együtt megszöknek egy lopott lakókocsiban, menekülve minden elől, a társadalmon kívülre. Csuja László első nagyjátékfilmjének egyik komoly hibája – ami paradox módon erénye is –, hogy minden súlyával a két amatőr főszereplőre nehezedik. Csuja deklaráltan a fogyatékkal élő emberek helyzetéről (is) akart szólni Magyarországon – ehhez választotta Réti László paralimpikont, és hozzá idomította a romlatlan Laci karakterét, aki ügyeskedő nagybátyja gyámsága alatt él (aki a segélyeket is felveszi utána), megfosztva az önálló döntéshozatal jogától. A férfi biztonságot és szeretetet hazudik neki, közben rabságban tartja. A lánnyal nehezebb azonosulni (a film be sem avat minket a múltjába), amit csak fokoz a különös, eszelős benyomást keltő Instagram-sztár Berényi Bianka játéka: Csujához hasonlóan sokan ellenállhatatlanul excentrikus, vonzóan destruktív tündért fognak látni az amatőr színésznőben, másokat viszont az őrületbe fognak kergetni a hol hadaró, hol nyávogva elnyújtott dikciói és teátrális pózai.

A film önmagát is leginkább road movie-ként definiálja, ami megenged némi strukturális szabadságot, ám Csuja a történet előrehaladtával egyre inkább kiengedi kezéből a gyeplőt, és behajítja a két kisugárzással ugyan rendelkező, de szakmai fegyelem híján lévő fiatal színész közé. A film néhol annyira álmodozó és meditatív, hogy a fordulatok és az akciók nem tudnak elegendő lendületet adni a valószínűtlen Bonnie és Clyde-történetnek.

Ami viszont sajátos ízt ad a Virágvölgynek, az az itt-ott megcsillanó abszurd humor (pl. a csirkés kergetőzés vagy a lakókocsiba besurranó és a pocakos tulajdonos sörét megivó Bianka jelenete) és annak a szürke, ragadós kilátástalanságnak a rögzítése, ami Csuja filmjét inkább az Egy nyár Mónikával c. Bergman-filmhez teszi hasonlatossá, mint a Bonnie és Clyde-hoz.

A Virágvölgy hiába szerelmesedik bele néha önnön coolságába, punkos-virágkoszorús felszíne alatt azért mégiscsak felsejlik a keserűség: Lacit és Biankát is magára hagyta a társadalom, sőt a családjuk is. Szolidaritással csak pillanatokra találkoznak, ezért egymásba kapaszkodnak, de tulajdonképpen egymásnak is végig idegenek maradnak. Lacit megbabonázza Bianka impulzivitása és sötét energiája, de nem tud lépést tartani vele, a lánynak viszont rejtély a fiú ösztönös jósága és kötelességtudata. Szinte törvényszerű, hogy végül ráun a lakókocsinyi térbe szorított életre, és megszökik, így viszont a fiú világba vetett bizalmát is megrendíti. Biankában Mónika éhségét és szabadságvágyát látjuk viszont (Harriet Andersson színészi fegyelme nélkül), mely nem kímél sem férfit, sem gyermeket. Ám az ő esetében inkább az a néző érzése, hogy őt már megrontotta a magyar társadalom testvériességre való képtelensége: nem a korlátok elől menekül, hanem a szabadon választott, megélt kötődéstől.

Az egyenetlen, sokszor irritálóan csinált film felett ott lebeg a nyugtalanító üzenet – mi az értelme beleszületni egy világba, ahol csak kézről kézre adnak, ha mindenütt nem kívánt gyermek vagy? A Virágvölgy valódi főszereplője a sokatmondóan névtelen kisbaba, aki előtt két út áll: vagy lemond a szolidaritásról, mint Bianka, vagy jóságos, szent őrültként kitart ideig-óráig, mint Laci. De mi lesz velünk, ha majd a szentek is feladják?

Bacsadi Zsófia

Forgalmazza az ELF Pictures

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.