Film

A névtelen baba

Csuja László: Virágvölgy

Mikrofilm

A magyar filmtörténetben nem példa nélküli, hogy úgy beszélünk társadalmunk nyavalyáiról, hogy közben kicsit visszahúzódunk a privátszférába, egy kicsit allegorizálunk vagy egy másik korba helyezve kritizáljuk azt, ami igazából most van.

A direkt társadalomkritika és a kortárs viszonyok kendőzetlen felboncolása nem kenyere a mai magyar filmnek sem (talán a Csak a szél, a Jupiter holdja vagy Az állampolgár tette utoljára), a magyar filmesek inkább maradnak a politikainak is érthető, kissé elemelt személyes történeteknél (Kojot, Fehér isten, Viharsarok, Délibáb, VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan, satöbbi, satöbbi). Ezek a filmek inkább valami általános közérzetet közvetítenek, jól beazonosítható, de illékony aromákat arról, hogy milyen érzés ma Magyarországon élni. Ezek azok a magyar néző számára pállott, nyomasztóan ismerős zamatok, amik olyan vonzóak tudnak lenni a nyugati fesztiválközönségnek.

A Virágvölgy nem jó film, de valahogy magán viseli korunk lenyomatát. A lakótelepen unatkozó, femme fatale imázst építgető Bianka (Berényi Bianka) önmaga szórakoztatására elrabol egy csecsemőt. A kezdeti izgalom hamar elillan, haza pedig nem mehet a kislánnyal, így bóklászni kezd a városban, és belebotlik az enyhén értelmi sérült, fizikai munkás Laciba (Réti László), aki hazaviszi a munkásszállóra. Ezután együtt megszöknek egy lopott lakókocsiban, menekülve minden elől, a társadalmon kívülre. Csuja László első nagyjátékfilmjének egyik komoly hibája – ami paradox módon erénye is –, hogy minden súlyával a két amatőr főszereplőre nehezedik. Csuja deklaráltan a fogyatékkal élő emberek helyzetéről (is) akart szólni Magyarországon – ehhez választotta Réti László paralimpikont, és hozzá idomította a romlatlan Laci karakterét, aki ügyeskedő nagybátyja gyámsága alatt él (aki a segélyeket is felveszi utána), megfosztva az önálló döntéshozatal jogától. A férfi biztonságot és szeretetet hazudik neki, közben rabságban tartja. A lánnyal nehezebb azonosulni (a film be sem avat minket a múltjába), amit csak fokoz a különös, eszelős benyomást keltő Instagram-sztár Berényi Bianka játéka: Csujához hasonlóan sokan ellenállhatatlanul excentrikus, vonzóan destruktív tündért fognak látni az amatőr színésznőben, másokat viszont az őrületbe fognak kergetni a hol hadaró, hol nyávogva elnyújtott dikciói és teátrális pózai.

A film önmagát is leginkább road movie-ként definiálja, ami megenged némi strukturális szabadságot, ám Csuja a történet előrehaladtával egyre inkább kiengedi kezéből a gyeplőt, és behajítja a két kisugárzással ugyan rendelkező, de szakmai fegyelem híján lévő fiatal színész közé. A film néhol annyira álmodozó és meditatív, hogy a fordulatok és az akciók nem tudnak elegendő lendületet adni a valószínűtlen Bonnie és Clyde-történetnek.

Ami viszont sajátos ízt ad a Virágvölgynek, az az itt-ott megcsillanó abszurd humor (pl. a csirkés kergetőzés vagy a lakókocsiba besurranó és a pocakos tulajdonos sörét megivó Bianka jelenete) és annak a szürke, ragadós kilátástalanságnak a rögzítése, ami Csuja filmjét inkább az Egy nyár Mónikával c. Bergman-filmhez teszi hasonlatossá, mint a Bonnie és Clyde-hoz.

A Virágvölgy hiába szerelmesedik bele néha önnön coolságába, punkos-virágkoszorús felszíne alatt azért mégiscsak felsejlik a keserűség: Lacit és Biankát is magára hagyta a társadalom, sőt a családjuk is. Szolidaritással csak pillanatokra találkoznak, ezért egymásba kapaszkodnak, de tulajdonképpen egymásnak is végig idegenek maradnak. Lacit megbabonázza Bianka impulzivitása és sötét energiája, de nem tud lépést tartani vele, a lánynak viszont rejtély a fiú ösztönös jósága és kötelességtudata. Szinte törvényszerű, hogy végül ráun a lakókocsinyi térbe szorított életre, és megszökik, így viszont a fiú világba vetett bizalmát is megrendíti. Biankában Mónika éhségét és szabadságvágyát látjuk viszont (Harriet Andersson színészi fegyelme nélkül), mely nem kímél sem férfit, sem gyermeket. Ám az ő esetében inkább az a néző érzése, hogy őt már megrontotta a magyar társadalom testvériességre való képtelensége: nem a korlátok elől menekül, hanem a szabadon választott, megélt kötődéstől.

Az egyenetlen, sokszor irritálóan csinált film felett ott lebeg a nyugtalanító üzenet – mi az értelme beleszületni egy világba, ahol csak kézről kézre adnak, ha mindenütt nem kívánt gyermek vagy? A Virágvölgy valódi főszereplője a sokatmondóan névtelen kisbaba, aki előtt két út áll: vagy lemond a szolidaritásról, mint Bianka, vagy jóságos, szent őrültként kitart ideig-óráig, mint Laci. De mi lesz velünk, ha majd a szentek is feladják?

Bacsadi Zsófia

Forgalmazza az ELF Pictures

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.